וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רוצים "שירות אפור": ירידה במוטיבציה לגיוס לצה"ל - ולקרבי

3.12.2017 / 18:01

קצין בכיר באכ"א מצביע על התחזקות המגמה השלילית בנכונות בני הנוער לשרת בצה"ל וביחידות הקרביות. לדבריו, בצה"ל מייחסים את הנתונים לרגיעה היחסית במצב הביטחוני ולמאפייני דור ה"מה יוצא לי מזה". "עד יום הגיוס המלש"בים לא יודעים מה הם רוצים, זו בעיה"

צילום: אילוסטרציה, דובר צה"ל, עריכה: תום זואילי

נתוני הגיוס של אגף כוח האדם בצה"ל (אכ"א) מעידים על ירידה במוטיבציה של בני הנוער לשירות בצה"ל וביחידות לוחמות. קצין בכיר באגף מציין כי בצה"ל עוקבים בדריכות אחר המגמה השלילית בנוגע לנכונות להתגייס וכן להמשיך בשירות קבע.

על פי הנתונים, 72% מקרב הבנים החייבים בגיוס, ו-58% מקרב הבנות אכן מתגייסים לשירות בצה"ל כמתחייב על פי חוק. 26% לא התגייסו משום שהצהירו כי תורתם-אמונתם, 10% לא גויסו בשל פטור רפואי-נפשי, ו-12% בשל דחיית שירות.

עוד בוואלה! NEWS:
הותר לפרסום: ראש עיריית ראשל"צ חשוד מרכזי בפרשת השחיתות בעיר
בצל המשבר, נתניהו הודיע לאמסלם: "חוק ההמלצות לא יחול עליי"
שלמה ארצי ספד לאחותו נאוה סמל: "היית המלאך השומר שלי"

חרדים מגיעים להתגייס בבקו"ם יום אחרי פקיעת חול טל, בקו"ם, יולי 2012. יותם רונן
26% לא התגייסו על רקע דתי/יותם רונן

"חמישה גורמים משפיעים על המוטיבציה לשרת בצבא", הסביר הקצין הבכיר. "שקט ביטחוני, חוסן כלכלי, החלפת מודל שירות הקבע, ניהול הוצאה על השכר והדור הצעיר שרוצה שירות מעניין ומשמעותי. הדור הצעיר רוצה הכול כאן ועכשיו. הוא רוצה שזה יהיה מעניין ומשמעותי אחרת אנחנו בבעיה. עד יום הגיוס אין להם מושג מה הם רוצים. זה דרמטי".

באשר לירידה במוטיבציה לשירות ביחידות קרביות, הקצין הסביר כי "בני הנוער שואלים את עצמם איפה יש עניין ומשמעות - והם מחפשים מקום לתרום. בהקשר זה, על רקע גל הטרור, מג"ב נתפס טוב יותר משריון, לצד תשתיות של הבסיס ויציאות הביתה". המתח סביב הגיוס לחיל השריון נמשך גם במחזורים האחרונים. לדברי הקצין, 17.7% מהחיילים שגויסו לשריון השיבו בזמן שהיו בדרכם לבסיס שיזפון כי הם אינם מעוניינים בכך, בעוד שרק 54% השיבו בחיוב. השאר הודו כי הם עדיין מתלבטים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
טבלאות נתוני אגף כוח אדם בצה"ל, 3 בדצמבר 2017. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
טבלאות נתוני אגף כוח אדם בצה"ל, 3 בדצמבר 2017/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

"הרצון הכללי לשרת בצבא נמצא בירידה, בין היתר בגלל השקט הביטחוני, למרות שבכל רגע עלולה לפרוץ מלחמה", הוסיף הקצין הבכיר. "לכך נלווית שאלה נוספת: 'מה יוצא לי מזה'. נוער רוצה לקחת לחיים משהו מהצבא". מלבד זאת, התייחס הבכיר לשירות בנות ואמר כי חלה עלייה נוספת לתפקידי לחימה, וכי אין כוונה לעלות במספרים.

עניין נוסף נוגע לשירות חרדים בצבא. לדבריו, ב-2017 גויסו 2,850 חרדים, למרות שהיעד היה 3,200. הקצין הבכיר ייחס את אי עמידה ביעד להמולה התקשורתית והמאבק של אוכלוסיות חרדים בצבא.

"לצמצם את מספר הנוטשים"

חלק נרחב בדבריו של הקצין הבכיר יוחד למשרתי הקבע ולמפקדי הצבא. לדבריו, דור המפקדים הנוכחי בצה"ל צעיר בשלוש עד חמש שנים מהדור הקודם. באשר למשרתי הקבע, טען הקצין כי "שנתיים אחרי התכנית הרב שנתית עזבו את צה"ל רבע ממה שעזבו בעבר. היום הנטישה עומדת על 21%. בשיא עמד הנתון על 26.6% והמטרה היא לשפר את הנתון. כמו כן, בשחרור לוחמים בשירות קבע וטכנולוגיה יש יציבות. יש פחות בריחת מוחות צעירים אך עדיין עוזבים איכותיים. כאלה שמדורגים בשליש העליון".

פעילות כוחות צה"ל הלילה לאחר הפיגוע בחלמיש  23 ביולי 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
בלימת עזיבת אנשי הקבע/דובר צה"ל, דובר צה"ל

אחר כך התייחס הקצין לתכנית לקיצור השירות, וטען כי בצה"ל ממתינים להחלטת הקבינט בשנת 2019 בנושא. "בשנת 2020 אנחנו רואים בור מסוים עד שנת 2023 ומשם המציאות צפויה להסתדר", אמר. "בציר הזמן המציאות תפתור את הבעיות בכמות הלוחמים. הפער היום עומד על 2,000 לוחמים. אלף מתוכם חתמו על שירות קבע. הפער לטובה צפוי להוריד את מספר הצעירים שהולכים למכינות קדם צבאיות. כיום הם 6,000". בעיה אחרת שנוצרה לעשור הקרוב היא גיוסם של 17 אלף בני נוער שלא מעוניינים ב"שירות אפור" ולכן בצה"ל שוקלים ברצינות הקמה של חטיבה נוספת.

הטבות ללוחמי החוד

חלק נרחב מפעילות אגף כוח האדם הוקדש באחרונה לטיפוח הלוחמים. בשבוע שעבר קיבלו לוחמי החוד כרטיס הטבה טעון ב-300 שקלים נוספים בחודש. לוחמים אלו אף יקבלו סמלים חדשים ותעודת לוחם חדשה.

בתחום הנשירה מצה"ל נרשמת בלימה בנתונים. בשנת 2016 נרשמה נשירה מצה"ל בהיקף של 7.6% (גברים: 14.8%) לעומת 7% בשנת 2017 (גברים: 13.8%). בנוסף, מתוכננת הקלה בענישה לחיילים שנשפטו לתנאי מאסר במקרה הראשון במטרה לקלוט אותם מחדש ביחידות ולא לפגוע בהמשך שירותם בצה"ל. במקומות שבהם יהיה ניתן להקל על העונש ימצאו הסדרה חדשה. בשנה האחרונה היתה ירידה של 11% במספר הכלואים. 1,400 פחות משנה שעברה. סה"כ בשנת 2016 14,500 כלואים. לעומת 10618 בשנת 2017. שיא הכלואים הוא ממפקד זרוע היבשה (מז"י) ואגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully