וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעה בקריסה: קריאות בליכוד לדחות את ההצבעה על "חוק ההמלצות"

ועדת הפנים דנה בחוק, בצל חקירתו של ביטן והלחץ הציבורי שהתעורר. סיעת כולנו דורשת שייכנס לתוקף רק לאחר שלושה חודשים. השר אלקין ביקש לדחות את ההצבעה וחזן וגליק יצאו נגד עיתויה. גורמים בכנסת העריכו כי הקואליציה תתקשה לגייס רוב לאישור החוק

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

ההצבעה על "חוק ההמלצות" | כל הפרטים:

* ועדת הפנים דנה בחוק לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית וברקע חקירת יו"ר הקואליציה ביטן
* בכולנו הגישו הסתייגות להחלת החוק רק בעוד שלושה חודשים
* השר אלקין קרא לדחות בשבוע את ההצבעה על החוק
* חברי הליכוד חזן וגליק יצאו נגד קידום החוק
* ח"כ גליק הודיע כי לא יצביע עם הקואליציה על החוק

ועדת הפנים של הכנסת מקיימת היום (ראשון) דיון ב"חוק ההמלצות" לקראת ההצבעה עליו במליאה בקריאה שנייה ושלישית המתוכננת להתקיים מחר. זאת, ברקע חקירתו של יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) ביחידת להב 433, לאחר פשיטת חוקרי אגף החקירות והמודיעין הבוקר על עיריית ראשון לציון שבמסגרתה נעצרו 17 חשודים, בהם בכירים מאוד, במסגרת חקירת שורת פרשות שחיתות.

יו"ר הוועדה ח"כ דוד אמסלם, שיזם את החוק ונחשב לחבר קרוב של ביטן, אמר שחקירתו היא "דבר חמור מאוד". לדבריו, מדובר בניסיון לטרפד את חוק ההמלצות - שנועד לאסור פרסום המלצות משטרה בתום חקירותיה. "יש כאן צבא עצום שכולל את כל המערכות הפוליטיות והתקשורתיות להפיל את נתניהו", הוסיף אמסלם. "משטרת ישראל צריכה לחקור כל תלונה וכל דבר שמגיע אליה, אבל מה היה קורה אם היו חוקרים את ביטן עוד יומיים, מישהו כאן מנסה לטרפד את החקיקה". ח"כ יהודה גליק, ‏חבר סיעתם של השניים, הודיע ללשכת ראש הממשלה שהוא מפסיק להצביע עם הקואליציה - כולל בחוק ההמלצות. לדבריו, "מטרפדים את כל הצעות החוק שלי".

חקירתו של יו"ר הקואליציה במסגרת הפרשה שבה זוהו לכאורה קשרים בין גורמים פליליים לבעלי תפקידים שונים בשלטון המקומי, המוניציפלי והארצי, מעלה ספקות באשר לעתיד הצבעה על חוק ההמלצות. ביום רביעי שעבר קבע היועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון כי ח"כ ביטן יוכל להצביע על החוק שאוסר על המשטרה לפרסם המלצות בסוף חקירותיה היות ו"לא מתעוררת שאלה של ניגוד עניינים". ינון כתב כי לטענת ביטן "מעבר לפרסום בתקשורת לא ידוע לו על כל חקירה שמתנהלת נגדו, וגם לי לא ידוע על כך מכל מקור רשמי או מוסמך".

בחוות דעת שהוציא בשעות הצהריים קבע ינון כי ביטן נמצא בניגוד עניינים בשל היותו נתון בחקירה פלילית וכי לא יוכל להצביע בוועדת הפנים על החוק אך יוכל להשתתף בהצבעה במליאה. חוות דעתו של ינון קובעת כי ביטן - יחד עם חברי הכנסת ג'מאל זחאלקה, חנין זועבי וג'ומעה אזברגה מבל"ד שנגדם נפתחה חקירה בחשד לעבירות על חוק מימון מפלגות - ייאלץ להימנע מהשתתפות בהצבעה בוועדה ובוועדת הכנסת (במקרה שזו תדון בנושאים הקשורים לחוק ,י"א). עוד קבע יועמ"ש הכנסת כי נתניהו והשר חיים כץ יוכלו להצביע על "חוק ההמלצות" במליאה, אך אם יעשו זאת יהיה עליהם למסור הודעה בעל פה במליאה כגילוי נאות על ניגוד העניינים שבו הם מצויים.

לקריאה נוספת:
"מושחתים, נמאסתם": עשרות אלפים ב"צעדת הבושה" נגד חוק ההמלצות
בין ישראל היום לחוק ההמלצות: הדינמיקה בקואליציה מהדהדת ל-2014
לקראת הצבעה על "חוק ההמלצות": בקואליציה נלחמים על כל קול

דיון על חוק ההמלצות בועדת הפנים של הכנסת 3 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
הקואליציה תתקשה בגיוס רוב לאישור החוק. ועדת הפנים, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

ח"כ מרב בן ארי (כולנו) הגישה הסתייגות לחוק כתנאי לתמיכתה בו, לפיה זה ייכנס לתוקף תוך שלושה חודשים מאישורו הסופי. בן ארי הוסיפה כי "‏לאחר חשיבה ארוכה בנושא אני מודה ליו"ר המפלגה שלי משה כחלון על חופש פעולה פרלמנטרי. לאחר שהנושא הפרסונלי בחוק ההמלצות טופל בזכותנו, הגיע זמן לטפל בתחולת החוק כדי להימנע אפילו ממראית עין של חוק פרסונלי". השר זאב אלקין ביקש בישיבת שרי הליכוד לדחות את ההצבעה על החוק בשבוע.

ח"כ רועי פולקמן, יו"ר סיעת כולנו, הצטרף גם הוא להסתייגות. ח"כ יואל חסון, יו"ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה, הביע תמיכה בהסתייגות והוסיף כי סיעתו תתמוך בה "בוועדה וגם במליאה". לדבריו, "אנו מברכים על התפכחות כולנו, לא ניתן יד לחוק הפרסונלי שנתפר במיוחד למידותיו של אדם אחד- לבנימין נתניהו". בנוסף לבן ארי הודיעה גם ח"כ רחל עזריה כי תצביע נגד החוק.

אמש הפגינו אלפי בני אדם בשדרות רוטשילד שבתל אביב במחאה על קידומו של החוק, תחת הכותרת "צעדת הבושה". בין היתר קראו המפגינים לחברי כנסת מהאופוזיציה להתנגד לחוק. אחרים נשאו שלטים עם דיוקנו של נתניהו וסיסמאות נגד השחיתות ונגד החוק וקריאות להשלים את החקירות נגדו. יו"ר מפלגת המחנה הציוני אבי גבאי קרא לקראת ההפגנה גם לראשי סיעת הקואליציה להביע התנגדות. לדבריו, "חוק ההמלצות יקבע באיזה צד של ההיסטוריה אתם תירשמו".

דיון על חוק ההמלצות בועדת הפנים של הכנסת 3 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
סיעת המחנה הציוני תתמוך בהסתייגות שהגישה כולנו. הדיון בוועדה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

הבוקר, אחרי שיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין עודכן בדבר חקירתו הצפויה של ביטן, עו"ד ינון יבחן מחדש את שאלת ניגוד העניינים. ינון נמנע בחוות הדעת שלו מלהכריע במפורש בעניינם של ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר חיים כץ מהליכוד, נגדם מתנהלות חקירות משטרה שונות שכן הם "לא השתתפו בהצבעה שנערכה עד כה על הצעת החוק, וגם אינם מתכוונים להשתתף בהצבעות שייערכו בהמשך". ביטן לעומתם מתכוון להצביע בעד החוק, ולכן ישנו סיכוי גבוה שיועמ"ש הכנסת יכריע בדבר ניגוד העניינים, אם קיים כזה.

גורמים בכנסת מעריכים כי אם ייאסר על ביטן לקדם את החוק, להצביע עליו או לעסוק בעניינו, יהיה קשה לקיים את ההצבעה במועדה, שכן לדבריהם, "ביטן הוא הגורם המרכזי שיכול לדאוג לרוב בהצבעה שבה יש סימני שאלה רבים. אם לא הוא, קשה לראות איך הקואליציה מצליחה להשיג רוב". בנוסף, גם הימצאותו של ביטן בחקירה במקום להתעסק בהבטחת רוב להצבעה עלולה להשפיע על מועד ההצבעה. בקואליציה הביעו פליאה מהתזמון שבו המשטרה החליטה לחקור את ביטן.

דוד ביטן בדרכו ללהב 433 3 בנובמבר 2017. אילן אסייג, "הארץ", מערכת וואלה! NEWS
ח"כ ביטן בדרך למשרדי להב 433, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, אילן אסייג, "הארץ"

שרת המשפטים איילת שקד אמרה הלילה בנאום בפורום סבן בוושינגטון כי החוק הגיוני במהותו "אם שמים בצד את העניין הפרסונלי", מכיוון שהוא עוסק בהגנה על זכויות חשודים על חשבון זכות הציבור לדעת. לדבריה, "יחד עם זאת, העם לא בחר ממשלת ימין כדי להעביר את חוק ההמלצות, אלא כדי להעביר רפורמות יסוד אידיאולוגיות, כמו חוק יסוד החקיקה, והאנרגיה של הקואליציה מושקעת בכיוון הלא נכון".

ח"כ בצלאל ‎סמוטריץ (הבית היהודי) הוסיף הבוקר בטוויטר: "אם יש כאן אחד שמאמין ש'התפוצצות' הפרשיה שקשורה ליו"ר הקואליציה ‎דוד ביטן והמעצרים המתוקשרים דווקא הבוקר לא קשורים לעיתוי של העברת חוק ההמלצות בכנסת השבוע שירים יד".

ח"כ אורן חזן (הליכוד) התייחס בחשבון הטוויטר שלו לקידום החוק ברקע חקירתו של יו"ר הקואליציה ואמר כי "החוק אמנם טוב אך בעיתוי הנוכחי הוא עושה נזק לליכוד". לדבריו, "הייתי הראשון לומר לראש הממשלה שזה נראה רע וכדאי שירפה". חזן הוסיף עוד כי "לא מפריעים לחקירות, ואם ינסו להפריע לחתירה לסיומן ולהגשת המלצות (אם יהיו כאלה) - אני אישית אמנע זאת".

ח"כ יהודה גליק, חבר סיעתו של חזן, כתב גם הוא בטוויטר כי "קידום חוק ההמלצות בעיתוי זה נראה גרוע". לדבריו, "זימון ח"כ ביטן לחקירה בעיתוי זה נראה גרוע. אף אחד מהנראויות הללו לא מקזז את השני ולא מצדיק את השני".

נציגת האופוזיציה בוועדת הפנים ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) פנתה הבוקר במכתב ליועץ המשפטי של הכנסת בנושא. "אבקש את התערבותך להורות לח"כ ביטן להימנע מההצבעה בהצעת חוק סדר דין הפלילי (חוק ההמלצות) ומכל עיסוק בו", כתבה.

(עדכון ראשון: 10:00)

דיון על חוק ההמלצות בועדת הפנים של הכנסת 3 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
טען כי חקירת ביטן נועדה לסכל את החוק. ח"כ אמסלם/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
דיון על חוק ההמלצות בועדת הפנים של הכנסת 3 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
הציגו הסתייגויות לחוק לקראת ההצבעה במליאה. חברי ועדת הפנים, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully