וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העסקה שעשויה לטרוף את הקלפים: הודאת פלין היא צומת דרמטי בחקירה

2.12.2017 / 0:21

יועצו לשעבר של טראמפ הודה בעדות שקר ל-FBI וצפוי ככל הנראה לחשוף בפני החוקרים מידע חשוב על אודות קשרי הממשל למוסקבה. האישום נגדו אולי לא יסבך את הנשיא, אך בוודאי יבהיר חלקים רבים מהתמונה

צילום: רויטרס

הודאתו של היועץ לביטחון לאומי לשעבר בבית הלבן מייקל פלין בהצהרה כוזבת בפני הבולשת הפדרלית (FBI) מעלה שאלות רבות לגבי ההליך המשפטי נגדו ולגבי ההשלכות על הממשל האמריקני כולו. פלין הודה אתמול (שישי) בעדות שקר בדבר שיחותיו עם שגריר רוסיה בארצות הברית סרגיי קיסליאק, זאת במסגרת חקירת הקשרים בין ממשל הנשיא דונלד טראמפ ומוסקבה.

פלין הסגיר את עצמו לרשויות והופיע בבית משפט פדרלי בוושינגטון לשימוע בעניינו, ולפי התובע בדיון, הונחה בידי "גורם בכיר מאוד" בצוות המעבר של טראמפ לנסות ולהשפיע על מדינות לפני ההצבעה באו"ם על הסנקציות נגד רוסיה בדצמבר 2016. כמו כן, בדיווח נוסף בארצות הברית נאמר כי חתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, הורה לפלין ליצור קשר עם רוסיה בנוגע להצבעה נגד ההתנחלויות באו"ם.

כעת נשאלות השאלות - מיהו מייקל פלין, מהו טיב האישום נגדו ומה יקרה בהמשך?

היועץ לשעבר לביטחון לאומי בבית הלבן מייקל פלין בכניסה לדיון שבו הודה במתן עדות שקר, 1 בדצמבר 2017. רויטרס, רויטרס
כיהן 24 ימים בתפקידו. פלין ביציאה מבית המשפט, היום/רויטרס, רויטרס

מיהו מייקל פלין ומדוע הוגש נגדו אישום?

מייקל פלין הוא גנרל לשעבר בצבא ארצות הברית, ששירת במשך שלושה עשורים במגוון תפקידים הצבא האמריקני. במהלך קמפיין הבחירות התקרב מאוד לדונלד טראמפ, ומונה על ידו ליועץ לביטחון לאומי. כהונתו החזיקה 24 ימים בלבד, והוא נאלץ להתפטר מן התפקיד לאחר שלא דיווח על שיחותיו עם שגריר רוסיה בארצות הברית דאז, קיסליאק, במהלך תקופת חילופי השלטון.

שיחות אלו נסובו, לפי פרסומים בארצות הברית, סביב האפשרות שארצות הברית תקל בסנקציות על רוסיה אחרי חילופי השלטון, ובמקרים אחרים גם נדונה עם השגריר הרוסי ההחלטה שקידם ממשל אובמה באו"ם נגד ההתנחלויות, כשפלין ניסה להביא לדחיית ההחלטה.

לפי דיווח של הניו יורק טיימס, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש מצוות חילופי השלטון לסייע לישראל בשיחות מול המדינות החברות במועצת הביטחון. מייקל פלין וג'ראד קושנר הובילו את המאמצים הללו, ולפי הדיווח בידי הצוות של החוקר המיוחד רוברט מולר ישנה תכתובת מייל בה כתב פלין כי יפעל לסיכול ההצבעה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
היועץ לשעבר לביטחון לאומי בבית הלבן מייקל פלין בכניסה לדיון שבו הודה במתן עדות שקר, 1 בדצמבר 2017. רויטרס, רויטרס
ראיות נוספות רבות קיימות נגדו. פלין, היום/רויטרס, רויטרס

מדובר לכאורה בעבירה שכן השיחות התקיימו בזמן שממשל אובמה עדיין כיהן, וכאזרח פרטי אסור היה לפלין לחתור תחת מדיניות החוץ של ארצות הברית. כשנשאל על כך, הוא הכחיש תחילה.

זוהי רק עבירה אחת מתוך ערימה של ראיות הקיימות נגד פלין. ראיות אחרות מצביעות על כך שלא נרשם כסוכן זר למרות שקיבל תשלומים מחברות הקשורות בממשלות של רוסיה וטורקיה. ראיות אחרות קשורות לבנו, מייקל פלין ג'וניור.

מה ניתן ללמוד מפרטי האישום עצמו?

מפרטי האישום שהוגש היום לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון עולה כי פלין פעל לפחות במקרה אחד בהנחיית "חבר בכיר מאוד" בצוות חילופי השלטון. בצוות היו חברים גם סגן הנשיא, מייק פנס, היועץ המיוחד לנשיא קושנר, וראש הסגל לשעבר ריינס פריבוס. מהאישום לא ברור מה הנשיא טראמפ ידע לגבי המגעים שניהל פלין עם השגריר הרוסי. הקו החדש של פלין שונה באופן משמעותי מהגרסה שהציג הבית הלבן, ולפיה היועץ המודח פעל על דעת עצמו בלבד בשיחותיו עם הרוסים.

במסמכי בית המשפט נכתב כי ב-29 בדצמבר 2016, לפני השבעתו של טראמפ לנשיא, הוא שוחח עם בכיר בצוות חילופי השלטון "כדי לדון על מה לומר לרוסים, אם בכלל, בנוגע לסנקציות". במסגרת ההסכם שהוגש לבית המשפט מתחייב פלין גם להיבדק בפוליגרף על גרסתו אם יידרש. לפי דיווחים בארצות הברית, הבכיר המדובר הוא קושנר.

ומדוע זה משמעותי?

זה משמעותי מאוד, מכיוון שמדובר באדם הבכיר ביותר עד כה שהסכים לשתף פעולה עם החקירה. המשמעות של האשמתו בעבירה קלה, היא כי פלין לא יוכל לשמור על זכות השתיקה במהלך החקירות שיעבור, ויצטרך לספר את כל המידע הידוע לו. יתרה מכך, לפי הפרשן המשפטי סת' אברמסון, עסקה שכזו מוצעת רק כאשר העד יכול לספק מידע על אדם באותה רמת הבכירות שלו, או בכיר ממנו.

לפי דיווחים ברשת ABC ורשתות אחרות, הקו שצפוי פלין להציג הוא כי בכירים בממשל טראמפ הם אלה שהנחו אותו להיות בקשר עם הרוסים במהלך תקופת חילופי השלטון. עם זאת, לא ברור בשמו של מי פלין צפוי לנקוב כמי שהנחה אותו לדבר עם הרוסים.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נואם בפרלמנט קוריאה הדרומית בסיאול, 8 בנובמבר 2017. רויטרס
מהבית הלבן נמסר כי פלין סיבך רק את עצמו. טראמפ/רויטרס

הממשל התנער מפלין ואמר שהוא פעל על דעת עצמו, אז מה הלאה?

הטענה שהשמיע היום הבית הלבן ולפיה פלין סיבך רק את עצמו היא בעייתית כיוון שטראמפ המשך להגן על היועץ המפוטר לאחר שעזב את הבית הלבן ואמר כי לא נפל פגם בהתנהלותו. במקרה אחר, צייץ כי מגיעה לו חסינות. טראמפ גם ביקש מראש הFBI לשעבר, ג'יימס קומי, "להניח" לחקירה של היועץ לביטחון לאומי, מה שיכול להצביע על כך שלנשיא יש עניין מיוחד בכך שפלין לא יגיע לסיטואציה שבה הוא פועל נגדו.

האם הדבר אומר שהנשיא הסתבך?

לא בהכרח. לא ברור מה המידע שפלין עומד למסור. עוד חשוב לציין, כי עד כה לא הוכח כי התקיים תיאום בין טראמפ ואנשיו ובין ממשלת רוסיה בתקופת קמפיין הבחירות, והאישומים שהובאו עד כה עוסקים בנושאים אחרים כמו הלבנת כספים או הצהרות כוזבות ל-FBI. הדבר לא מוכיח שהתקיים תיאום עם רוסיה, אך בעיקר מוכיח שהחוקר המיוחד מולר, פועל ביסודיות ומכוון את החקירה שלו כלפי מעלה, אל סביבתו הקרובה של הנשיא, ואין לו בעיה לסגור על הדרך עסקאות מקלות עם הדמויות המשניות בפרשה.

(עדכון ראשון: 23:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully