וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת המעורבות הרוסית: היועץ לשעבר של טראמפ הודה ששיקר ל-FBI

1.12.2017 / 23:05

מייקל פלין, שהודח מתפקידו לאחר ששיקר לסגן הנשיא על שיחותיו עם שגריר רוסיה בארה"ב, הודה באישום נגדו לפיו הצהיר הצהרה כוזבת בנושא בפני ה-FBI. לפי דיווחים, הוא יעיד כי הונחה בידי טראמפ לפנות לגורמים ברוסיה

צילום: רויטרס

היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין הודה היום (שישי) באשמת מתן הצהרה כוזבת בפני הבולשת הפדרלית (FBI) בדבר שיחותיו עם שגריר רוסיה בארצות הברית בטרם הושבע דונלד טראמפ לנשיא. לפי התביעה אלו נעשו לאחר התייעצות עם גורם בכיר בצוות המעבר של הנשיא דונלד טראמפ. לפי כמה כלי תקשורת, היה זה חתנו של הנשיא ויועצו הקרוב ג'ארד קושנר, שצפוי להיות מזומן שוב לשימוע בקונגרס.

פלין הודח בפברואר בגין השיחות הללו, אז התגלה כי שיקר לסגן הנשיא מייק פנס בנושא, והפך לאחר הודאתו באשמה בדיון בבית משפט בוושינגטון לגורם הראשון מקרב הממשל שעומד לדין במסגרת החקירה של התובע המיוחד רוברט מולר. הוא הבהיר כי הוא מוכן לשיתוף פעולה מלא עם ראש ה-FBI לשעבר, שמונה לתפקיד החוקר המיוחד והחיצוני אחרי שראש ה-FBI ג'יימס קומי הודח בידי טראמפ במאי.

במסגרת הסדר טיעון, הודה פלין כי שיקר לגבי השיחות שקיים עם השגריר סרגיי קיסליאק לאחר ניצחונו של טראמפ בבחירות. לפי רשת ABC, פלין, שעונשו עלול להיות חמש שנות מאסר, מוכן להעיד כי טראמפ היה זה שהנחה אותו ליצור קשר עם מוסקבה.

הנשיא טרם התייחס להתפתחות הדרמטית בחקירה, אך עד כה הוא כינה זאת "ציד מכשפות פוליטי" והכחיש כל תיאום עם רוסיה. בבית הלבן מסרו כי כתב האישום נגד פלין מוכיח כי הוא פעל לבדו ודחקו במולר לסיים את החקירה, שמטילה צל כבד על נשיאות טראמפ.

עוד בוואלה! NEWS
היועץ לשעבר על הכוונת: קושנר תושאל על ידי התובע המיוחד
חקירת המעורבות הרוסית: מייקל פלין עשוי לשתף פעולה עם החוקרים
"נבדקת מעורבות פלין בניסיונות לפרוץ לכתובת המייל של קלינטון"

היועץ לשעבר לביטחון לאומי בבית הלבן מייקל פלין בכניסה לדיון שבו הודה במתן עדות שקר, 1 בדצמבר 2017. רויטרס, רויטרס
ישתף פעולה עם החוקרים. פלין מגיע לדיון בוושינגטון/רויטרס, רויטרס

פלין, שנראה רגוע במהלך הדיון באולם הצפוף בוושינגטון, אמר לשופט ששאל אותו כיצד הוא מתכנן להגיב. "אשם, כבודו", השיב היועץ לביטחון לאומי לשעבר. בתום הדיון, מסר פלין כי אחרי 30 שנים בשירות המדינה, "כאב לי לסבול מחודשים ארוכים של האשמות שקריות בבגידה. עם זאת, אני מכיר בכך שהפעולות שבהן הודיתי היו שגויות. אני מקבל אחריות על הפעולות שלי", אמר.

עם יציאתו של פלין מאולם בית המשפט, מפגינים קראו לכלוא אותו. פלין, שהיה יועץ בכיר לטראמפ בעודו מועמד לנשיאות, הוביל את הקריאות לכלוא את יריבתו הדמוקרטית של טראמפ, הילרי קלינטון.

עוד באותו נושא

הישרדות דונלד טראמפ: חצי שנה של הדחות מהבית הלבן

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם הגנרל לשעבר מייק פלין, וירג'יניה. ספטמבר 2016. AP
היה אחד מבכירי הקמפיין. פלין וטראמפ/AP

לפי הדיווח ב-ABC, שמתבסס על מקורב לגנרל לשעבר, היה זה סביב שיתוף פעולה נגד דאעש, מה שאינו מהווה בהכרח פשע מצד הנשיא. מנגד, אם הנחה אותו לשקר ל-FBI, עשויה זאת להיות עבירה של שיבוש מהלכי משפט - עילה המאפשרת פתיחת משפט הדחה בקונגרס, המקיים חקירות מקבילות לזו של מולר.

טיי קוב, עורך הדין המייצג את טראמפ, התנער מפלין. "היום, מייקל פלין, ששירת במשך 25 ימים בממשל טראמפ אחרי ששירת בעבר בממשל אובמה, מסר הודאה בעבירה בודדת של הצהרה שקרית לFBI", אמר. "הודאתו משקפת את השקרים שלו לבית הלבן, שהסתיימו בהתפטרותו בפברואר. שום דבר בהודאה הזו לא מצביע על אף אדם חוץ מעל מייקל פלין. סיום השלב הזה בחקירה מפנה את הדרך לסיכום מהיר של החקירה".

זהו כתב האישום הרביעי המוגש במסגרת חקירת קשרי ממשל טראמפ עם רוסיה. באוקטובר הועמדו לדין מנהל הקמפיין של טראמפ לשעבר פול מנפורט, ויועצו העסקי, בגין קשירת קשר נגד ארצות הברית ועבירות נוספות. ג'ורג' פפדופולוס, ששימש יועץ לענייני חוץ במהלך קמפיין הבחירות, הודה כי שיקר ל-FBI בדבר קשריו עם מוסקבה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם שגריר רוסיה סרגיי קיסליאק ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, 16 במאי 2017. AP
טוען לציד מכשפות נגדו. טראמפ ולברוב בבית הלבן, מאי/AP

התביעה מסרה כי פלין וקיסיליאק שוחחו בדצמבר האחרון על הסנקציות שהטיל הממשל היוצא של ברק אובמה על מוסקבה בשל הטענות לכך שהתערבה בבחירות - האשמות שבקרמלין מכחישים מכל וכל - וכן על הצבעה במועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתנחלויות.

לפי דיווח נוסף ב"בלומברג", קושנר הנחה את פלין ליצור קשר עם גורמים במדינות שונות לפני ההצבעה. לפי גורם בכיר, קושנר התקשר לפלין וביקש ממנו לגרום לכל שגריר במועצת הביטחון של האו"ם לדחות או להצביע נגד ההחלטה.

פלין הודה כי שיקר לאנשי ה-FBI בינואר, כשאמר שהוא לא ביקש מהשגריר להימנע מלהחריף את המשבר הדיפלומטי עם וושינגטון ולסייע בדחיית ההצבעה במועצת הביטחון, שעברה בסופו של דבר מאחר שממשל אובמה נמנע ולא הטיל וטו.

לפי התובע בדיון, פלין התקשר ל"גורם בכיר מאוד" במאר א-לאגו, האחוזה של טראמפ בפלורידה, שהיה עם עוד גורמים בצוות של טראמפ. "פלין התקשר לשגריר הרוסי וביקש שרוסיה לא תחריף את המצב ותגיב לסנקציות האמריקניות בצורה מדודה", נכתב במסמכים שהוגשו לבית המשפט.

ב-28 בדצמבר, יום לפני השיחה בין הצדדים, טראמפ אמר בגלוי כי הוא לא סבור שיש להטיל סנקציות על רוסיה בגין מעורבותה בפריצות למחשבי המפלגה הדמוקרטית. "אני חושב שאנחנו צריכים להתקדם, המחשבים סיבכו לנו את החיים מאוד", אמר אז טראמפ לכתבים.

(עדכון ראשון: 17:00)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully