וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר הירי בקוסרה: צה"ל לא נתן אישור לקיום הטיול בכפר

1.12.2017 / 16:05

צה"ל פרסם את תחקיר התקרית שבה נהרג פלסטיני מירי הורה מלווה בקבוצת ילדי בר מצווה מהיישוב יצהר שבשומרון. האב ומלווה נוסף נחקרו בחשד לשימוש רשלני בנשק ואי מילוי הוראה חוקית

צילום: יותם רונן

אביו של הנער שערך טיול בר מצווה סמוך לכפר קוסרה שבאזור שכם, נחקר אתמול (חמישי) יחד עם מלווה נוסף שלקח חלק בטיול בחשד לגרימת מוות ברשלנות, שימוש רשלני בנשק ואי מילוי הוראה חוקית. חקירת המשטרה באה לאחר שהשניים ביצעו ירי במהלך עימותים שפרצו במקום בין קבוצת בני נוער שהשתתפו בטיול לצעירים פלסטינים, שכתוצאה ממנו נהרג תושב פלסטיני. החשדות הנוגעים לשניים מתמקדים בירי וכן בעובדה שהטיול שהתקיים סמוך לשכם, נערך ללא אישור מתאים מצה"ל.

מדובר צה"ל נמסר כי מתחקור ראשוני של האירוע שבוצע בידי מפקד חטיבת שומרון, אלוף-משנה גלעד עמית, עולה כי כשהקבוצה התקרבה לכפר קוסרה, הותקפו המטיילים על ידי מיידי אבנים. עקב הקושי לאתר את מיקומם המדויק, הגיע עמית למקום ואבטח את המטיילים עד להגעת כוחות צבא נוספים. לא התקבל אישור מצה"ל לטיול, ובהתאם להערכת המצב בחטיבה, קיום טולים במקום זה מצריך אבטחה של כוות הביטחון.

גורמי ביטחון אזרחיים ביהודה ושומרון מסרו בתגובה להודעת הצבא כי "מבירור שנעשה מול גורמי צבא הרי שאין כל כלל המחייב את המתיישבים לקבל אישור מהצבא לטייל באזור, אם מדובר בטיול פרטי. מקובל ליידע את הצבא על קיום הטיול, וכך נעשה במקרה זה, למרות שלאב לא הייתה כל חובה לעשות כן".

לקריאה נוספת:
"אמרו שיחטפו את כולנו": הנער שחגג בר מצווה משחזר את רגעי האימה
ילדים בטיול הותקפו באבנים סמוך לשכם; מתנחל ירה והרג פלסטיני

ידויי אבנים מול מטיילים כפר קוסרה, 30 בנובמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
זירת האירוע סמוך לקוסרה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

ההורים שנחקרו, שוחררו אתמול בשעות הערב מבית החולים בילינסון בפתח תקווה בתום סדרת בדיקות, לאחר שנפצעו בעימותים. מיד לאחר מכן הגישו השניים תלונה בתחנת המשטרה באריאל נגד הצעירים הפלסטינים. לתחנה הגיעו יחד עם ההורים עורך דין מטעם ארגון "חוננו" וראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, אלא שאז נחקרו ההורים בנוגע לחשדות שיוחסו להם.

"אתם לא לבד כאן, נמצאים כאן אתכם כל תושבי השומרון", אמר דגן. "פעלתם כפי שנדרש מכם והצלתם חיים גם של הילדים וגם של המלווים המבוגרים. ההתיישבות כולה וכל אדם הגון במדינה מגבה אתכם בצורה מלאה ומוחלטת. אני קורא לכל הרשויות להתייחס בכבוד לאנשים הגיבורים הללו ואני בטוח שכך ינהגו. מדובר באנשים שהגנו על חייהם ועל חיי ילדיהם בטיול הבר מצווה. ומנעו בגופם ובתושייה שלהם לינץ'. אני קורא מכאן לגורמי אכיפת החוק להקים צוות חקירה מיוחד לתפוס ולהביא לדין את כל אותם פורעים נאלחים מהכפר מכוסרא שניסו לבצע לינץ' בילדים בגיל בר מצווה".

עו"ד עדי קידר מארגון "חוננו" תקף בחריפות את החלטת המשטרה לחקור את ההורים. "ההחלטה של משטרת ישראל לחקור את הקורבנות מקוממת", אמר. "הילדים ניצלו רק בזכות תושייתם של האזרחים שהצילה אותם ממוות ודאי. במקום לרדוף, להשיג ולעצור את המחבלים שביצעו את המעשה הנורא הזה משטרת ישראל מראה לאויב באיזה צד היא נמצאת, המשטרה מחלישה את כוחו של העם היהודי ולצערי אנשים שרואים מהצד יתכן ומקבלים כח להמשיך ולפגוע חלילה באזרחי ישראל. אנו קוראים למפכ"ל לטפל לאלתר בעניין, לסגור את התיקים, ולהתייחס אליהם כנפגעי עבירה לכל דבר ועניין".

עוד בוואלה!

"העולה הצעיר ביותר" כבר בן 45 - והוא דורש תעודת לידה ישראלית

לכתבה המלאה
ידויי אבנים מול מטיילים כפר קוסרה, 30 בנובמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
ההורים נחקרו באזהרה. זירת האירוע בקוסרה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

הורים לבני נוער שלקחו חלק בטיול הביעו אף הם זעם על חקירת המשטרה בנושא. "זו פשוט בושה", אמרה נעמי, שבנה נפצע אמש בתקרית. "זכיתי לחבק את הבן שלי הבוקר רק בזכות האנשים האלו, הם הצילו אותו ואת כל הקבוצה והם מוצאים עצמם תחת חקירה? אם הבן של ארדן או של אלשיך היה בטיול כנראה שהם לא היו נחקרים".

במהלך התקרית אתמול נהרג פלסטיני בן 48 שהיה ככל הנראה חלק מקבוצת הפלסטינים שיידתה אבנים לעבר קבוצת הנערים שערכה באזור טיול בר מצווה. כוח צה"ל שהגיע למקום העניק טיפול רפואי לפלסטיני אך נאלץ לקבוע את מותו בהמשך.

האירוע החל כש-25 נערים והמלווים צעדו רגלית ממגדלים לכיוון קידה, ועשרות פלסטינים הגיעו למקום, יידו לעברם אבנים ופצעו קל שניים מהם. הנערים נמלטו למערה סמוכה והסתתרו בה. מהמועצה האזורית שומרון נמסר אתמול כי תוואי הטיול אושר על ידי הצבא, ולא תוכנן לעבור ליד יישובים פלסטיניים, אך בדובר צה"ל סירבו למסור אם הטיול היה מאושר.

אחד מהנערים שהותקפו במהלך טיול בר המצווה 30 בנובמבר 2017. יותם רונן
"איימו שיחטפו אותנו", אביצור ליבמן/יותם רונן

"זה קרה באמצע הטיול בערך, אחרי שעקפנו את כפר קוסרה", סיפר אביצור ליברמן, הנער שערך את טיול בר המצווה יחד עם חבריו. "הסתכלנו על מערה כלשהי והתחילו לזרוק עלינו אבנים. הם אמרו לאחד המלווים עם הנשק לשים אותו בנרתיק, ואז ישחררו אותנו. הוא שם אותו בנרתיק והצעיר הערבי בא וחטף לו את האקדח".

אחר כך לדבריו, הפלסטינים איימו באמצעות האקדח. "אמרו לנו לתת להם את הטלפונים והתיקים, אחרי זה זרקו על המלווה אבן שפגעה בראשו. הוא נפצע והתחיל לרדת לו דם. הם התחילו לצעוק עלינו ואמרו שישחטו אותם, אמרו שחטפו כבר מלווה אחד והם הולכים לחטוף את כולנו".

"אחרי שעה וחצי החיילים הגיעו אלינו", הוסיף ליבמן. "חשבנו שהמלווה נהרג ושהולכים לרצוח אותנו. התוקפים אמרו שמי שבגיל 18 ומעלה הולכים לשחוט אותו ומי שפחות יחטפו אותו. כל הילדים התחילו לבכות ולהגיד שמע ישראל. הם לא אפשרו לנו לדבר. היו צעקות בערבית, ריססו גז פלפל. כשהחיילים הגיעו הם שמרו על פתח המערה והוציאו אותנו".

(עדכון ראשון: 12:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully