וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועמ"ש הכנסת: נתניהו והשר חיים כץ לא יצביעו על חוק ההמלצות

29.11.2017 / 21:17

בתשובה לפניית התנועה לאיכות השלטון, כתב איל ינון כי ראש הממשלה ושר הרווחה, המצויים תחת חקירה, אינם מתכוונים להשתתף בהצבעה על החוק שיאסור על סיכום חקירות משטרה - עקב ניגוד העניינים שהם מצויים בו

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: תום זואילי

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר חיים כץ לא ישתתפו בהצבעה על "חוק ההמלצות", כיוון שמתנהלת חקירה בעניינים המעמידה אותם בניגוד עניינים – כך הודיע היום (רביעי) היועץ המשפטי של הכנסת איל ינון, בתשובה לפניית התנועה לאיכות השלטון. השניים לא השתתפו בהצבעה על החוק בקריאה טרומית ובקריאה ראשונה.

ינון כתב כי השניים ממילא אינם מתכוונים להשתתף בהצבעה, וכי יו"ר הקואליציה דוד ביטן אינו לוקח את קולותיהם בחשבון. לגבי ביטן עצמו, שפורסם כי הוא מצוי תחת חקירה בגין מעשים שאירעו לכאורה בימיו בעיריית ראשון לציון, כתב ינון כי לא ידוע לו על כל חקירה המתנהלת, מעבר לפרסומים בתקשורת, ולכן אין שאלה של ניגוד עניינים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה 26 בנובמבר 2017. רויטרס
מצוי בניגוד עניינים. ראש הממשלה בנימין נתניהו/רויטרס

הקואליציה, ובראשה הליכוד, תכננה לקיים את ההצבעה על הצעת החוק בקריאה שניה ושלישית ביום שני הקרוב, זאת לאחר שני דיונים שיתקיימו עליה בועדת הפנים מחר וביום ראשון. עם זאת, האופוזיציה הודיעה כי לא תאפשר קיזוזים עם הקואליציה. יו"ר סיעת 'המחנה הציוני' ומרכז האופוזיציה ח"כ יואל חסון דחה הצעה של יו"ר הקואליציה דוד ביטן לדחות את ההצבעה בשבוע בתמורה להסכמה עם האופוזיציה על הגבלת זמן הדיון. חסון הבהיר כי האופוזיציה תגיש "מאות הסתייגויות ונשתתף בדיונים לאורך עשרות שעות על מנת לייצג את אינטרס הציבור". צעדים אלה ננקטו לאחר שהאופוזיצה ספגה ביקורת קשה על כך ש-17 מחבריה לא נכחו בהצבעה על החוק בקריאה ראשונה.

ההערכה היא כי ביטן ביקש את הדחייה כיוון שיש חברי כנסת מהקואליציה ששוהים בחו"ל וייתכן כי לא יצליח לגייס רוב מובטח. לקראת ההצבעה הסופית פנה יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, בקמפיין בפייסבוק לשרים משה כחלון ונפתלי בנט שבו העביר מסר לפיו "ביום שני אתם תחליטו - בעד או נגד תרבות שלטונית מושחתת".

בנוסח שיעלה לדיון מחר בוועדת הפנים התווסף סעיף לפיו בעבירות ביטחון, עבירות מין בקטינים או עבירות של ארגוני פשיעה, יהיה רשאי היועץ המשפטי לממשלה לבקש לקבל המלצה בכתב גם אם הן יתנהלו עם פרקליט מלווה. השבוע הסכימו הבית היהודי וכולנו לנוסח חדש שגובש עמן לפיו בחקירות שמתנהלות נגד נתניהו, המשטרה לא תגיש המלצה או סיכום חקירה, אלא אם היועץ המשפטי לממשלה יבקש זאת, וגם אם יבקש ההמלצה לא תפורסם.

חיים כץ נכנס למשרד הרווחה. מור שאולי
תחת חקירה. השר חיים כץ/מור שאולי

הכנסת אישרה השבוע בקריאה ראשונה את חוק ההמלצות, בתום דיון סוער שארך כשלוש שעות, זאת שוועדת הפנים אישרה את נוסחו החדש של החוק האוסר פרסום המלצות משטרה בתום חקירותיה. 46 חברי כנסת הצביעו בעד, ו-37 התנגדו. נתניהו, השרים איילת שקד וגלעד ארדן לא נכחו, וגם חברי הכנסת רחל עזריה ובני בגין שהביעו התנגדות לחוק.

לפי פשרה בין סיעות הקואליציה ייאסר על פרסום המלצות בכל התיקים. בתיקים רגישים שלהם הוצמד פרקליט מלווה, כמו בתיקים של נבחרי ציבור, לא תוגש המלצה אלא אם היועץ המשפטי לממשלה סבור שיש צורך. אם היועץ המשפטי לממשלה יהיה סבור שיש צורך, הוא יפנה למשטרה ויקבל בעצמו את ההמלצה, אותה לא ניתן יהיה לפרסם. סעיף זה הוכנס לדרישת מפלגת כולנו.

המשמעות היא כי המשטרה לא תוכל להעביר המלצה בעניין החקירות שבהן מעורב ראש הממשלה בנימין נתניהו, אלא אם היועץ המשפטי לממשלה יבקש זאת. גם במקרה שבו יבקש המלצה כדי לגבש את דעתו על החקירה - זו לא תוכל להתפרסם לעולם. זאת, לאחר התקפלותו של יו"ר המפלגה שר האוצר משה כחלון, שהתנגד בעבר להחלת החוק באופן רטרואקטיבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully