וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלבת משתוללת באזור העמקים – אך בירדן טרם החלו במבצעי החיסון

29.11.2017 / 19:04

בשנים האחרונות היה שיתוף פעולה בין הרשויות בשתי המדינות, אך לא ברור אם מבצע פיזור החיסונים האוראליים בקרב חיות הבר יתקיים מעברו המזרחי של הירדן. לוואלה! NEWS נודע כי ייתכן שזה נובע מהמשבר ביחסים עם עמאן

בווידאו: בהלת התנים הגיעה לשכונת בבלי/צילום: אבי כהן, עריכה: יאיר דניאל

כחודשיים מאז החלה העלייה התלולה בהתפרצות מחלת הכלבת באזור העמקים, עדיין לא החל המבצע לפיזור חיסונים אוראליים לחיות הבר מעברו המזרחי של הירדן. הסיבות לכך לא ברורות, אך לוואלה! NEWS נודע ייתכן שזה נובע מהמשבר ביחסים בין שתי המדינות בעקבות התקרית בשגרירות בעמאן ביולי האחרון.

בשנים האחרונות היה שיתוף פעולה בין הרשויות הממונות על פעילות זו בישראל ובירדן, ובמסגרת זו פוזרו חיסונים באמצעות פיתיונות גם ברצועה מוגבלת מעברו הירדני של הגבול.

מקור המחלה בחיות בר ובכלבים משוטטים החודרים לישראל מהמדינות השכנות, ומסיבה זאת שיתוף הפעולה עם ירדן הוא מרכיב משמעותי במאבק למניעת התפשטות המחלה. השנה הופך הדבר משמעותי וחשוב יותר, לנוכח התפרצות המחלה באזורי בית שאן, הגלבוע ועמק חרוד, השוכנים סמוך לגבול ירדן.

ברשות הטבע והגנים ובמשרד החקלאות אישרו כי שיתוף הפעולה עם ירדן טרם החל ולא נמסר אם ומתי יתקיים. גם לא נמסרה הסיבה לכך שהשנה טרם פוזרו פיתיונות בירדן. במשרד החוץ אמרו כי הנושא אינו בסמכותם והפנו למשרד לשיתוף פעולה אזורי. מהמשרד לשיתוף פעולה אזורי עדיין לא נמסרה התייחסות.

לקריאה נוספת בנושא
"הסתער על הדלת בשיניים חשופות": תן עם חשד לכלבת תקף בחצר בית
עיריית ת"א החלה לחסן תנים: "נהיים מסוכנים רק אם נדבקים בכלבת"

תן סמוך לקיבוץ טירת צבי. אביחי רן, מערכת וואלה! NEWS
תן באזור טירת צבי/מערכת וואלה! NEWS, אביחי רן

פרויקט החיסון האוראלי הוא המרכיב המרכזי במאבק נגד התפשטות הכלבת והוא מיושם על ידי רשות הטבע והגנים ומשרד החקלאות. זהו חיסון שמיועד לשועלים ותנים והוא ניתן באמצעות פיזורם מהאוויר של פיתיונות שמכילים את החומר המחסן.

הפיתיונות מושלכים מכלי טייס קלים והם נראים כקופסאות גפרורים קטנות בצבע חום בעלות ריח המושך את השועלים והתנים. כאשר בעל החיים נוגס בהם, הוא מנקב שקית שבה נמצא החומר המחסן ואז מגיע התרכיב למגע עם ריריות הפה וגורם להתחסנותו. גודל הפיתיון מותאם לגודל וצורת הלסת ומאפשר וודאות גבוהה במיוחד שכאשר הוא ייאכל, בעל החיים יחוסן.

מדי שנה מפוזרים בישראל, ובעיקר בצפון, מאות אלפי חיסונים אוראליים. בשנה שעברה פוזרו 475 אלף חיסונים ומאז שנת אלפיים פוזרו בישראל כ-6.5 מיליון חיסונים.
בשנת 2015 משרד החקלאות תיקצב את הפרויקט באיחור ובסכות נמוך ובשנה זו פוזרו רק 175 אלף חיסונים אוראליים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
חיסון כלבת בבית השיטה, 27 בנובמבר 2017. מועצה האיזורית הגלבוע, מערכת וואלה! NEWS
חיסון של חתולת בית נגד כלבת בבית השיטה, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, מועצה האיזורית הגלבוע

מגמת התפשטות המחלה מראה כי היא לא עוצרת באזור עמק חרוד והיא ממשיכה להתפשט מערבה. בשבועות האחרונים נמצאו כבר כמה מקרים באזור מגידו, רמות מנשה ויקנעם והחשש כי משם המחלה תמשיך ותתפשט לשאר הארץ. היום התגלו שלושה מקרי כלבת חדשים - תן מנהלל ,פרה מעין-השופט ותן מניר דוד.

מקרה נוסף שאירע השבוע בקיבוץ רמת השופט מדאיג במיוחד - הכלבה שנמצאה נגועה במחלה היא כלבת בית שחוסנה בשנה האחרונה לכלבת. עדיין לא ברור מה גרם לכשל החיסוני. מקרה דומה היה בשנת 2010, שגם בה הייתה התפרצות של הכלבת. באותה שנה נמצאו בישראל, 58 מקרים, גם אז רובם המכריע בצפון המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully