וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי: ישראל ומצרים לחצו להפציץ באיראן לפני שנחתם הסכם הגרעין

29.11.2017 / 5:30

שר החוץ האמריקני לשעבר אמר בכינוס בוושינגטון כי שורת מדינות לחצה על ממשל אובמה לתקוף מטרות בטהראן וכי ראש הממשלה נתניהו "דחף לכך במלוא המרץ". קרי הגן על ההסכם ואמר כי הפך את המזרח התיכון לבטוח יותר

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

(קרי בנאום נגד מדיניות נתניהו, בפברואר)

ישראל ומצרים לחצו על ארצות הברית להפציץ מטרות באיראן בשנת 2015 בטרם החתימה על הסכם הגרעין עם המעצמות - כך אמר הלילה (רביעי) שר החוץ האמריקני לשעבר ג'ון קרי. בדיון בנושא נשק גרעיני שנערך בוושינגטון הבירה הגן קרי על הסכם הגרעין, שהיה שותף לחתימתו, ואמר כי "מלכים ונשיאים זרים אמרו לארצות הברית שהפצצות זו השפה היחידה שאיראן מבינה". אולם, לדבריו, מדובר היה ב"מלכודת" ו"אותן מדינות היו מגנות את הפעולה בפומבי, לו הייתה יוצאת לפועל".

לטענת קרי ראש הממשלה בנימין נתניהו "דחף במלוא המרץ" לקראת הפצצה אמריקנית באיראן. הוא הוסיף כי אין לו דרך לדעת אם איראן תחדש את פעולותיה להשגת נשק גרעיני בתום תקופה של 10 עד 15 שנים מתום ההגבלות שהוטלו עליה במסגרת ההסכם, אך כי בעיניו מדובר בהסכם הטוב ביותר שארצות הברית יכולה הייתה להשיג.

לקריאה נוספת:
איראן דחתה הצעה למו"מ על תכנית הטילים: "משמשים להגנה בלבד"
נתניהו נפגש עם מיי בלונדון: "יש לשנות את הסכם הגרעין"
חמינאי: המדיניות העוינת של טראמפ לא תבלום את הסכם הגרעין

ראש הממשלה בנימין נתניהו שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי.. AP
הגן על הישגי ההסכם שהיה בין חותמיו. קרי ונתניהו/AP

לדבריו, היכולת לפתח נשק גרעיני הוצבה "על המדף" כך שתהיה שקופה ותחת פיקוח ובפועל הדבר ייעשה לבלתי אפשרי מבחינתה של טהראן. "המזרח התיכון בטוח יותר, העולם בטוח יותר", אמר והוסיף כי בטרם נחתם ההסכם איראן הייתה יכולה להשלים בתוך חודשיים את תכניתה לפיתוח הנשק הגרעיני וכי במצב הנוכחי הדבר ייארך לפחות שנה ולמעצמות תהיה היכולת לצפות זאת מראש ולהגיב.

קרי הוסיף כי בזכות ההסכם היכולת למנוע תכנית גרעין איראנית עדיין תעמוד לרשות המעצמות בשנים שאחרי ההסכם כפי שהייתה לפני החתימה עליו, בשנים שבהן נמנעה הרפובליקה האסלאמית מלשבת לשולחן המשא ומתן בנושא זה. "כל האפשרויות פתוחות בפנינו. כולל מלחמה בעוד 25 שנים - אם זו תהיה ההחלטה שאנשים יבחרו בה באותו זמן. אבל אני חושב שאנשים מבינים את היתרון שבמצב הדברים הנוכחי", הוסיף.

השרים שהשתתפו בגיבוש הסכם הגרעין עם איראן בתמונה משותפת בווינה, 14 ביולי 2015. רויטרס
שרי המדינות השותפות להסכם הגרעין עם איראן לאחר חתימתו, יולי 2015/רויטרס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully