וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלטון משפחת קסטרו מגיע לקצו, ובקובה מתחילים בבחירת היורש

27.11.2017 / 12:55

במדינת האי הקומוניסטי בחרו נציגים למועצות המקומיות, בשלב הראשון בהליך המורכב שבסיומו תבחר המפלגה השלטת את הנשיא החדש - אחרי כ-60 שנות שלטון של האחים המהפכניים. המנהיג הבא צפוי להיות סגן הנשיא, שקורא לשיפור היחסים עם ארה"ב אך מתנגד לבחישתה

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

בכ-60 השנים האחרונות נשלטה קובה על ידי משפחת קסטרו, אך מדינת האי הקומוניסטי מתקדמת לעבר חילופי גברי שבסיומם ייבחר מנהיג חדש. אתמול התקיימו בחירות למועצות המקומיות, כשמיליוני אזרחים בחרו בנציגיהם שאושרו מבעוד מועד, והיום (שני) יוכרזו התוצאות.

ההצבעה התקיימה ביום השנה הראשון למותו של פידל קסטרו, מנהיג המהפכה הקומוניסטית, ובתחילת השנה הבאה יתקיימו בחירות למחוזות ולאסיפה הלאומית, שבסופו של דבר תבחר נשיא חדש. האחים קסטרו הובילו את קובה מאז 1959.

האסיפה הלאומית החדשה שמחצית מנציגיה חייבים להיות מקרב אלו שנבחרו אתמול, תצביע ב-24 בפברואר על מחליף לראול קסטרו, הנשיא הנוכחי בן ה-86, שמסיים כהונה שנייה בת חמש שנים. הוא יישאר מנהיג המפלגה הקומוניסטית, המפלגה החוקית היחידה בקובה, עד 2021.

לקריאה נוספת בנושא
בטקס צנוע: פידל קסטרו נטמן בעיר שבה החלה המהפכה הקובנית

מצביע בקלפי בהוואנה, קובה  27 בנובמבר 2017. רויטרס
הליך ההצבעה הישיר היחיד בקובה. מצביעים בקלפי בהוואנה/רויטרס

כמעט 27 אלף מועמדים התחרו על 12,515 נציגויות, החלק היחיד בהליך הבחירות בקובה הפתוח לציבור, שיכול להשתתף בהן באופן ישיר.

המועמדים לאסיפות המחוזיות ולאסיפה הלאומית נבחרים על ידי ועדות המורכבות מנציגי הארגונים שבשליטת המפלגה הקומוניסטית, כמו פדרציית איגוד הסחר, ואז מועלים לבחירת הציבור.

תקופת הבחירות מגיעה בעידן הפכפך במדינת האי, כשדור המהפכנים הולך ונעלם, הרפורמה הכלכלית נותרת תקועה, הסיוע מבעלת הברית ונצואלה מתכווץ וממשלו של דונלד טראמפ מאיים בסנקציות.

עם זאת, אף אחד מהמועמדים לא העלה את הסוגיות הללו לדיון לפני הבחירות.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
סופיה אמה, בת ה- 8 מחכה לבוחרים בקלפי בהוואנה, קובה 27 בנובמבר 2017. רויטרס
סופיה אמה, בת ה- 8 מחכה לבוחרים בקלפי בהוואנה, קובה 27 בנובמבר 2017/רויטרס

סגן הנשיא מיגל דיאז-קאנל, שלפי ההערכות יהיה היורש של קסטרו, שיבח את הליך הבחירות וסירב לעסוק בעתידו. "היום זה היום שבו אנחנו מדברים על מה שאנחנו עושים ועל פידל", אמר לכתבים אחרי שהצביע.

כשנשאל על היחסים עם ארצות הברית, אמר סגן הנשיא כי קובה עדיין מעוניינת לשפר אותם, אולם הדגיש שוב כי המשא ומתן צריך להיות מבוסס על כבוד ההדי ושוויון וללא הכתבות. "העתיד תלוי בהם, לא בנו", אמר.

"זה לא יגרום לשינוי כלשהו"

בקובה אסור לקיים קמפיין בחירות, והמועמדים נבחרו בפגישות שכונתיות על בסיס כישוריהם האישיים, ולא על בסיס עמדות פוליטיות. אסור להם להשתייך למפלגה הקומוניסטית, ורבים מהמועמדים הם עצמאיים, אבל מאז ומעולם רק מעט מועמדים המתנגדים למשטר התמודדו.

"אני שמחה להצביע, אבל אני חייבת לומר, שכמו מרבית הצעירים אני לא סבורה שזה יגרום לשינוי כלשהו", אמר אישה צעירה, שביקשה לשמור על עילום שם מאחר שהיא מחזיקה בתפקיד בכיר בממשלה. לדבריה, מתקיים דיון מתמשך על הדרך שבה יש לשנות את הליך הבחירות ולגרום לממשלה להיות דינימת יותר.

השנה, שורת ארגוני אופוזיציה העמידו יותר מ-160 מועמדים, אבל רובם נבלמנו בידי שירותי הביטחון מהשתתפות בפגישות השכונתיות ואף אחד מהם לא התמודד אתמול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully