וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחמה בטרור או חימוש השבטים: צבא מצרים אובד עצות מול דאעש

26.11.2017 / 22:41

אחרי הפיגוע בסיני, הקטלני בתולדות המדינה, תגובת א-סיסי והממשלה הייתה דומה לאלו אחרי מתקפות דומות בשנים האחרונות. הכוחות המסורבלים מתקשים להתמודד עם החמושים המכירים היטב את תוואי השטח ההררי, וגם התושבים חוששים ונרתעים לשתף פעולה מול אימת הנקמה של דאעש

צלמים זמניים מורשים

היקף שפיכות הדמים היה גבוה בהרבה מפיגועים קודמים, אך תגובת ממשלת מצרים הייתה זהה – שלושה ימי אבל, מסרים מרגיעים בתקשורת שהמצב תחת שליטה והבטחת נקמה מצד הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי.

תבנית הפעולה הזהה אחרי הפיגוע במסגד הסופי בצפון חצי האי סיני ביום שישי, שבו נהרגו 305 איש, העלתה מחדש את השאלה אם למצרים נותרו אפשרויות אחרות במאבקה נגד הטרור האסלאמי.

הצבא השתמש בטנקים, נגמ"שים, מטוסי קרב, ספינות קרב ומסוקי קרב, לצד עשרות אלפי כוחות, במהלך שלוש שנות המאבק בקיצוניים, בראשם שלוחת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסיני.

עוד בוואלה! NEWS:
יורש העצר הסעודי: הסכנה בטרור – עיוות הדת והאמונה שלנו
305 נהרגו בפיגוע בסיני: "הילדים צרחו, כל מי שנשם נורה"
הטבח הקטלני ביותר במצרים: א-סיסי לא מצליח לעצור את דאעש בסיני

זירת הפיגוע במסגד בחצי האי סיני, נובמבר 2017. רויטרס
הנשיא הבטיח נקמה. זירת הפיגוע בסיני, השבוע/רויטרס
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בביקור בפריז, 23 באוקטובר 2017. רויטרס
"נגיב בברוטליות". א-סיסי בביקור בפריז, בחודש שעבר/רויטרס

האזור נתון תחת מצב חירום בשנים האחרונות, שהורחב לכל שטחי המדינה מאז אפריל. כוחות הביטחון פינו אזורים סמוכים לגבול עם רצועת עזה והרסו בתים וחלקות חקלאיות של תושבים. הם השמידו מנהרות, שלפי הרשויות משמשות את החמושים להעברת כלי נשק ולוחמים מעזה, שנמצאת תחת שלטון חמאס. בשטח, הצעדים הללו הובילו למעט מאוד תוצאות.

היקף הכוחות בסיני מנע מהחמושים להשתלט על שטחים, אך לא בלם את יכולתם להוציא לפועל מתקפות והתנקשויות, שמטילות מורא על התושבים ופוגעות בעמדות צבא ומשטרה. רק לאחרונה, הם ערכו שוד לאור יום בעיר הגדולה ביותר בחצי האי המדברי.

זירת הפיגוע במסגד בחצי האי סיני, נובמבר 2017. רויטרס
המבצע חשף את שיתוף הפעולה הלקוי בין סוכנויות הביטחון והמודיעין. נשים אבלות אחרי הפיגוע במסגד/רויטרס

לאחר הפיגוע ביום שישי, הבטיח א-סיסי בנאום שנשא לאומה כי מצרים "תגיב בברוטליות", אך יש מעט מאוד דיון ציבורי סביב הדרך שבה יש לנהל את המלחמה בטרור וצפון סיני אינו נגיש לעיתונאים, כך שקשה לדעת מה מתרחש באמת. בכלי התקשורת, שמרביתם מציגים את עמדות הממשלה, הדיון מתרכז בעיקר בחלוקת שבחים לצבא ולמשטרה, בזכר "השהידים" ובעידוד הציבור להתאגד סביב מנהיגותו של א-סיסי.

המהלך הקרוב ביותר להודאה פומבית בקשיי הממשלה אירע בחודש שעבר, כשא-סיסי הדיח את הרמטכ"ל ואת ראשי המשטרה אחרי שמארב מתוכנן נגד חמושים במערב המדינה השתבש והסתיים בצורה קטסטרופלית. במבצע נהרגו עשרות שוטרים והוא חשף את שיתוף הפעולה הלקוי בין סוכנויות הביטחון והמודיעין.

המבצע גם הדגים את הבעיה הנשקפת למצרים מכיוון גבולה המדברי עם לוב – שבעצמה נגועה בכאוס ובמאבק בין שורה ארוכה של מיליציות – שדרכו מוברחים כלי נשק ולוחמים. כך נפתחה חזית שניה במערב המדינה, לצד סימנים לכך שהנשק עובר משם לחמושים בסיני.

מצרים נוקטת אסטרטגיה של לחימה קונבנציונלית, המשמשת לחימה בצבא יריב, ובשנים האחרונות השקיעה 15 מיליארד דולר בעסקאות נשק גדולות, הכוללות שתי נושאות מסוקים, צוללות, מסוקי קרב ומטוסי קרב. מבקרי הדוקטרינה הזו קוראים לשנות את האסטרטגיה, מלחימה קונבנציונלית ללוחמה בטרור. כמה יחידות ללוחמה בטרור כבר נשלחו לחצי האי, אך רובן כוללות טירונים לא מיומנים שהכשרתם המרכזית היא איוש מחסומים. לחיל האוויר יש מגבלות בתוואי השטח ההררי, שאותו מכירים החמושים היטב. והכוחות הנעים עם טנקים ועם כלי רכב משוריינים נתקלים פעמים רבות במארבים, הכולל שימוש בנשק קל, במכונות ירייה, במטעני צד ובמחבלים מתאבדים.

זירת הפיגוע במסגד בחצי האי סיני, נובמבר 2017. רויטרס
החמושים מאיימים באכזריות על מי שישתף פעולה עם כוחות הביטחון. המסגד בסיני אחרי הפיגוע, שישי/רויטרס

א-סיסי אמר לאחרונה כי כוחות הביטחון סובלים מנוכחותם של תושבים בסיני, כך שננקטת מידת זהירות רבה המועילה לפעילי הארגונים הקיצוניים. עם זאת, מבקריו טוענים כי הצבא נוקט יד קשה גם כך, מה שמעמיק את חוסר האמון כלפיו מצד השבטים הבדואיים, שחשים זמן רב כי הם מופלים לרעה.

בני משפחה גברים נעצרים פעמים רבות אם אחד מקרוביהם חשוד בהשתייכות לארגונים קיצוניים. החיילים והשוטרים המוצבים במחסומים באזור ידועים לשמצה ביחסם לתושבים. לפי פעילי זכויות מקומיים, הכבישים נחסמים פעמים רבות ורשתות הסלולר משובשות. בתים נהרסו כדי לפנות מקום לשליטת הצבא ותושבים גורשו ממקום מגוריהם באופן כפוי. אפילו אלו המתנגדים לפעילות החמושים באזור לא צפויים לבוא לעזרת כוחות הביטחון.

במקביל, החמושים מאיימים באכזריות על מי שישתף פעולה עם כוחות הביטחון, חוטפים חשודים בשיתוף פעולה ומשליכים את גופותיהם ערופות הראש ברחובות אל-עריש, רפיח וערים אחרות בצפון חצי האי סיני כדי להרתיע אחרים. כך שהמקומיים מספקים מעט מאוד מודיעין מוצק לצבא.

זירת הפיגוע במסגד בחצי האי סיני, נובמבר 2017. רויטרס
צעדי הצבא הובילו למעט מאוד תוצאות. המסגד בסיני, ביום שישי/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדיכוי של תומכי "האחים המוסלמים" דחף צעירים לשורות דאעש. מתפללים מחוץ למסגד אחרי הפיגוע, שישי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחת האפשרויות שהועלו הייתה שהצבא יחמש את השבטים בסיני שנמצאים בסכסוך עם אנשי דאעש – בדומה לשיטה שבה נקט צבא ארצות הברית בעיראק, כשאיגד מיליציות סוניות ששיחקו תפקיד מכריע במאבק באל-קאעדה בתחילת העשור הקודם. בשל הזעם שחשים עתה השבטים בעקבות הטבח שאירע ביום שישי, זהו תסריט שנראה פחות בלתי-סביר. עם זאת, הצבא חושש שהשבטים החמושים עלולים לפעול נגד בסופו של דבר.

ביקורת נוספת כלפי הממשלה טוענת כי הדיכוי של תומכי "האחים המוסלמים" אחרי הדחת הנשיא מוחמד מורסי ב-2013 דחפה צעירים לשורות דאעש. מאז הפלת המשטר, אלפי אנשי התנועה וארגונים אסלאמיים אחרים נעצרו. לפי עדויות שונות, חלק מאותם צעירים עברו הקצנה נוספת, חלקם בכלא, והצטרפו לשורות דאעש. הממשלה טוענת כי תנועת "האחים המוסלמים" היא ארגון טרור, והאשימה אותו בשיתוף פעולה עם החמושים מלכתחילה.

יש מי שסבור כי החמושים מהמרים בכך שהם פונים לשיטות אכזריות יותר, ומסתכנים בהתקוממות מצד המקומיים. חסן חלף, מנהיג שבטי מקומי, אמר כי רבים מאלו שנהרגו כבר שיתפו פעולה עם הצבא וייתכן שהם היו למטרה בניסיון להפחיד אחרים. "אנשים נחושים יותר עתה לעמוד נגד החבורה הלא-אנושית הזאת", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully