וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבח הקטלני ביותר במצרים: א-סיסי לא מצליח לעצור את דאעש בסיני

25.11.2017 / 8:55

פיגוע התופת המדמם במסגד הסופי הוא עדות נוספת לאכזריות של המלחמה בין "מחוז סיני" של הארגון הקיצוני לבין התושבים המקומיים בחצי האי. קהיר מנסה להיעזר באלה כדי להילחם בדאעש ונמנעת ממבצע צבאי נרחב. הגעתו של הטרור לבירה עשוי להיות שאלה של זמן

צילום: פייסבוק

הפיגוע שהתרחש אתמול (שישי) במסגד בכפר הקטן א-רוודא, שבצפון-מזרח סיני, אינו מצביע על תחכום יוצא דופן או על יכולות צבאיות מתקדמות של פעילי הטרור האחראים לו, אלא בעיקר על אכזריות ועיוורון אידאולוגי מבית היוצר של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). תחילה פוצצו שני מטעני חבלה בתוך המסגד במהלך תפילת יום השישי והמתפללים ששרדו החלו להימלט מהמקום. אולם, פעילי הטרור שהגיעו ברכבי ארבע על ארבע, המתינו להם מחוץ לדלתות וירו בכל מי שיצא מהמסגד. וכך נרצחו 235 בני אדם ועוד כ-110 נפצעו. מדובר בכפר שמספר תושביו נאמד לפי הרשתות החברתיות במצרים בכ-1,500 אנשים. כלומר, כמעט כל אדם חמישי בכפר נרצח או נפצע במהלך הפיגוע.

אף ארגון לא קיבל באופן רשמי אחריות על פעולת הטרור עד לשעות הבוקר המוקדמות, אך החשד נופל על "מחוז סיני" של דאעש. מנהיג הארגון הוא אבו אוסאמה אל-מצרי, שירש את התפקיד מאבו דווע אל-אנסארי, אשר חוסל באוגוסט 2016. העילה לתקיפה של מסגד מוסלמי סוני היא ככל הנראה היותו מזוהה עם הזרם הסופי המיסטי באסלאם. המסגד נודע כמקום מושבו של שייח' עיד אל-ג'רירי, שנחשב למייסד הזרם הסופי בחצי האי סיני.

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
טראמפ שוחח עם א-סיסי לאחר הפיגוע: "מתקפה מתועבת נגד מתפללים"
הפיגוע בסיני: המחבלים כיתרו את המסגד, פוצצו מטען - וטבחו במתפללים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אכזריות ועיוורון אידיאולוגי. גופות של מתפללים במסגד באל-עריש/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת הפיגוע, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעבר כבר החשיבו ארגונים קיצוניים דוגמת אל-קאעדה, וכעת גם דאעש, את הסופים לכופרים, אך הסיבות לפיגוע אינן נשענות על מניע דתי בלבד. בשנתיים האחרונות התהדק שיתוף הפעולה בין כוחות הביטחון המצריים בחצי האי לבין הסופים, בניסיון להתמודד עם הפעילות של דאעש והיכולת של הארגון לגייס תומכים מקרב האוכלוסייה הבדואית המקומית. בנוסף לכך, בחודשים האחרונים מתנהלת בסיני מלחמה בין כמה מן השבטים לבין דאעש שהסתיימה לא פעם במעשי רצח הדדיים לרבות עריפות ראשים - לא רק מצד דאעש - וייתכן שגם אלה קשורים לפיגוע האחרון.

בחודש מאי שעבר הוציאו אנשי שבט הטראבין להורג שמונה פעילי דאעש, לאחר שארגון הטרור פוצץ מכונית תופת במתחם מגורים של השבט. האירועים ההם התרחשו על רקע הניסיון של פעילי "מחוז סיני" להטיל מגבלות על הברחות באזור הגבול עם עזה, ולעצור את הסחר בסיגריות הנחשבות אסורות בעיניהם. ההגבלות הללו יצרו איום כלכלי על הטראבין בסיני שהגיב כאמור בפעולה אלימה נגד דאעש.

עוד באותו נושא

מתקפה משולבת בסיני: 235 הרוגים ויותר ממאה פצועים בפיגוע במסגד

לכתבה המלאה
מסגד שבו אירע פיגוע בצפון חצי האי סיני, מצרים, 24 בנובמבר 2017. אל-יום אל-מצרי, צילום מסך
בעני הקיצונים, הסופים נחשבים כופרים. המסגד שבו אירע הפיגוע/צילום מסך, אל-יום אל-מצרי
מאות הרוגים ופצועים בפיצוץ במסגד בצפון חצי האי סיני. צילום: פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
הצבא מתקשה להתמודד עם הטרור. זירת הפיגוע/מערכת וואלה! NEWS, צילום: פייסבוק

אולם מעבר לאכזריות של דאעש, הפיגוע הזה מדגיש בפעם המי יודע כמה את הקשיים שבהם נתקל הצבא המצרי בהתמודדות עם הטרור האסלאמי הסוני בסיני. לאחרונה נרשמה אמנם רגיעה מסוימת בפיגועים בתוככי מצרים ובקהיר. גם בחצי האי ישנה ירידה בהתקפות של "מחוז סיני" על הצבא המצרי. ובכל זאת ניכר הקושי של המודיעין המצרי להשיג אחיזה של ממש בשטח, עם מספיק מקורות אנושיים וטכנולוגיים שיכולים לתת מענה לאתגר הטרור שם.

מיד לאחר הפיגוע אתמול הכריז הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי על מבצע צבאי חדש נגד האחראים לפיגוע וזמן קצר לאחר מכן כבר דיווחו כלי התקשורת במצרים על תקיפות מהאוויר של יעדי טרור בסיני ועל עשרות הרוגים מבין הטרוריסטים. נשאלת השאלה מה מנע מהמצרים לעשות זאת לפני הפיגוע ומדוע בכל פעם שמתרחשת תקיפה בסדר גודל שכזה, הצבא המצרי יוצא ל"מבצע" ענק שמסתיים ללא תוצאות משמעותיות. זה זמן רב שמצרים נמנעת מפעולה נרחבת נוסח "חומת מגן" הישראלי. אולי מפאת ההוצאות הצבאיות הכבדות הכרוכות בכך, אולי בגלל שכל עוד הטרור מתמקד בפינה הצפון מזרחית של סיני, ואינו זולג פנימה למצרים, לקהיר פחות אכפת. אך בסופו של דבר, אותם פעילי טרור שידעו לבצע פיגוע בכפר הקטן א-רוודא, ינסו לפגוע במטרות על חופי הים האדום ולאחר מכן בקהיר עצמה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת הפיגוע, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בביקור בפריז, 23 באוקטובר 2017. רויטרס
הכריז על מבצע צבאי חדש. א-סיסי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully