וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה לא ליצמן, זה האדמו"ר": המנהיג שעומד מאחורי משבר הרכבת

25.11.2017 / 17:40

מנהיג החסידות החזקה בישראל, הרב יעקב אלתר, דרש מליצמן לדאוג לביטול כל חילול שבת בחסות הממשלה. גורמים ב"יהדות התורה": הוראה מהאדמו"ר מחייבת פתרון בכל מחיר. "אם ליצמן יתפטר, הוא עלול לגרור אחריו את כל החרדים"

צילום: ארכיון וואלה!NEWS, עריכה: אריאל תמרין

ביום שישי בבוקר, שעות ספורות אחרי ששר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) יצא מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, בפגישה שבה לא הושגה התקדמות על רקע עבודות של רכבת ישראל שתוכננו לשבת, הוא נפגש שוב עם האדמו"ר מגור, הרב יעקב ישראל אלתר. ליצמן הציג בפניו את החלופות, האדמו"ר הקשיב, אך בסוף הפגישה הוא קבע: "תתפטר מהממשלה". זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה אחד המנהיגים הרוחנים החזקים והמשפיעים בישראל, העביר לליצמן מסר לפיו הוא נדרש להחריף את הטון ולדרוש מנתניהו לבטל כל חילול שבת צפוי בחסות הממשלה.

שבוע קודם, ביום שישי שעבר, הביטאון החסידי של סיעת 'אגודת ישראל' שבראשה עומד ליצמן, פרסם ידיעה על המשבר הקואליציוני שכללה איום מתון יותר: ליצמן הודיע כי אם יתבצעו עבודות בשבת – הוא לא יצביע בוועדת השרים לחקיקה עם הממשלה. האדמו"ר שקרא את הדברים ביקש להחריף את האיום, ובעקבות כך ליצמן איים להתפטר. איומיו של ליצמן שבא בעקבות הוראת האדמור מומשו. ליצמן צפוי להגיש את התפטרותו מחר סמוך לישיבת הממשלה.

גורמים פוליטיים במפלגת "יהדות התורה" ששוחחו השבוע עם ליצמן טענו כי "זה לא הוא, זה האדמו"ר". לדבריהם, כשמדובר בהוראה מהאדמו"ר "צריכים להשיג פתרון בכל מחיר". "אם ליצמן יתפטר מתפקידו בממשלה, הוא עלול לגרור את כל החרדים אחריו, את האדמו"ר ובעקבותיו ההנהגה הרוחנית כולה," הוסיפו. עם זאת, ביהדות התורה או בש"ס לא מתכוונים בשלב הזה לפרוש מהקואליציה אך במקביל יידרשו קידום חקיקה לפתרון סגיית עבודות הרכבת ופתיחת מרכולים ברחבי הארץ. אם החקיקה הזו שנתקלת בקשיים מסוימים מול ישראל ביתנו וכולנו, לא תתקדם, ליצמן עלול להיות הראשון בתגובת שרשרת מצד החרדים כולם.

לקריאה נוספת:
ליצמן איים להתפטר - נתניהו הציע: "עובדים לא יהודים יועסקו בשבת"
גורמים פוליטיים: ליצמן איים להתפטר - רק כדי לקבל קרדיט מהחרדים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העביר מסר לליצמן שעליו להחריף את הטון מול נתניהו. אלתר/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרבי מגור, בן 78, מנהיג את החסידות הגדולה והחזקה בישראל. הוא ירש את ההנהגה מדודו רבי פנחס מנחם אלתר שכונה בפי חסידיו "הפני מנחם", לאחר שהוא ירש את ההנהגה מאחיו רבי שמחה בונים אלתר, אביו של האדמו"ר הנוכחי, שכונה "הלב שמחה". החסידות, שמרכזה בירושלים, מונה היום אלפי משפחות בארץ ובעולם ומוסדותיה, בהם תלמודי תורה, ישיבות, כוללים ובתי ספר לבנות, פרוסים בכל רחבי הארץ וגם בפריפריה.

בכל עיר, ירושלים, בני ברק, אשדוד, חצור הגלילית ובערים נוספות, קיימת קהילה של חסידות גור. ערד, למשל, היא העיר הדרומית שהאדמו"ר רואה בה בשנים האחרונות את משימת חייו. החסידים הראשונים שהגיעו לגור בה לפני יותר מעשור לא האמינו שתוך זמן קצר הם יהפכו למעצמה מקומית. הם קובעים את מחירי הדיור על פי הוראתו של האדמו"ר, שרואה בכך חשיבות עליונה שחסידיו יוכלו לרכוש דירות בזול. בשנים האחרונות ידעה העיר ערד עימותים אלימים בין חרדים לחילונים, שמתקיימים בעיקר על רקע דרישותיהם של חסידי גור לקבלת מבני חינוך וציבור, לצד ניסיונותיהם להשליט את אורח חייהם במקום. עימותים אלה הגיעו בחודשים האחרונים לכדי הפגנות סוערות, מעצרים והתערבות מצד ליצמן לטובת החסידים.

עוד באותו נושא

"זה לא הוא, זה האדמו"ר": ליצמן מתעקש על עבודות הרכבת בשבת

לכתבה המלאה
ליצמן בישיבת ממשלה 29 באוקטובר 2017. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
איים להתפטר אם לא יבוטלו כל עבודות הרכבת בשבת. ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

הרבי מגור הוא אחד האנשים העשירים בישרא ומגזין 'פורבס' העריך את הונו האישי בשנת 2012 בסכום עתק של 350 מיליון שקלים. מרבית עושרו צבר מעסקי נדל"ן, בבעלותו דירות מגורים בבני ברק ובירושלים. גם החסידות שבראשה הוא עומד נחשבת לאחת העשירות שיש בארץ. מדי שנה מקיים "איחוד מוסדות גור", הגוף שאחראי לכסף בחסידות, אירועי יוקרה ופאר עבור תורמים בשווייץ ובמקומות נוספים באירופה. התרומות של המשתתפים מסתכמים במיליוני שקלים.

האדמו"ר אינו מרבה להופיע באירועים, וגם דברי התורה שהוא מוסר לחסידיו בשבתות ובחגים לא יוצאים החוצה. במשך שנים אסרו מקורביו לפרסם את תמונותיו, וצלמים שהיו מנסים לתעד אותו היו ננזפים בחומרה. אחרי שהפכו אתרי האינטרנט לפופולאריים במגזר החרדי בשנים האחרונות האיסור נפרץ ותמונותיו הופיעו באתרים אלה. עם זאת, הרבי משתתף באירועים של ילדיו או נכדיו, ואלה לרוב מתקיימים במתכונת המונית שבה לוקחים חלק מרבית החסידים. "השמחה של האדמו"ר היא השמחה של כל החסידים", הסביר אחד החסידים.

חסידות גור עלתה לכותרות בשנים האחרונות גם בהקשרים שליליים, בהם סיפורים על פרישות מינית קיצונית, שליטה מוחלטת בחיי הפרט, כדורים פסיכיאטריים - וחיים כפולים. אחד הסיפורים הבולטים הוא מותה הטראגי של אסתי וינשטיין, חסידת גור לשעבר שיצאה בשאלה, ולטענתה נותקה בכוח מבנותיה. הסיפור הכה גלים במגזר החרדי ולראשונה נפתחה תיבת הפנדורה על החסידות שהשתדלה לשמור מרחוק מאור הזרקורים.

עבודות תשתית בתחנות רכבת בתל אביב. ספטמבר 2016. ראובן קסטרו
עבודות תשתית ברכבת, ספטמבר/ראובן קסטרו

גור היא חלק מ"אגודת ישראל", אחת משתי סיעות שמרכיבות את מפלגת יהדות התורה. אף שיש לה נציג אחד ברשימה – השר ליצמן, כוחה גדול בהרבה. היא מובילה סדר יום בציבור החרדי והשפעתה הפוליטית משמעותית מאד. "יהדות התורה והשבת", הוא אחד התארים הפופולריים שדבקו במפלגה, בעיקר בשל המאבק שהובילה בחילול שבת מצד גופים, אתרי בילוי ותיירות ורשתות שיווק ומזון. הקו התקיף ביותר שהפך בשנים האחרונות גם לדומיננטי במאבק היה של אלתר, שנציגיו בוועדה למען השבת הובילו את החרם על רשת המזון שפע-שוק ועל חברת התעופה אל על.

אולם, היום, בעידן שבו הציבור החרדי אינו מקשה אחת וחרמות כמעט ואינן צוברות תאוצה, הכלי הפך פחות אפקטיבי. עם זאת, חסידיו מקפידים שלא לפקוד אתרים שמחללים שבת או לרכוש מוצרים בחנויות כאלה. גם את המאבק הנוכחי של ליצמן מול הממשלה אלתר הוביל מאחורי הקלעים והוא גם יכריע האם ליצמן יקבל הצעות פשרה או יממש את איום ההתפטרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully