וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה לא הוא, זה האדמו"ר": ליצמן מתעקש על עבודות הרכבת בשבת

22.11.2017 / 23:50

בסיעות החרדיות חלוקים בשאלה אם להתמקד במאבק נקודתי על השבת או לטווח הארוך - ובעוד ששר הבריאות הקשיח את עמדתו בהשפעת האדמו"ר מגור, דרעי וגפני מעדיפים להתמקד בקידום חקיקה עתידית: "צריך לראות איך מצמצמים את חילול השבת, אבל לא על זה נשבור את הכלים"

צילום: ארכיון וואלה!NEWS, עריכה: אריאל תמרין

ראשי הסיעות החרדיות נפגשו הערב (רביעי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו אך הם אינם מציגים חזית אחידה במאבק נגד עבודות רכבת ישראל בשבת הקרובה. בלשכת ראש הממשלה אמרו אחרי הפגישה שבה השתתף גם השר יריב לוין מהליכוד כי "הוסכם שיתקיים כל מאמץ להשיג פתרון שישמור על השבת ולא יפגע בציבור".

בפגישה לא הושגה הסכמה והצדדים מחכים ששר העבודה והרווחה חיים כץ ישוב עם תשובות מגורמי המקצוע באשר לחיוניות של העבודות בשבת הקרובה. כץ נפגש עם גורמי המקצוע במשך שעתיים, וביקש נתונים נוספים כדי ללמוד את הנושא ולהחליט לגבי העבודות בהמשך.

שר הבריאות יעקב ליצמן הוא היחיד שהשמיע עד כה עמדה קיצונית נגד ביצוע העבודות בשבת האחרונה והקרובה, אך מנגד שאר ראשי הסיעות אריה דרעי ומשה גפני מעדיפים להתמקד בקידום החקיקה שלטענתם תביא לצמצום עבודות הרכבת בעתיד, סגירה של מרכולים ברחבי הארץ ואכיפה של משרד הפנים על חוק שעות עבודה ומנוחה.

"זה או פתרון ארוך טווח או פתרון נקודתי", הסביר גורם במפלגות החרדיות, "ברור שפתרון חקיקה שהוא ארוך טווח ונועד לצמצם חילול שבת הוא עדיף". עם זאת, הוא הוסיף: "צריך לראות איך מצמצמים את חילול השבת הקרוב, אבל לא על זה נשבור את הכלים".

חברי הכנסת אריה דרעי, משה גפני ויעקב ליצמן בכנס הנבחרים מטעם פורום הרשויות החרדיות של המרכז לשלטון המקומי, 16 בנובמבר 2014. אהרן ברוך ליבוביץ, מערכת וואלה! NEWS
הטווח הקרוב או הטווח הרחוק. ליצמן, דרעי וגפני/מערכת וואלה! NEWS, אהרן ברוך ליבוביץ

מנגד, ליצמן חושב אחרת. הסיבה שבגינה הוא מציג עמדות קיצוניות יותר מחבריו, כך לפי גורמים בממשלה, היא האדמו"ר מגור, רבי יעקב אלתר, העומד בראש אחת החסידויות הגדולות והמשפיעות בישראל. בתקופה האחרונה הקשיח האדמו"ר את עמדתו נגד חילול שבת בחסות הממשלה, וליצמן, כנציגו, נאלץ לתרגם את דרישותיו לשטח. "זה לא הוא", אמר גורם פוליטי. "הוא אומר שזה האדמו"ר והוא יהיה חייב לתת מענה ללחצים האלה".

זו גם הסיבה שבגינה איים ליצמן בשבוע שעבר להתפטר מתפקידו בממשלה כשר הבריאות - התפטרות שלא תשפיע על תפקידו כחבר כנסת. זו אותה סיבה שבגינה הוא העלה שוב את הנושא בפגישה עם נתניהו שהתקיימה בצהריים בכנסת. לליצמן הובהר כי ביטול עבודות הרכבת בשבת הקרובה יהווה "פגיעה באזרחים", היות שהעבודות יתבצעו במקום בימי חול. כשניסה להבין איך ניתן לפתור את המשבר, הסבירו לו הנוכחים בחדר כי אלה עבודות מקצועיות המתבצעות ארבע פעמים בשנה, והמנדסים הכשירים לפקח עליהן הם יהודים. ליצמן הרגיש שהוא נדחק לפינה, והפגישה הסתיימה ללא פתרון. בלשכתו טענו מיד לאחריה כי הם לא "עוסקים באיומים" וכי ביקשו "הבהרות לגבי דחיפות העבודות".

נתניהו חושש מאפשרות של ביטול עבודות הרכבת, לא רק בגלל הביקורת הציבורית שהוא יספוג מכך, אלא גם מחשש שיו"ר יש עתיד יאיר לפיד יתחזק מכך. בקיץ 2016, כשנתניהו נכנע לדרישת הסיעות החרדיות לבטל את רוב העבודות, הוא נחלש בסקרים לצד התחזקות משמעותית של לפיד. עם זאת, הוא מנסה עם מקורביו לפתור את המשבר הנוכחי כיוון שהם מודעים לכך שתגובה חריפה של ליצמן עלולה לגרור איתה מחאה דומה גם מצד שאר חבריו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון 40 חתימות במליאת הכנסת, 13 בנובמבר 2017. יצחק הררי, דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
חושש מהתחזקות של לפיד בעקבות ביטול העבודות. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, יצחק הררי, דוברות הכנסת

לעומת ליצמן, דרעי וגפני מתמקדים בתקופה האחרונה בניסיונות לזרז את קידום החקיקה שתוביל לפתרון כללי בכמה מישורים שקשורים בשבת. החוק הראשון הוא חוק המרכולים שלפיו לא תהיה אפשרות לחוקק חוק עזר עירוני בלא אישור שר הפנים. גפני דורש להצביע על נוסח שכולל את תל-אביב, דרעי לעומתו מסכים להתפשר על כל השאר, מלבד תל-אביב. לעומתם, בליכוד מתנגדים לעת עתה לשני הנוסחים הקיימים ומנסים למצוא נוסח עדין יותר.

החוק השני נוגע למתן היתרי עבודה בשבת. שר הרווחה הפיץ בשבוע שעבר תזכיר חוק ממשלתי לפיו יתווספו שיקולים לפני שיכריע במתן היתר לעבודות בשבת כמו התחשבות ב"מסורת ישראל", "הפגיעה במרחב הציבורי" ועוד. החוק השלישי הוא החוק שיעניק סמכויות נוספות לשר הפנים לאכוף את חוק שעות העבודה והמנוחה, סמכות שקיימת כיום רק אצל השר חיים כץ. האחרון בינתיים מתנגד לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully