וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה תכנית לטיפול באלימות במשפחה - אך לא תקצבה אותה

22.11.2017 / 18:52

התכנית אומצה לאחרונה מבלי שנקבעו מקורות תקציביים למימון עלותה, כ-250 מיליון שקל - וכדי להפעיל אותה כבר ב-2018 יידרש אישור בוועדת הכספים. יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה: "תכנית חירום דורשת תקציב חירום"

צילום: ניב אהרונסון ורוני כנפו, עריכה: יוסי אלטר

התכנית למניעת טיפול בתופעת האלימות במשפחה נותרה מחוץ לתקציב של השנה הבאה – כך עולה מדוח שהוצג אתמול (שלישי) בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, לרגל היום הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים. מהדוח, של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עולה כי התקציב להפעלת התוכנית לא נכנס לתקציב 2018, שכבר הועבר בכנסת, ויוכל לקבל אישור בוועדת הכספים לאחר תחילת השנה ורק בהסכמת משרד האוצר.

על פי הצהרת משרד הרווחה, החל מ-2019 עלות התוכנית תיכלל במסגרת בסיס התקציב של המשרד. התוכנית כוללת התייחסות למרבית הסעיפים שנכללו בהמלצות היישום, חלקם הגדול מתוכנן להתבצע באופן הדרגתי החל משנת 2018 ואחרים רק בשנים מאוחרות יותר: הקמת מעונות לנערות טעונות הגנה אמורה להתחיל רק החל משנת 2020, והקמת מסגרת משולבת בריאות ורווחה לנשים מכורות ובזנות רק בשנת 2022.

הפגנה במחאה על אלימות נגד נשים בתל אביב. ראובן קסטרו
"תוכנית חירום דורשת תקציב חירום". הפגנה נגד אלימות נגד נשים/ראובן קסטרו

בספטמבר 2014 הוחלט על הקמת הוועדה, ומאז נעשתה עבודה במסגרות בין משרדיות. תחילה היא הייתה תחת אחריות השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, ואחר כך תחת אחריות של משרד הרווחה. התוצר של עבודות הוועדות היה שורת המלצות שתורגמו לתוכנית יישום. העבודה הסתיימה לקראת סוף שנת 2016, וביוני 2017 הוגשה לוועדת השרים למאבק באלימות. הוועדה ולאחריה הממשלה אימצו עקרונית את המלצות התוכנית, אולם ללא קביעת מקורות התקציביים לצורך מימושן.

לפי נתוני השנתון הסטטיסטי של משטרת ישראל, בין 2007 ל-2016 נפתחו בסך הכל 169,031 תיקים בגין תלונות נשים על עבירות אלימות במשפחה. מספר התיקים שנפתחים בעבירות אלו עולה על פי רוב מדי שנה בשנה בהיקפים דומים לאלו של שיעור גדול האוכלוסייה בישראל.

היחס בין מספר התיקים שנפתחו לבין סך אוכלוסיית הנשים בישראל נותר יציב, ונע בטווח שבין 625 ל-60 תיקים לשנה ל-100 אלף נשים, עם ממוצע של כ-654 תיקים לשנה לכל 100 אלף נשים מגיל 20 ומעלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעשור החולף לא חל שינוי משמעותי במספרן של הנשים השוהות במקלטים, ובכל שנה שהו בהם בין 672 ל-765 נשים וילדיהן - כ-723 נשים וילדיהן בממוצע. בארבע השנים האחרונות חלה ירידה בשיעור הנשים ששהו במקלטים מסך התיקים שנפתחו בגין תלונות של נשים על אלימות במשפחה - מממוצע של ארבעה אחוזים וחצי בין 2007 ל-2012, לכארבעה אחוזים בממוצע בחמש השנים הבאות.

ועדת השרים למאבק באלימות, בראשות השר לביטחון הפנים שהתכנסה ב-19 ביוני 2017, אימצה עקרונית את עיקרי תוכנית הפעולה המבוססת על המלצות הצוותים המקצועיים והתחייבה לפעול ליישומה בהקדם האפשרי. ב-7 ביולי קיבלה הממשלה את החלטה 2820 שבמסגרתה אימצה עקרונית את עיקרי תוכנית הפעולה ליישום המלצות הוועדה הבין משרדית, וקבעה כי יש לפעול למימושה בהקדם האפשרי.

"זה כסף מציל חיים"

עם זאת, ועדת השרים לא קבעה את המקורות התקציביים למימושה על פי הערכה של המשרד לביטחון הפנים שהוצגה לוועדת השרים. עלות התוכנית נאמדת בכרבע מיליארד שקל בפריסה לחמש שנים - כחמישים מיליון שקל בשנה.

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה עאידה תומא סולימאן (הרשימה המשותפת) אמרה בדיון: "אנחנו מדברים על תוכנית חירום, שאושרה לאחרונה אך לא תוקצבה. תכנית חירום דורשת תקציב חירום, מדברים על 50 מיליון שקל בשנה במשך חמש שנים. הנשים - מחצית מהאוכלוסייה בישראל - לא שוות את הסכום הזה, זה כסף מציל חיים וחייבים להתייחס אליו ככה. אתמול התפשרנו על ההחלטה בעניין השירות הסיעודי, זה צעד מבורך ואני מאוד שמחה אבל נשים עדיין משלמות בחייהן וחייבים לשנות את המציאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully