וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תן ניסה לתקוף שוב את משפחת אזולאי בבית שאן: "הוא זינק לעברנו"

20.11.2017 / 13:09

שבועיים אחרי שאבישג ננשכה בתוך ביתה, ניסה תן לתקוף את בני המשפחה בחצר. "הילדים כבר לא יכולים לשאת את הפחד הזה", אמר האב. תושבי השכונה מיואשים מטיפול הרשויות בתופעה: "השאירו אותנו לבד"

צילום: צלמי וואלה!NEWS וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: נתוני מקרי הכלבת שהתגלו בארץ השנה, בחודש שעבר)

שבועיים אחרי שתן תקף את בתם בת הארבע בתוך ביתם, נכנס אמש (ראשון) תן לתוך חצר בית משפחת אזולאי בבית שאן וניסה לתקוף את בני המשפחה. המשפחה ושכנים הזעיקו פקח של רשות הטבע והגנים שלכד את התן. "זה היה ממש מפחיד", אמר משה אזולאי.

הוא סיפר כי "ישבנו בחצר ופתאום תן זינק לעברנו. נמלטנו לתוך הבית. הילדים כבר לא יכולים לשאת את הפחד הזה. לפני שבועיים ילדה שלנו ננשכה והיום תן מסתער לעברנו. זה כבר בלתי נסבל. אנחנו מבקשים שיבואו לעזרתנו".

בעקבות המקרים החוזרים ונשנים של כניסת תנים לשכונה ואחרי שילדה הותקפה בתוך ביתה, תושבים בשכונה אומרים כי הם חשים מופקרים ודורשים כי כצעד חירום תוקם גדר שתחצוץ בין בתיהם לבין השטח הפתוח, ממנו מגיעות חיות הבר. לדברי נורית אמסלם, תושבת השכונה, "אחרי שאבישג הקטנה ננשכה בתוך הבית שלה, הייתי בטחה שיגיעו לשכונה, יתדרכו אותנו כיצד לפעול ואל מי לפנות במקרי תקיפה. חשבתי שתהיה פה נוכחות קבועה של הרשויות ושמישהו יבין שיש כאן מצב חירום. זה לא קרה".

היא הוסיפה כי "עד שיתגברו על התפרצות הכלבת חייבים להקים כאן גדר. אני חוששת שכולם יתעוררו רק אחרי שיקרה כאן אסון, וגם בזה אני כבר לא בטוחה. השאירו אותנו לבד, אנחנו מרגישים שאף אחד לא בא לעזרתנו".

עוד בנושא:
אחרי 26 מקרי כלבת מתחילת השנה: שלושה מטיילים בצפון ננשכו בידי תן
כשתן הסתכל לי בעיניים: מה יקרה כשהכלבת הצפונית תגיע לפארק הירקון?
גל מקרי כלבת בצפון: מה עושים במקרה של נשיכת תן?

תן בגלבוע. אביחי רן, מערכת וואלה! NEWS
38 מקרי נשיכה בצפון הארץ מאז יום הכיפורים האחרון. תן בגלבוע/מערכת וואלה! NEWS, אביחי רן

שלשום אירע מקרה נוסף של נשיכה, המקרה ה-38 באזור הגלבוע והעמקים מאז יום הכיפורים האחרון, והשני באותו היום. גבר בן 37 ממרכז הארץ ננשך על ידי תן בשעה שטייל עם בת זוגו באזור בריכות הדגים של קיבוץ עין חרוד איחוד, סמוך לנחל חרוד. האישה לא נפגעה.

הגבר פונה במצב קל למרכז הרפואי העמק שבעפולה וטופל במחלקה לרפואה דחופה, שם חוסן נגד כלבת. התן נלכד ונשלח לבדיקת מעבדה, כדי לאשר כי אכן היה נגוע במחלה. בשבועות האחרונים ננשכו כבר שבעה בני אדם על ידי תנים חולים.

זמן קצר לאחר מכן אירע מקרה תקיפה נוסף של תן. הפעם היה זה חתול בית שננשך במושב שדה תרומות שמדרום לבית שאן. בעל הבית ריסס את התן בגז מדמיע, לכד אותו בכלוב ושלח אותו לבדיקות מעבדה. שני חתולי בית נגועים בכלבת נמצאו ביישוב גן נר שבגלבוע בשבוע שעבר. מקרים אלו מעלים סימני שאלה באשר לאי חובת חיסון חתולים, בניגוד לכלבים, שהם מחויבי חיסון.

אבישג אזולאי, ילדה בת ה4 שננשכה על ידי תן חולה כלבת בביתה בבית שאן. באדיבות המשפחה, מערכת וואלה! NEWS
"חוששת שכולם יתעוררו רק אחרי שיקרה כאן אסון". אבישג אזולאי/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המשפחה

בשני מקרי הנשיכות בשבת, קיימת סבירות גבוהה ביותר כי התנים היו נגועים בכלבת, נוכח התנהגותם התוקפנית שמאפיינת חיה נגועה במחלה. מאז תחילת השנה התגלו בישראל 45 מקרי כלבת, כולם בצפון הארץ. מזה כחודשיים כמעט כל מקרי הכלבת היו באזור בית שאן והגלבוע. "המקרה בשבת מחדד ומדגיש את קריאתה של המועצה האזורית גלבוע לרשויות לשנות את גישתם בכל הקשור לדילול אוכלוסיית התנים", אמרו במועצה אזורית גלבוע.

בנוסף, חוזרים במועצה גם על קריאתם לתושבים - להישמע להוראות שפורסמו בהרחבה ובכך להישמר היטב מהתופעה. "המועצה התריעה כבר לפני כשנה וחצי שמדובר ב'זן מתפרץ', יחד עם חזיר הבר, אשר התרבה באופן חריג, ובכך הפר את האיזון, וגרם לנזקים חמורים לחקלאים", חידדו במועצה. "על הרשויות לעבור למצב חירום, ולגבות זאת בתקציבים מתאימים לפעילויות הכוחות בשטח", הוסיפו.

בשנה שעברה התגלו בישראל 29 מקרי כלבת. בשנת 2010 היו 54 מקרים ובשנים שלאחר מכן כ-30 מקרים מדי שנה, פרט לשנת 2014, שבה התגלו 14 חיות נגועות בלבד. הצטברות המקרים בשנים האחרונות מטרידה רבים, משום שלפני שנת 2009 מספר מקרי הכלבת נע בין 9 ל-12 מדי שנה, ומאז שנת 2009 היו בין 58-24 מקרים בשנה. כל מקרי הכלבת האלו היו בצפון הארץ.

אבישג אזולאי, ילדה בת ה4 שננשכה על ידי תן חולה כלבת בביתה בבית שאן. באדיבות המשפחה, מערכת וואלה! NEWS
"על הרשויות לעבור למצב חירום". ילדה בת 4 שננשכה על ידי תן/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המשפחה

מחלת הכלבת היא חשוכת מרפא ונגרמת על ידי נגיף. מרגע הופעת סימנים קליניים ראשונים בבני אדם או בבעלי חיים, אין אפשרות להציל את החולה, והמוות הינו ודאי ומוחלט. נגיף הכלבת פוגע בכל היונקים, ומועבר ברוק, בעיקר על ידי נשיכה. ניתן למנוע את המחלה בבעלי חיים בחיסון הניתן מבעוד מועד, ובבני אדם באמצעות חיסון לאחר חשיפה לנגיף.

שנת 2002 הייתה הפעם האחרונה שמתה בישראל אישה מכלבת. לפני כן, בשנת 1997, מתו בישראל שלושה בני אדם מהמחלה, בהם חייל. מאז התפרצות הנגיף בצפון, בתחילת שנות ה-2000, היו כמה מקרים בהם יישובים בצפון הוגדרו כ"נגועים בכלבת" ומשמעות הדבר כי חיות בית שלא חוסנו נלקחות להשמדה על ידי פקחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully