וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל מחלוקת בקואליציה: נדחה בחודש החוק על הגבלת סמכויות המבקר

19.11.2017 / 14:45

רוב השרים התנגדו להצעת החוק של סמוטריץ', מאחר שהיא כוללת גם הגבלה על נושאי הביקורת של המוסד. לאחר שהובן כי אין רוב, הוחלט לדחות את הדיון. "הביקורת שלו חשובה גם אם לא אוהבים אותה", זעם כחלון

יוסף שפירא במהלך ועידת משפט 29.8.17. מגד גוזני, מערכת וואלה! NEWS
ניסיון להצר את צעדיו. מבקר המדינה שפירא/מערכת וואלה! NEWS, מגד גוזני

ההצבעה על החוק להגבלת היקף פעילותו של מבקר המדינה בוועדת השרים נדחתה היום (ראשון) בחודש בשל מחלוקת בקואליציה סביב סעיפי ההצעה של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי).

לפי הצעת החוק, מבקר המדינה לא יתערב בתהליכי קבלת ההחלטות של גוף מבוקר "תוך כדי התהוותם", ולא יעניק הוראות לגוף מבוקר "לעשות או להימנע מלעשות פעולה כלשהי", וגם נושאי הביקורת יהיו מוגבלים.

במהלך הדיון הממושך, רוב השרים הביעו התנגדות להצעת החוק. הם טענו כי אין להגביל את נושאי הביקורת, אבל הסכימו עם הגבלת הביקורת על תהליכים "תוך כדי התהוותם". כשהגיעה העת להצבעה, השרים שמתנגדים, משה כחלון, סופה לנדבר וגילה גמליאל דרשו לקיימה כדי להפילה, אך אלה שתמכו דרשו לדחות את הדיון.

בעקבות זאת, שרת המשפטים איילת שקד, המכהנת כיו"ר הוועדה, החליטה לדחות את הדיון בחודש במטרה להגיע להסכמות. "הביקורת שלו היא חשובה גם אם לפעמים לא אוהבים את זה", זעם כחלון. "אני מתנגד להצעה מכל וכל. להגיד לו אל תתערב? הוא אומר גם דברים נכונים. אנחנו עצרנו את הפרטת תע"ש. אז מה אגיד, סמוטריץ' אמר שאסור לך להתערב?".

במהלך הוויכוח הסוער בדיון בוועדה הטיחה השרה לשיויון חברתי גילה לגמליאל בשרת המשפטים שקד כי מדובר ב"גניבת דעת". גמליאל הוסיפה כי "לא יתכן שהצעת החוק לא תעלה להצבעה כי אין לך רוב".

בצלאל סמוטריץ', הבית היהודי במסיבת עיתונאים בנושא חוק הביטוח הסיעודי ממלכתי- צו השעה, 12 בנובמבר 2017. ניב אהרונסון
טוען לעומס בירוקרטי. יוזם החוק, ח"כ סמוטריץ'/ניב אהרונסון

עוד מוצע כי ראש הממשלה הוא שיהיה אחראי למעקב אחר הטיפול של משרדי הממשלה בליקויים שעליהם הצביע המבקר, ולא המבקר עצמו. כמו כן, מוצע למחוק סעיף בחוק המבקר המאפשר לו לבדוק כל עניין שיראה בו צורך, אלא רק את הנושאים הכתובים במפורש בחוק, ובהם בדיקה אם הגופים המבוקרים נהגו בחיסכון וביעילות ובטוהר המידות.

בהצעת החוק נכתב כי מטרת מחיקת הסעיף היא למנוע מהמבקר לבחון את שיקול דעתם של הגופים המבוקרים, אלא רק את תקינות תהליכי העבודה שלהם.

בדברי ההסבר נכתב כי "התערבות המבקר בתהליכי קבלת ההחלטות תוך כדי התהוותן והפיכתו לעוד אחד מהשחקנים על המגרש, בין אם בטרם או תוך כדי עבודתו על הכנת דוח הביקורת ובין אם לאחר מעשה במעורבות פעילה מול הגופים המבוקרים בתהליכי הטיפול, לא רק תפגע ביכולתו לערוך את הביקורת מאותה פרספקטיבה חיצונית ייחודית, היא גם תטיל עומס בירוקרטי נוסף על הגופים המבוקרים, תדרוש השקעת משאבים גדולה מצדם ותייצר כפל בקרה מול גופי בקרה אחרים כדוגמת היועץ המשפטי לממשלה וכדומה".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

לפיד: "המערכת הפוליטית יצאה מדעתה"

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד האשים את הקואליציה כי "במקום לתקן ליקויים, הם מעדיפים פשוט שהאזרחים לא יידעו שהם קיימים". לדבריו, "כל יום שעובר ברור יותר שהמערכת הפוליטית יצאה מדעתה".

לדבריו הצטרפה שרת המשפטים לשעבר ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני), שטענה כי "הרס מוסד מבקר המדינה - עוד שלב בהריסת כל המוסדות שמייצגים את האינטרס הציבורי מול שלטון דורסני, יחד עם הרס המשטרה, בתי המשפט, היועצים המשפטים והתקשורת. כל מי שמתחיל במילה מבקר, שופט, יועץ או חוקר - חוטף ממשלה חסרת מעצורים". לבני הוסיפה כי "מי שלא מסוגל לשאת ביקורת, שיעזוב את החיים הציבוריים".

(עדכון ראשון: 11:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully