וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההכרעה במלחמה בסוריה: איראן תגביר את קצב הקמת הבסיסים

19.11.2017 / 7:00

עם ניצחונו המסתמן של אסד, במערכת הביטחון ייאלצו להתמודד עם שתי בעיות עיקריות – התבססות קרקעית של איראן, לצד נתיב יבשתי מטהראן ועד דמשק. המסקנה היא שככל שאיראן צוברת הישגים, כך יהיה קשה יותר לעקור אותה

צילום: משרד הבטחון, עריכה: תום זואילי

במערכת הביטחון ובמדינות האזור סבורים כי המלחמה בסוריה הוכרעה. על אף שבשנים הבאות עוד יימשכו הקרבות בין משטרו של בשאר אסד לכיסי התנגדות מקומיים וארגוני טרור, ידה של דמשק על העליונה. השאלה הגדולה שנותרה היא כיצד תראה סוריה ביום שאחרי. ואיך יתנהל המעבר מהסדרה צבאית להסדרה פוליטית-מדינית.

בין היתר, לא ברור איך האו"ם יתייחס לעובדה שאסד רואה את עצמו בראש המשטר שנלחם בצורה כה אכזרית באזרחיו, עד כמה יצליחו הכורדים להעמיק את האחיזה בקרקע כדי לשפר את קלפי המיקוח שלהם, כשברקע ארצות הברית, רוסיה, סוריה, איראן וחיזבאללה רוצים להשיג תמונות ניצחון.

שתי נקודות קריטיות מעסיקות את מערכת הביטחון. הראשונה, היא ההתבססות האיראנית בסוריה. טהראן פועלת בכל הכוח כדי להרחיב את האחיזה בקרקע הסורית, תחת ההבנה שככל שהיא תצבור הישגים בשטח, יהיה קשה מאוד לעקור אותה ביום שאחרי. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה סיפק לאחרונה הצצה לאסטרטגיה האיראנית, כשאמר כי אלפי חברי המליציות השיעיות בסוריה יישארו במרחב כדי לסייע להם בעתיד, ברמז לכך שאם תפרוץ מלחמה בין חיזבאללה לישראל יהיו המליציות השיעיות שחקן חדש בזירה.

כוחות צבא עיראק אחרי כיבוש העיירה ראווה מידי דאעש, נובמבר 2017. רויטרס
האיראנים הצליחו לקבל הכרה של "כוח לאומי" בעיראק. כוחות צבא עיראק לאחר כיבוש עיירה מידי דאעש/רויטרס

הנקודה השנייה היא יצירת רצף טריטוריאלי, מאיראן דרך עיראק לסוריה. בתחילה נדמה היה שכדי לקיים מהלך שכזה, חייבים האיראנים לחבור לכורדים כדי ליצור צירי גישה מאובטחים. האיראנים הצליחו להשתלט באמצעות מליציות שיעיות בעיראק על מרחבים שלמים, ובדרך מתוחכמת ביותר להביא לכך שהממשלה העיראקית תכיר בהם כ"כוח לאומי עיראקי" הכפוף באופן חוקי לממשלה.

המהלך הזה מתרחש מתחת לאף של ארצות הברית, שפועלת בעיראק, ולמרות הידיעה הברורה כי הם נאמני המשטר האיראני, בסימן נוסף לשליטה האיראנית בחלקים גדולים בעיראק הכמעט בלתי ניתנת לערעור. ככל הידוע כבר עתה, איראן יכולה להוציא אל הדרך משאיות מאיראן לסוריה ללא הפרעה חריגה. אמנם לא דרך כבישים מהירים, אך עדיין יש בכך איום אסטרטגי חדש.

זהו אתגר לישראל ולמדינות האזור. ציר תנועה יבשתי קבוע עשוי להגביר את האחיזה והקשר בין איראן לסוריה. אסד לא יתיר לאיראן לפעול במישור החברתי-דתי בסוריה, מאחר שאם יעזו לקדם את הדת השיעית בסוריה שרובה סונית יהיה זה סדין אדום, אך הוא בהחלט יאפשר לבעלי בריתו לפעול בתחום הכלכלי-צבאי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
קרבות של צבא אסד מול דאעש בסוריה 8 בנובמבר 2017. GettyImages
הנשיא הסורי מנסה לגייס כספים לשיקום. הפצצות של צבא אסד בסוריה/GettyImages

התהליך יבוא לידי ביטוי בשתי דרכים. אחת מהן, הקמת בסיסי צבא גלויים וסמויים, שיהיו אתגר לקהילת המודיעין בישראל בפרט ולצה"ל בכלל. הדרך השנייה תהיה הכלכלית. זו שעשויה להניב לאיראן כסף גדול שיחזיר ולו במעט את ההשקעה הכלכלית האדירה במשטר אסד. המהלך האחרון לא אמור למצוא חן בעיניי הרוסים ולא בעיני הסעודים, שכבר עתה לוטשים עיניים לתהליך השיקום בסוריה, במיוחד כדי להשיג השפעה על ההמונים.

אסד בסיוע מדינות נוספות מקדם ועידות כלכליות במה שנשאר בארצו תחת הכותרת פיוס ושיקום מציע מכרזים בתחומים רבים תמורת חוזים ארוכי טווח, כמו כריית פוספטים. הכסף הגדול עשוי לסייע לו לבסס את מעמדו ולהאיץ את השיקום.

תוך כדי הפעילות הצבאית והכלכלית, צבא אסד מקדם כמה מהלכים להחזרת השליטה על מעברי הגבול שאבדו לו בשנים האחרונות, במיוחד אלו עם ירדן, עיראק וגם ישראל. במערכת הביטחון ערים לעובדה כי הפעילות של צבא סוריה ברמת הגולן הסורית מתגברת, ולפני שהוא יתקדם למעבר קוניטרה, עליו לפתור בעיות מורכבות יותר בעיירות ובערים במרחב. בצה"ל נערכים גם לתרחיש שכזה כדי למנוע זליגה לשטח ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully