וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשנים האחרונות: ירידה עקבית בכליאת חיילים יוצאי אתיופיה ובנשירתם

18.11.2017 / 17:16

מנתוני צה"ל שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי משנת 2012 חלה ירידה מתמדת במספר החיילים יוצאי העדה המוכנסים למעצר או למאסר עקב בעיות משמעת. בנוסף, חלה ירידה בנשירת בני העדה מהצבא - ועלייה בציוני הקב"א וביוצאים לקצונה

פחות ופחות חיילים יוצאי אתיופיה נכלאים במהלך שירותם הצבאי - כך עולה מנתוני צה"ל הנחשפים לראשונה לבקשת וואלה! NEWS. לפי הנתונים, בשש השנים האחרונות חלה ירידה עקבית במספר החיילים המוכנסים למעצר או למאסר בגלל עבירות שבוצעו לכאורה במהלך השירות שלהם. בנוסף, במהלך שנת 2017, נרשם מספרם הנמוך ביותר של יוצאי אתיופיה שנשרו מצה"ל לפני סיום שירותם הסדיר בשל התנהגות רעה או עקב אי-התאמה.

1,711 חיילים יוצאי אתיופיה נכלאו במהלך שירותם הסדיר בשנת 2012. מספר זה נמצא בירידה משמעותית מאז, כשבשנת 2015 נכלאו 1,400 חיילים ובשנת 2017, נכלאו 1,076 חיילים. למעט התקופה שבין השנים 2014-2015, חלו ירידות משמעותיות מאז שנת 2012, עד לשפל של השנה הנוכחית.

עוד בוואלה! NEWS
המאבק במבקשי המקלט: הממשלה צפויה לאשר מחר את סגירת "חולות"
הקצין שירה במחבל בגוש עציון משחזר: "חשבתי שתיקן פנצ'ר - וראיתי סכין"
רעייתו של יגאל עמיר: אנו נערכים בימים אלו לבקשת משפט חוזר

הפגנת יוצאי אתיופיה, 22 ביוני 2015. ראובן קסטרו
הפגנת יוצאי אתיופיה לשוויון זכויות ונגד אלימות משטרתית, יוני 2015/ראובן קסטרו

גם בתחום חשוב נוסף חל שיפור, ולפי הנתונים שבידי צה"ל, שיעור הנשירה מהצבא לפני תום השירות הסדיר פחת גם הוא בהדרגה, למעט כמה חריגות. מדובר בתחום בעל חשיבות רבה, משום שנסיבות סיום השירות הצבאי מכתיבות במקרים רבים גם את המשך חייו של החייל.

בתוך כך, בשנת 2017 נשרו כ-10% מבין החיילים הגברים יוצאי אתיופיה מהצבא, מרביתם בגלל התנהגות רעה וחמורה ומיעוטם בגלל "אי התאמה". אצל הנשים מדובר על אחוז נמוך יותר – 3.4% מכלל הנשים יוצאות אתיופיה נשרו מהשירות הצבאי במהלך שנת 2017. לשם השוואה, בשנת 2012 מספר הגברים יוצאי אתיופיה שנשרו משירות צבאי מוקדם מהצפוי עמד על כ-17%, כששיעור הנשים עמד על קרוב ל-4%. לדברי גורמים בצה"ל, השינוי שיעור הנשירה הכולל, המתייחס גם לנשירות עקב בעיות בריאותיות ובעיות נוספות גדול אף יותר.

גורם בכיר בצבא מסר כי "ממוצע הנשירה בקרב יוצאי אתיופיה כיום הוא רק אחוז מעל הממוצע הכלל צה"לי. אנחנו רואים שיפור כמעט בכל התחומים. יותר יוצאי אתיופיה הולכים לעולם הטכני ופחות לנהיגה". לדברי הגורם, "גם בתחום הקצונה יש שיפור דרמטי. עלייה של 35% ביציאה לקצונת תומכי לחימה, ו-9% בלחימה. אנחנו עושים מאמצים כדי לוודא שכל החסמים יוסרו ושכל חייל שרוצה לצאת לקצונה יוכל לעשות זאת".

כלא 4. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה! NEWS
כלא 4 הצבאי/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט

גם בציון הקב"א (קבוצת איכות) חל שיפור ניכר. לדברי גורמים בצה"ל חלה עלייה בציוני הקב"א של יוצאי אתיופיה, דבר המעיד גם על שיפור משמעותי בעולם האזרחי שממנו מגיעים החיילים.

מאגודת יהודי אתיופיה נמסר: "אנחנו מברכים על השינויים. לאור המוטיבציה של יוצאי אתיופיה לשרת בצה"ל, כאשר אחוז המתגייסים הוא הגבוה מכלל האוכלוסייה, הכליאה והנשר הצביעו על כך שהצבא היה צריך לבדוק את עצמו, ושהבעיה היא לא בקרב החיילים, אלא עניין מגמתי. אנו שמחים שהעניין הופנם וצה"ל מתקן את עצמו כמו שעשה עם סגירת התוכניות המבדלות ליוצאי אתיופיה. מצופה מצה"ל שיראה שנויים גם בנתוני ייצוג יוצאי אתיופיה בתפקידי פיקוד מתקדמים, תפקידים משמעותיים ביחידות המגוונות ועוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully