וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק במבקשי המקלט: הממשלה אישרה את סגירת "חולות" בעוד 3 חודשים

19.11.2017 / 14:10

הממשלה קיבלה את ההצעה של דרעי וארדן, ולפיה מתקן השהייה הסמוך לגבול מצרים ייסגר. בפני שוהים בלתי חוקיים תוצע ברירה בין מעצר בכלא רגיל לבין יציאה מהארץ בכפוף לתחילת הסכם הגירוש לרואנדה

צלמים זמניים מורשים

על רקע המאבק של הממשלה בתופעת המסתננים הבלתי חוקיים, שרי הממשלה אישרו היום (ראשון) את סגירת מתקן השהייה "חולות", הסמוך לגבול מצרים, בעוד שלושה חודשים. ההצעה צריכה לקבל עוד את אישור הכנסת.

על פי ההצעה, שאותה מובילים השר לביטחון פנים גלעד ארדן ושר הפנים אריה דרעי, המסלול העתידי שיעמוד בפני שוהים בלתי חוקיים יהיה בחירה בין יציאה מהארץ או מעצר בכלא רגיל. לטענת דרעי וארדן, המתקן "הפך לאלטרנטיבה נוחה עבור המסתננים".

בטרם אושרה ההצעה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי המדיניות כלפי השוהים הבלתי חוקיים ומבקשי המקלט תעשה בשלושה שלבים: בלימה, הוצאה מהמדינה - שאפשרה את גירושם של כ-20 אלף מהם - והוצאה מוגברת. לדבריו השלב השלישי התאפשר "תודות להסכם בינלאומי שהשגתי, שמאפשר לנו, מתוך 40 אלף המסתננים שנותרו, להוציא אותם ללא הסכמתם".

בדברים שאמר בפתח ישיבת הממשלה הוסיף נתניהו כי מדובר במהלך שיאפשר "לייתר את מתקן 'חולות' ולהפנות חלק מהמשאבים הגדולים שאנחנו מפנים לשם לפקחים ולהוצאה מוגברת. ולכן יש פה הצלחה אבל המטרה שלנו היא להמשיך להוציא ולהוציא אפילו יותר, באופן משמעותי יותר ממה שהוצאנו עד היום".

לקריאה נוספת בנושא:
נתניהו מבקר בדרום תל אביב: "נחזיר את האזור לאזרחי ישראל"
בדרום תל אביב זועמים על פסיקת בג"ץ: "גזר דין מוות עבורנו"
בג"ץ: אפשר לגרש מבקשי מקלט למדינה שלישית, אך לא לכלוא ליותר מ-60 יום

פליטים במתקן חולות. מערכת וואלה!
הכניסה למתקן חולות/מערכת וואלה!

סגירת מתקן חולות תעשה בהליך מדורג, ובכפוף לכך שיתחיל לפעול הסכם הגירוש החדש עם רואנדה. בחודש ספטמבר האחרון, על רקע פסיקת בג"ץ שאסרה על מדיניות הגירוש בכפייה למדינה שלישית, ראש הממשלה בנימין נתניהו גיבש הסכם חדש עם רואנדה שמאפשר לגרש אליה שוהים בלתי חוקיים גם בניגוד לרצונם.

עוד מוצע לנהל מעקב אחר קצב היציאה מהארץ במסגרת ההסכם החדש ובהתאם להחליט על המשך הנחיצות של מתקן חולות. "לנוכח הכוונה להביא ליציאת מסתננים בהיקף נרחב למדינות שלישיות ניתן לשוב ולבחון את מידת הצורך בהמשך קיומו של מרכז השהייה 'חולות' כאשר ניתן יהיה להביא ליציאתם של מסתננים גם ממרכזי הערים ישירות למדינה השלישית", נכתב בדברי ההסבר להצעת ההחלטה.

עוד באותו נושא

נתניהו על מבקשי המקלט: "רובם מחפשים עבודה - זכותנו לגרש"

לכתבה המלאה
אזור התחנה המרכזית בתל אביב. אוגוסט 2016. מגד גוזני
אזור התחנה המרכזית בתל אביב, לפני כשנה/מגד גוזני

ההסדר החדש יובא כחלק מתיקון להוראת שעה המסדירה את הטיפול במבקשי המקלט ואת הפעלת מתקן חולות. על פי הצעת ההחלטה, כלל ההסדרים יוארכו בשלוש שנים, אך סעיף מיוחד יאריך את הוראת השעה בעניין מתקן "חולות" עד לאמצע מרץ. אם יוחלט לסגור את המתקן, הוראת השעה לא תוארך. "בכוונתי להגביר בכל אמצעי אפשרי את קצב היציאה למדינה שלישית ולא לאפשר עוד למסתננים את הנוחות שבמרכז השהייה חולות", אמר השר דרעי. "זה המסלול שקבעה הממשלה וזה המסלול שאקדם. עניי עירנו קודמים ועלינו לעשות הכול כדי להקל על תושבי מדינת ישראל".

לדברי השר ארדן, בעקבות החלטות בג"ץ שהגבילו את תקופת השהייה במתקן חולות והיטיבו מאד את התנאים בו, "נוצר מצב ששירות בתי הסוהר איננו הגורם המתאים לניהול המתקן והוא אינו מהווה תמריץ משמעותי לעזיבת ישראל כפי שהוא היה מיועד להיות. סגירת חולות היא בעיני ההחלטה הנכונה כדי להעביר מסר ברור למסתננים: מדינת ישראל נחושה להחזיר את חיי השגרה לתושבי ישראל ולהוציא חזרה את עשרות אלפי המסתננים הבלתי חוקיים שהשתקעו בה".

סיור של רה"מ בדרום תל אביב 31.8.17. ראובן קסטרו
נתניהו עם השרים ארדן ורגב בסיור בדרום תל אביב, באוגוסט/ראובן קסטרו

שר הפנים לשעבר גדעון סער מתח אמש ביקורת על המהלך ואמר כי ‏סגירת מתקן חולות "תהיה טעות חמורה שתהווה ניצחון למסתננים ולארגונים התומכים בהם". לדברי סער, שבתקופתו במשרד נפתח המתקן, "בזכות 'חולות' יצאו אלפי מסתננים מישראל וממרכזי הערים. ‏ההחלטה הנכונה שעל הממשלה לקבל היום היא להכפיל את 'חולות', לא לסגור אותו ויש תכנית לכך. כל מסתנן שלא יהיה בחולות - יהיה בתל אביב ובערים אחרות".

ארגוני זכויות אדם: ספין שנועד להסחת דעת ממחדלי הממשלה

שורת ארגוני זכויות אדם המסייעים למבקשי מקלט בישראל גינו את ההחלטה וכינו אותה "ספין פוליטי" שנועד להסית את דעת הקהל ממחדלי הממשלה. בהודעה משותפת שהוציאו המוקד לפליטים ומהגרים, האגודה לזכויות האזרח, אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, קו לעובד, רופאים לזכויות אדם וארגון א.ס.ף נמסר עוד כי בישראל חיים כ-37 אלף מבקשי מקלט, בהם אלפים שהיו קורבנות מחנות עינויים בסיני. "במקום לעמוד בהתחייבויותיה הבינלאומיות והמוסריות ולקיים מערכת מקלט שתעניק הגנה לפליטים, בוחרת הממשלה פעם נוספת לשקר, להסית ולמרר את חיי הפליטים להם היא אינה מאפשרת להגיש בקשות מקלט", נכתב בהודעה מטעם הארגונים.

עוד נמסר כי "מיליארד שקלים לא הספיקו לממשלת ישראל כדי להבין שכליאה והתעמרות הם לא כלי אפקטיבי כאשר מדובר באנשים שחייהם בסכנה. במקום להתנער מקומץ פליטים הנמצאים בתחומה, ישראל יכולה וצריכה להגן על מבקשי המקלט כשאר מדינות העולם, במקום לכלוא אותם או לגרשם להמשך מסע של פליטות". לטענת הארגונים, "אוגנדה ורואנדה אינן מהוות יעד בטוח למבקשי המקלט. על הממשלה לספק מיד פתרון אמיתי ולהעניק הגנה מלאה לכל מי שהיא מתחמקת שוב ושוב מלהכיר בו כפליט".

(עדכון ראשון: 12:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully