וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריאיון נדיר – איזנקוט פתח לסעודים את "קודש הקודשים הישראלי"

16.11.2017 / 22:23

הרמטכ"ל התראיין לראשונה לכלי תקשורת ערבי, והבהיר שלסעודים ולישראלים יש אויבת משותפת – איראן. וכשאינטרסים משותפים באים לידי ביטוי פומבי, יש בהם כדי להגביר את הלחץ על טהראן, ולשכנע גורמים מתונים להצטרף במאבק בה

צילום: משרד הבטחון, עריכה: תום זואילי

הרמטכ"ל גדי איזנקוט השתתף באוקטובר בכנס הרמטכ"לים בוושינגטון והמתין לנאום רמטכ"ל ערב הסעודית, אך מאחר והוא אינו דובר אנגלית עלה נציג מטעם הצבא הסעודי. איזנקוט התפלא מכך שהמסרים הסעודים בענייני המזרח התיכון בדגש על היחס כלפי איראן ושליחיה קרובים למסריו.

איזנקוט רקם רעיון לדבר ישירות לעם הסעודי, לא באמצעות ספין אלא בתקשורת שתעביר מסר ברור ותתמוך בחזית המתגבשת בקרב המדינות הסוניות המתונות נגד איראן. היום זומן ללשכתו צוות העיתון הסעודי "אילאף" שמקום מושבו בלונדון, לריאיון של שעה ורבע שהתנהל בנינוחות. הרמטכ"ל תיאר את השקפתו ועד כמה צה"ל רואה עין בעין את האופן שבו איראן מקדמת טרור ובראשית הידיעה נכתב כי השיחה התנהלה ב"קודש הקודשים של הצבא הישראלי".

עוד בוואלה! NEWS:
הרמטכ"ל בריאיון לעיתון סעודי: יש הסכמה בינינו בנושא האיראני
ברוסיה הבהירו לישראל: המרחק של האיראנים מהגבול - זמני
פריצת דרך לשריון: מאחורי מינוי האלוף תמיר היימן לראש אמ"ן

הרמטכ"ל גדי איזנקוט בראיון לוואלה! NEWS, 18 בספטמבר 2017. ראובן קסטרו
פנה ישירת לעם הסעודי. איזנקוט/ראובן קסטרו

למהלך יש משקל משמעותי בעולם הערבי. הרמטכ"ל הישראלי בכבודו ובעצמו מסביר את עמדת מערכת הביטחון. לא רק חיזוק אמינות המסרים אלא הסרת חומות בין ערב הסעודית לישראל והרחבת ערוצי הידברות שמבהירים: האויב של אויבי הוא חברי. כשאינטרסים משותפים באים לידי ביטוי יש בהם כדי להגביר לחץ על איראן, ולשכנע גורמים מתונים להצטרף. הרמטכ"ל האחרון שרואיין בערוץ ערבי היה דן חלוץ שדיבר בהתנתקות באל-ג'זירה במשך שלוש דקות.

הרמטכ"ל נהג בחוכמה כשזיהה הזדמנות פז לחזק את ההתנגדות לאיראן ולהרחיב ערוצי הידברות. סעודיה נכשלה בהפלת משטר אסד. הרעיון של צבא סוריה החופשי לא צלח והיא מפסידה לאיראן. אחרי התאוששות וחישוב מסלול מחדש ערב הסעודית מתעוררת ומובילה קו תקיף וחסר פשרות נגד איראן ושליחיה במזרח התיכון. מבחינת הסעודים איראן היא מקור הרוע באזור.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

סעודיה מנסה להיכנס לסוריה - ולדחוק החוצה את איראן

לשם כך מבצעת ערב הסעודית מהלכים חריגים: שולחת בכירים לרוסיה, מזמנת את ראש ממשלת עיראק לשיחות לקראת הבחירות בעוד חצי שנה. מבצעת מהלך דומה עם סעד אל-חרירי ומטלטלת את חיזבאללה. הסעודים קראו לאזרחיהם לצאת מלבנון. המהלך הבא יכול להיות גירוש הלבנונים מסעודיה ללבנון - ההערכה היא כי מדובר ב-300 אלף אזרחים - והטלת סנקציות נוספות עליה.

כל אלו הם מהלכים לקידום מהלך כלכלי-מדיני שנועד להכניס את רגליה בסוריה ולא לאפשר לאיראן להשתלט על החלל שנוצר. את הפרומו נתן שר האוצר הסעודי שהודיע כי ארצו שוקלת לשקם את העיירה א –רקה על גדת נהר הפרת בסוריה. מהלכים אלו מצטרפים למדיניות הישראלית שנועד לדחוק את רגלי איראן מסוריה ולמנוע ממנה להרחיב את השפעתה במזרח התיכון.

הריסות בעיר א-רקה, סוריה, 18 באוקטובר 2017. רויטרס
סעודיה תשקם? הריסות א-רקה/רויטרס
על מידת הנפיצות והחשיבות של המתרחש בצפון יש להתייחס לביקור מקצועי השבוע של שר הביטחון אביגדור ליברמן בפיקוד הצפון שארך יומיים

מדובר בתקופה היסטורית. תשומת לב המזרח התיכון והמעצמות נשואות לכיוון היום שאחרי הבסת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ושיקומה של סוריה. הפרסומים האחרונים על אודות בסיס איראני 50 קילומטרים מגבול ישראל בשטחה של סוריה הם רק חלק מהאסטרטגיה האיראנית שמהוות אתגר חדש לציר המדינות הסוניות המתונות. על מידת הנפיצות והחשיבות של המתרחש בצפון יש להתייחס לביקור מקצועי השבוע של שר הביטחון אביגדור ליברמן בפיקוד הצפון שארך יומיים.

לא זכור ביקור של שר ביטחון בצפון במשך יומיים, במרחק 50 קילומטרים מבסיס איראני. ביום הראשון ביקר באוגדה 91 בגבול לבנון בליווי סגן הרמטכ"ל ואלוף פיקוד צפון לשעבר אלוף אביב כוכבי ולמחרת ביקור באוגדה 210 ברמת הגולן כשהוא מלווה באיזנקוט. ליברמן קיבל סקירות מודיעין ועבר מספר רב של מוקדים אותם ניתן היה לראות במשקפת. בין סיורי השטח שולבו מפגשים עם ראשי מועצות ויישובים והתקיים שיח על אודות רמת המיגון והמוכנות למלחמה.

אפשר להעריך שהנתונים שנאספו בשטח יבואו לידי ביטוי בתהליך קבלת ההחלטות של שר הביטחון בדיון השבועי שבו מתקבלים אישורים בין היתר למבצעים רגישים. על רקע התבטאויות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בנוגע לקווים האדומים של ישראל מתקרב צה"ל לרגע בו יידרש להגיב במהלכים צבאיים להתבססות האיראנית בסוריה ונראה שהוא לא יהיה היחיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully