וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רודן זימבבואה עצור במתחמו: "רוצה לסיים את הקדנציה"

16.11.2017 / 12:08

מוגאבה אשתו ועוד שני שרים מוחזקים ב"בית הכחול" בבירה הראראה, אולם השליט בן ה-93 מתעקש שלא לפרוש אחרי ההפיכה. הוא דחה מאמצי תיווך של איש דת לצאת לגלות מהמדינה. נשיא האיחוד האפריקני: "לא נכיר בהפיכה"

צלמים זמניים מורשים

נשיא זימבבואה רוברט מוגאבה, אשתו גרייס ושני בכירים מהאגף הפוליטי שלה מוחזקים במעצר בית במתחם "הבית הכחול" בבירה הרארה ומתעקשים כי הרודן בן ה-93 יסיים את כהונתו – כך מסר היום (חמישי) גורם ששוחח עם הנוכחים במתחם.

המקור הוסיף כי לצד הנשיא ואשתו, נמצאים השרים ג'ונת'ן מויו וסביור קסוקוורה, שנמלטו למתחם אחרי שבתיהם הותקפו על ידי כוחות בליל ההפיכה אמש. שני השרים הם חלק מאגף G40, שבראשה עמדה גרייס מוגאבה וניסה לקדם אותה להיות היורשת של הרודן.

"זהו מבוי סתום, הם מתעקשים על כך שעל הנשיא לסיים את כהונתו", אמר הגורם. גורם מודיעיני אחר אמר כי מוגאבה מתעקש כי הוא השליט הלגיטימי היחיד של זימבבואה ודחה את מאמצי התיווך שהציע איש דת כדי לאפשר למנהיג הגרילה לשעבר לצאת לגלות.

גם פידליס מוקונורי, הכומר שניסה לתווך בין מוגאבה לגנרלים שהכריזו על מבצע נגד "הפושעים" הסובבים אותו, הצליח מעט מאוד במאמציו לשכנע את הרודן לוותר על תפקידו.

שליט זימבבואה רוברט מוגאבה ורעייתו גרייס, נובמבר 2017. רויטרס
גרייס ורוברט מוגאבה, החודש/רויטרס

בצבא מתעקשים כי לא מדובר בהפיכה צבאית, אולם ראש האיחוד האפריקני הבהיר כי לא הוא לא מקבל את השינויים במדינה. "לעולם לא נקבל את ההפיכה הצבאית", אמר אלפא קונדה, נשיא גינאה המשמש הנשיא התורן של הארגון. "אנחנו דורשים לשמור על הסדר החוקתי"

על אף הדרמה המתחוללת מאחורי הקלעים, רחובות הבירה נותרו שקטים, כשהתושבים המשיכו ללכת כרגיל לעבודה, ברקע החיילים וכלי הרכב המשוריינים הפרוסים במקומות אסטרטגים בעיר.

כחלק מרוחות השינוי, שב למדינה גם מנהיג האופוזיציה מורגן צ'נגיראי, שכינס מסיבת עיתונאים במדינה ואמר כי על מוגאבה לפרוש למען האינטרסים של אזרחי המדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
חיילים בבירת זימבבואה, הרארה, אחרי ההפיכה, 16 בנובמבר 2017. רויטרס
חיילים בבירה, היום/רויטרס

השתלטות הצבא על השלטון מסמלת את קריסת רשתות הביטחון, המודיעין והתמיכה שהחזיקו את מוגאבה בשלטון במשך 37 שנה והפכו אותו לזקן השבט של הפוליטיקה האפריקנית. בזמן שהצבא חונה בשערי ביתו והמשטרה - שנחשבה למעוזו - לא עושה דבר, למוגאבה אין אפשרות לפנות לכוח הנשק.

ככל הנראה, הצבא רוצה שמוגאבה, שמנהיג את זימבבואה מאז עצמאותה ב-1980, יפרוש ללא מאבק ויאפשר חילופי שלטון ללא שפיכות דמים, שבסיומם ינהיג את המדינה סגנו לשעבר אמרסון מננגגוואה. לפי דוחות מודיעין שהגיעו לידי רויטרס, הדחת מגואבה תוכננה זה שנה.

בטיימס הבריטי דווח כי הגנרלים שהובילו את ההפיכה קיבלו את אישורה של סין, המשקיעה העיקרית בכלכלה הקורסת של זימבבואה. הרמטכ"ל, שמימש את איומיו להתערב בפוליטיקה כעבור יממה בלבד, ביקר בבייג'ינג בשבוע שעבר.

רבים ברחבי היבשת עדיין רואים במוגאבה גיבור ששחרר את ארצו מעול הקולוניאליזם, אולם במערב הוא נתפס כרודן שגרם להרס הכלכלי והשתמש בכוח כדי לשמור על שלטונו תוך שהוא מחריב את אחת הכלכלות המבטיחות ביותר באפריקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully