וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העדויות נגד המועמד הרפובליקני נערמות - ובמפלגה מחפשים לו נתיב יציאה

16.11.2017 / 9:05

שתי עדויות נוספות לתקיפה מינית והטרדה התווספו הלילה לחמש שנמסרו כבר נגד המועמד לסנאט מטעם אלבאמה. איוונקה גינתה וטענה כי יש "מקום מיוחד בגיהינום" לתוקפי ילדים והרפובליקנים מנסים למצוא פתרון יצירתי – איך אין כל דרך למנוע ממנו להתמודד

צילום: CNN, עריכה: תום זואילי

(הגעת העדות החמישית נגד מור, שלשום)

שתי עדויות נוספות הצטרפו הלילה (חמישי) לגל הטענות להטרדות מיניות, נגד המועמד הרפובליקני לסנאט מטעם מדינת אלבמה, רוי מור. שתי נשים, ג'נה ריצ'רדסון ובקי גריי, העידו בפני הוושינגטון פוסט כי מור הטריד אותן בשנת 1977, כשהיה בן 30. ריצ'רדסון סיפרה כי הייתה תלמידת תיכון בת 18 והוא נישק אותה בכוח לאחר שיצאו, ואף התקשר לבית ספרה וביקש לדבר איתה כשהייתה בשיעור. גריי העידה על מעשים דומים, מאחר שהשתיים היו עובדות יחד בקניון בסופי שבוע באותה התקופה.


השתיים מגיעות לאחר חמש עדויות נוספות. לפי אחת מהן, בברלי יאנג נלסון, שהייתה מלצרית בת 16 ב-הותקפה בידי מור לאחר המשמרת, כשהסיע אותה, סטה מן ואז אחז בשדיה וניסה להסיר את חולצתה. כשניסתה להימלט, לטענתה, הוא נעל את דלת המכונית ואחז בחוזקה בצווארה. ארבע נוספות עוסקות גם הן בניסיונות של מור לכפות את עצמו לכאורה על נערות, בעת שעלה בסולם הדרגות במערכת המשפט האמריקנית.

המועמד הרפובליקני לסנאט ממדינת אלבמה, רוי מור (נובמבר 2017). רויטרס
מכחיש בתוקף. מור לאחר ניצחונו בבחירות המקדימות/רויטרס
מפגינים נגד רוי מור, נובמבר 2017. רויטרס
#NoMoore. מפגינות ומפגין נגד המועמד/רויטרס

בתו של נשיא ארצות הברית, איוונקה טראמפ, התייחסה הלילה לטענות נגד מור. "ישנו מקום מיוחד בגיהינום לתוקפי ילדים", אמרה בראיון לסוכנות הידיעות AP. "לא ראיתי עדיין הסבר מניח את הדעת ואין לי שום סיבה לפקפק בטענות של הקורבנות". עם זאת, טראמפ לא קראה למור לפרוש מן המרוץ.

26 ימים נותרו עד ההצבעה הגורלית שתקבע אם הרפובליקנים ימשיכו לשמור על רוב של 52 מול 48 בבית הנבחרים, או שמא, אם המועמד הדמוקרטי ינצח, יצטמצם הרוב הזה ל-51 מול 49. מדובר בבחירות מיוחדות שמתקיימות רק באלבמה, משום שהסנאטור הקודם, ג'ף סשנז, מונה לשר המשפטים בממשל טראמפ ולכן יש להחליפו.

התובע הכללי של ארה"ב סשנז, 20 ביולי 2017. רויטרס
סשנז/רויטרס

עבור המפלגה הרפובליקנית מדובר בכאב ראש של ממש, וכרגע מנסים לחשוב בהנהגת המפלגה על כמה רעיונות יצירתיים, משום שלא ניתן להכריח את מור לפרוש. לכן, אם לא יעזוב את ההתמודדות מיוזמתו, שמו יופיע על פתקי ההצבעה כמועמד המפלגה בכל מקרה.

אחד הרעיונות שהעלה מנהיג הרפובליקנים בסנאט מיטש מקונל, הוא כי שר המשפטים סשנז יתמודד מחדש על המקום שאותו הוא בעצמו פינה בסנאט אחרי יותר מ-20 שנה. מהלך שכזה אמור לפתור כמה בעיות עבור טראמפ בעת ובעונה אחת: גם לשמור על המושב הרפובליקני בסנאט בעזרת מועמד פופולרי בעל סיכוי גבוה לנצח, וגם להיפטר מסשנז בתור שר המשפטים.

טראמפ נמצא במערכת יחסים קרירה עם סשנז מאז שזה פסל את עצמו מחקירת הקשרים עם רוסיה לאחר שלא דיווח על פגישות שקיים עם השגריר לשעבר סרגיי קיסליאק. הדבר סלל בהמשך את הדרך למינוי של החוקר המיוחד רוברט מולר והעכיר מאוד את היחסים בין הנשיא ושר המשפטים.

אלא שהדבר לא יהיה כל כך פשוט. אפשרות אחת תהיה כי סשנז, שכלל עוד לא הביע את הסכמתו למהלך, ייצטרך להתמודד הן מול המועמד הרפובליקני והן מול המועמד הדמוקרטי, התמודדות קשה שתפצל את הקולות בין שלושה מועמדים ולא תבטיח לו ניצחון. אפשרות שנייה היא, שאם וכאשר רוי מור ייבחר, הסנאט יפעל להדיחו ברוב של שני שליש בטענה כי אינו כשיר לבצע את תפקידו, ואז תשתמש מושלת אלבמה בסמכותה למנות את סשנז לסנאטור.

מור עצמו ממשיך לדבוק בגרסתו כי לא דבק בו רבב וכי מדובר במזימה פוליטית להחליפו. מור נבחר לשמש כמתמודד הרפובליקני לתפקיד אף שהממסד המפלגתי בראשות מקונל התגייס נגדו, בעוד הוא נתמך על ידי סטיב באנון, האסטרטג הראשי לשעבר בבית הלבן. מור פנה הלילה בטוויטר למקונל וכתב לו: "בוא נראה אותך".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מוסר הצהרה בבית הלבן, נובמבר 2017. רויטרס
שתיקה לא אלגנטית. טראמפ/רויטרס
איוונקה טראמפ בוועידת G20, המבורג, גרמניה, יולי 2017. GettyImages
"אין לי שום סיבה לפקפק בקורבנות". איוונקה טראמפ/GettyImages

במקביל, עורכי דינו קיימו מסיבת עיתונאים הלילה, בניסיון להפריך את אמינותה של המתלוננת ריצ'רדסון שסיפרה שלשום כי מור תקף אותה מינית אחרי שהציע לתת לה טרמפ בסיום משמרת בבית הקפה שבו עבדה. אותה מתלוננת סיפרה כי מור רשם לה הקדשה אישית בספר המחזור של התיכון שלה, דבר שמחזק את הטענה כי היה ביניהם קשר בעת שהיא הייתה תלמידת תיכון, אולם עורכי הדין טענו כי מור לא כתב את הדברים וכי ייתכן שהחתימה זויפה. הם דרשו שהמתלוננת תעביר את העותק המקורי לידיהם כדי שיוכלו למסור אותו לאיש מקצוע על מנת לקבוע האם מדובר בכתב של מור.

בינתיים, מי שהתעלם באופן גורף מן הסוגיה הוא הנשיא טראמפ עצמו, שנשאל על כך אמש בתום הצהרה שנשא בבית הלבן, אולם נמנע מלהשיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully