וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לקראת הבחירות המקומיות: המועמדים נערכים לקרב על הבית

19.11.2017 / 9:18

באוקטובר 2018 צפויות להתקיים הבחירות המוניציפליות, כך שבקרוב מאוד יהפוך הרחוב שלכם לזירת קרבות בדרך לתפקיד הנכסף של ראש הרשות המקומית. בערים הגדולות שומרים ראשי הערים על יציבות, בכמה מהרשויות צפויות מערכות סוערות במיוחד. פרויקט מיוחד, חלק ראשון

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: יאיר צברי, שרוצה להדיח את חולדאי בתל אביב)

הבחירות לרשויות המקומיות צפויות להתקיים בעוד כשנה, והמתמודדים כבר מתמקמים על קו הזינוק לקראת המרוץ הסוער. השלל שהותירו אחריהם ראשי הערים המכהנים למועמדים לכתר - בהם פוליטיקאים, סלבריטאים ועסקנים שונים - מאותת להם אילו יעדים עליהם לכבוש בדרך לפסגה.

בזמן שכמה מראשי הרשויות מואשמים בפלילים ואחרים שוקדים על המשך הקריירה הפוליטית שלהם - הספירה לאחור לקראת אוקטובר 2018 החלה, והאור הירוק כבר ניתן להסתערות על היעד. כבר בימים אלה בורסת השמות תוססת, וסימון הטריטוריות הפוליטיות במישור המוניציפלי נמצא בשיאו.

מצביעים בבחירות המקומיות בתל אביב. דרור עינב
"נערכים לקרב". בחירות לראשות עיריית תל אביב ב-2013/דרור עינב

אם בעבר התמודדות לתפקיד נבעה מדחף אידיאולוגי או מרצון להצעיד קדימה את הרשות המקומית בה המועמד מתגורר, הרי שהיום מדובר בעניין פרסונלי גרידא. המרוץ לרשויות המקומיות הוא תקופת הפריחה של "העסקנים": אנשי עסקים, קבלנים, ובעלי אינטרסים כלכליים שונים, המגלים עניין רב בדבר ומעוניין להמליך מועמד מטעמם.

הם עובדים בזה ומשמשים כשחקנים שנכנסים לחזית ולפלטפורמה המוניציפלית מתוך ידיעה שהדבר ישפיע על חייהם הכלכליים בחמש השנים הבאות. אלא שלצד זאת, פעילותם מעוררת שאלות מטרידות כמו באילו מכרזים הם יזכו בהמשך, אילו ג'ובים יוכלו לסדר למקורבים, כיצד יורידו מעליהם את הפיקוח ואיך יסירו את עול הרשויות.

אינפו - פרויקט שנה לבחירות המקומיות. -, מערכת וואלה! NEWS
אינפו - פרויקט שנה לבחירות המקומיות/מערכת וואלה! NEWS, -

כוחות השוק הללו, הם שהביאו במרוצת השנים את ראשי הערים למצעד הנחקרים שלבסוף מצאו עצמם בכלא. כשנחקרו אמרו שמדובר בעלילות שווא של האופוזיציה, כשהוגש נגדם כתב אישום הם היו בטוחים שיוכיחו את חפותם בבית המשפט, וכשהורשעו האמינו שערעור יזכה אותם. הכלא חרץ לבסוף את דינם ומעטים היו אלו שהגיעו להסדרי טיעון עם הפרקליטות.

דווקא מי שאינם מעוניינים שאותם נחקרים יגיעו להסדרי טיעון עם הפרקליטות ויפרשו הם אלו שהמליכו את המלך הקודם. "הם מעדיפים שראשי העיר שלהם יישארו עד הרגע האחרון, כי הפרנסה שלהם תלויה בכך", מסביר כרמל שאמה-הכהן, שגריר ישראל ב-OECD ומועמד לשעבר לראשות עיריית רמת גן". הם אומרים להם, 'אתם תלחמו בזה, תצאו מזה, עברת את כל המסע אז תחזיק עוד קצת', מוכרים לו שזה גן עדן אבל הם בעצם נמצאים על סף תהום, זה מה שקרה לצבי בר, ראש עיריית רמת גן לשעבר, והרבה ראשי ערים אחרים. עכשיו גם ישראל זינגר, ראש העיר הנוכחי צריך להתמודד עם זה. מעטים מסוגלים לעזוב את הכיסא, להודות ולשלם את המחיר עד שכופים זאת עליהם.

בשיחה שקיים עם וואלה ! NEWS מפריז, התייחס שאמה למצב בעירו ואמר: "מבחינתי זה טוב שישראל זינגר לא פורש, אם אני אשקול להתמודד על ראשות העיר, אז עדיף שזינגר ימשוך את זה עד לבחירות הכלליות, אז זה יאפשר לי שהות לסיים את תפקידי ולהחליט האם אני מתמודד או לא".

"לא התברגת בפריימריז? לך לבחירות המוניציפליות"

ברקע המרוץ המיוחל, עומדת האפשרות להקדמת הבחירות לכנסת ולראשות הממשלה, עליהן מדברים רבים במערכת הפוליטית בעקבות חקירות ראש הממשלה נתניהו. פוליטיקאים רבים מביעים בכך עניין משום שאם המהלך אכן יתממש - הקלפים יטרפו.

אינפו - פרויקט שנה לבחירות המקומיות. -, מערכת וואלה! NEWS
אינפו - פרויקט שנה לבחירות המקומיות/מערכת וואלה! NEWS, -

לא מעט היו מעדיפים שהבחירות הארציות יוקדמו כדי שיוכלו לחשב מסלול מחדש. מחד ראשי המפלגות מעדיפים בחירות כלליות לפני הבחירות לרשויות המקומיות כדי שראשי הערים ישקיעו את מלוא מאמצם ומרצם עבורם. בנוסף מי שימצא את עצמו מחוץ לרשימות לכנסת, יוכל לפלס את דרכו לרשימות המקומיות. "הכל תלוי איך תראה הכנסת", אומר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות. "אם הבחירות יוקדמו אז מי שלא רואה את עצמו בכנסת ימצא את עצמו במוניציפלי. ככל שהכנסת תהיה יותר בטוחה פחות אנשים יבואו למוניציפלי ולהיפך".

תל אביב: העיר העברית הראשונה בראש מצעד הסלבס

אחרי התחבטויות רבות, הודיע ראש עיריית תל אביב רון חולדאי כי הוא לא מתמודד על ראשות מפלגת העבודה וכי הוא רץ לעוד קדנציה בעירו. הוא ראה שסיכויו לא גדולים במערכת הארצית והעדיף להישאר ריבון בעירו או כפי שמכנים אותו התושבים "השריף של תל אביב".

המועמד היחיד שהכריז על מועמדותו וכבר פרסם זאת בעיתונים ובשלטים ברחבי העיר הוא יאיר צברי, איש עסקים שהקים את הצפארי בעיר. הוא נחשב למקורבו של רוני מילוא ראש עיריית תל אביב לשעבר, ותמי מוזס מבעלי אל-על. מי שהבחין בו בסיוריו ברחובות העיר ובבניין העירייה לא יכול היה להתעלם מהאהדה ממנה הוא נהנה מהתושבים ואף מעובדי העירייה. "לפני שנתיים החלטתי לרוץ ומאז אני בעיתונות", אמר. "החלטתי שצריך לעשות שינוי בעיר. כשחולדאי החליט לצבוע את המדרכות באדום לבן, אמרתי שמי שיצר את מצוקת החנייה זה ראש העיר המכהן". הוא ציין כי השקיע שני מיליון שקלים מכספו כדי לממן את מסע הבחירות שלו. "הגיע הזמן שיהיה ראש עיר מכהן לא יהיה תת אלוף או מישהו מהכנסת. לא פוליטיקאי. אני אזרח שנולד בתל אביב-יפו חי את התושבים, הגיע הזמן שיהיה ראש עיר בגובה העיניים".

מועמדת נוספת ששמה הוזכר כמי שמעוניינת להיכנס ללשכת ראש העיר בתל אביב היא מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה מטעם סיעת מרצ. לדבריה בבחירות הקודמות, 40% מהמצביעים הצביעו לאלטרנטיבות השונות ולכן היא מאמינה כי "בחלוף 20 שנות כהונה של חולדאי בתל אביב יש מקום לשינוי, אני עדיין לא החלטתי אבל זאת בהחלט אופציה שמדברים איתי עליה. אין עדיין מועמדים שהכריזו על התמודדותם, וזה בעיקר בגלל שרוב התמורות הפוליטיות שהתקשורת עסוקה בהם הן התמורות הארציות. ההווי של בחירות מקומיות עדיין לא קיים בתקשורת הארצית, והנושאים המקומיים עולים רק כשהם מתדלקים את הפוליטיקה הארצית כמו סגירת המרכולים בשבת".

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב. יוני 2016. ראובן קסטרו
העדיף להישאר בתל אביב-יפו. רון חולדאי/ראובן קסטרו
"יש פה ניצול ציני של עסקנים בתוך העיר ששונאים את ראש העיר הנוכחי ורוצים לשלוח בה בכל מחיר. הם מאמינים שאם יבוא איש מפורסם, הוא ייקח את העיר והם ישלטו בה באמצעותו"

מלבד אלו, מערכת הבחירות בתל אביב מתאפיינת בשמות רבים של ידוענים ומועמדים אחרים מוכרים, הנזרקים לחלל כמעין ניסוי בלון כדי לראות אם שמם עולה או מתפוצץ. קציני צבא, בכירי משטרה וסלבס - שאפשר לשים עליהם את הז'יטון כדי שיכבשו את העיר.

כך למשל עלה שמה של האלופה במילואים אורנה ברביאי, ראשת אכ"א לשעבר, כמועמדת לראשות העיר. היא אמנם מתגוררת בימים אלה בגבעתיים, אך אם הדבר יהפוך לרלוונטי - היא אולי תשנה את מקום מגוריה. גם שמו של האלוף במיל' נועם תיבון עלה לא פעם בהקשר של תל אביב מאז הוא כבר מונה למנכ"ל "עיר עולם" בעירייה, ולא מתבטא כמי שבאמת הולך לעשות את הצעד.

מועמד פוטנציאלי נוסף הוא שר המדע והחלל אופיר אקוניס, שבמשך זמן רב מתרברב בתרחיש של "תחזיקו אותי אני מתמודד" כדי לבדוק מה דעת הקהל בעניין. בשיחה עמו הוא ציין כי טרם קיבל כל החלטה שמשמעותה המעשית היא הכרזה על המועמדות לתפקיד, ואם יעשה זאת זה יהיה בהקמת רשימה א- פוליטית, ככל הנראה כדי להימנע מזיהוי עם מפלגת הליכוד, שלה כאמור אין רוב בעיר תל אביב. מלבד אלו, גם שמותיהם של השר לשעבר גדעון סער והמעושרת ניקול ראידמן עלו כאופציות לרשת את מקומו של ראש העיר המכהן חולדאי, או לפחות לתפוס מקום במועצת העיר.

למרות שתל אביב מובילה את מצעד הידוענים, ביבס טוען כי בשלב זה לא צפויות הצנחות מאסיביות של כוכבים בערים השונות. "עיקר ההצנחות, אם יהיו, יתרחשו בתל אביב, חיפה, ובפתח תקווה". ביבס, נחשב לראש עיר אהוד עם 92% תמיכה בעיר בעלת אופי פוליטי מרכז-שמאל, בזמן שהוא כלל איש ליכוד. לדבריו "שר שיחליט שהוא רוצה להתמודד על התפקיד בזמן שחולדאי חזק מאוד בעיר, מבזבז את זמנו בהרפתקה מול ראש העיר הוותיק".

יועץ אסטרטגי מוכר מסביר כי מצעד הידוענים הוא תופעה מוכרת שנראית תמיד לפני בחירות. "יש פה ניצול ציני של עסקנים בתוך העיר ששונאים את ראש העיר הנוכחי ורוצים לשלוח בה בכל מחיר. הם מאמינים שאם יבוא איש מפורסם, הוא ייקח את העיר והם ישלטו בה באמצעותו. למה הם מגיעים? מה פתאום אכפת להם מהעיר?".

רמת גן: חברי המועצה שמעוניינים לרשת את ראש העיר

שכנתה של תל אביב עומדת בפני קרב סוער במיוחד. ראש העיר זינגר אמנם הודיע כי יתמודד גם כשמרחפת מעל ראשו עננת החשדות לפלילים, אבל מסביבו מתנהלים חברי המועצה כמי שמחכים לזנק על השלל. כך הודיעו על התמודדותם חבר מועצת העיר ליעד אילני ועו"ד שלומי הראל סולימאן שבפרסומי קורות חייו צוין כחבר ועד ההורים בבתי הספר השונים.

בנוסף, בעיר מופצות שמועות במשך זמן רב בדבר התמודדותו של האלוף במילואים איתן דנגוט לראשות העירייה, למרות שהוא בכלל מתגורר בנתניה. "אני מזוהה עם רמת גן בעיקר בגלל מעורבותי בקבוצת הכדורגל והכדורסל הפועל רמת גן", אמר דנגוט. "היו בעבר פניות אליי לרוץ - גם מנתניה עיר מגוריי, אבל כרגע זה לא רלוונטי. אני כרגע שוקל הצעות בתחום המדיני. ובלי קשר לכך, אני מצר על העובדה שמסתמנת היום מגמה של אנשי צבא ובכלל אנשים בעלי רקורד נרחב שמתרחקים מתפקידים ציבוריים ואלו אינם מהווים עבורם עוד מוקדי משיכה".

ישראל זינגר, ראש עיריית רמת גן, זירת שריפה בבניין מגורים ברחוב ביאליק 164, רמת גן. 13 ביוני 2016. ניב אהרונסון
יתמודד למרות העננה הפלילית. ראש עיריית רמת גן ישראל זינגר/ניב אהרונסון

במקביל, בסניף מפלגת העבודה ברמת גן פנו אל יליד העיר, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) שמתגורר בימים אלו בעין גדי, וביקשו ממנו לחשוב על התמודדות לראשות העירייה. שמולי מחוזר בימים אלה על ידי מפלגת כולנו ויש עתיד, כך שגם אם היחסים הלא יציבים עם יו"ר העבודה אבי גבאי לא ישרדו את מבחן הפריימריז, שמולי ככל הנראה יעדיף להמשיך בפוליטיקה הארצית. גם שמו של ח"כ יואב קיש מסיעת הליכוד עלה בהקשר של הבחירות בעיר. "הרבה מתקשרים ורוצים שאני אתמודד", טען. "אני מאוד מפוקס בעבודה שלי בכנסת, נכון לעכשיו אני לא מתכנן לעשות משהו שונה, אלא אם כן יהיו שינויים. רוב הסיכויים שהפריימריז יהיו אחרי הבחירות המוניציפליות לכן זה לא רלוונטי".

רמת גן אינה העיר היחידה בה המועמדים המקומיים חוששים מחזרתם של בכירים מהזירה הפוליטית הארצית לזו המקומית. גם בחולון, ראש העיר הוותיק מוטי ששון, חושש ששר הכלכלה אלי כהן מסיעת כולנו, יחליט במפתיע להתמודד מולו. "אני השר הראשון מחולון אז לכן יש אלי פניות לבוא ולהתמודד אבל אין לי כוונה כזו." אמר בשיחה עם וואלה! NEWS. עוד מועמד פוטנציאלי הוא רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל (להב) וסגן ראש העיר. "יש עוד הרבה זמן לפני הבחירות, אני רוצה לראות את התמונה הכוללת ולקבל החלטה", אמר.

נתניה: יועץ התקשורת יחליף את ראשת העיר?

עד כה ראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג, נחשבה לדמות חזקה בנתניהו ובליכוד ומקורבת לראש הממשלה נתניהו. אלא שהחקירות בעניינה מעיבות על המשך דרכה הפוליטית וספק אם תהיה מעוניינת להתמודד שוב. בליכוד לא יוותרו על מעוז כמו נתניה, ובסביבת לשכת ראש הממשלה נתניהו, נערכים ליום שאחרי. כך, שמו של ניר חפץ ששימש כיועץ התקשורת של ראש הממשלה, עלה כמי שעשוי להתמודד בתפקיד. אם חפץ ירוץ, נתניהו צפוי לשים על כך את כובד משקלו כד לסייע לו להיבחר, בתמורה לנאמנותו לו ולמשפחתו במשך שנים רבות. עם זאת, במהלך השבוע חפץ מיהר להכחיש את ההערכות הללו. "זה ממש לא נכון", אמר לוואלה! NEWS.

עוד אדם ששמו עלה כמועמד להחליף את פיירברג הוא איש העסקים אלון אלרואי, איש ליכוד, שבעבר הביע עניין בתפקיד ראש העיר אך סקרים של משרד ראש הממשלה העידו כי פיירברג פופולרית יותר והוא נסוג. אלרואי הוא אחיינו של ראש עיריית נתניה לשעבר יואל אלרואי ואחיו של איש העסקים רוני אלרואי - חתנו של יצחק תשובה. הוא גם בעלים של רשת למעונות לילדים אוטיסטים. ב-2011 המשטרה חקרה פיצוץ במכוניתו, כששמו נקשר בהלבנת כספים עבור העבריין אסי אבוטבול. אלרואי בתגובה: "כל עוד מרים פיירברג בתמונה זה לא ריאלי".

מרים פיירברג ראש עיריית נתניה. מגד גוזני
הליכוד לא יוותר על המעוז. ראשת עיריית נתניה מרים פיירברג/מגד גוזני

מלבד נתניה, צפויות בחירות סוערות גם בכמה רשויות אחרות בשרון. בכפר סבא למשל, ראש העיר יהודה בן חמו עומד בפני שימוע לקראת הגשת כתב אישום נגדו, וכל הקלפים פתוחים. ניצב בדימוס יוסי סדבון שוקל את התמודדותו אך לדבריו - הוא טרם קיבל החלטה בנושא. "היו אליי פניות מתושבים שרוצים שאני אתמודד", אמר. "אני כרגע שוקל את האפשרות הזאת, כשאחליט אודיע אם כן או לא והאם זה יהיה מתוך רשימה עצמאית או של מפלגה".

בחדרה קיימת זיקה למפלגות הליכוד וכולנו, זאת מאחר ששר האוצר כחלון הוא בן המקום. ברעננה צפוי קרב בשל ניסיונם של גורמים בעיר וחברי מועצה לרשת את מקומו של זאב ביילסקי, שהודיע לאחרונה כי לא יתמודד שוב על ראשות העיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ימשיך להחזיק במושכות? ראש עיריית הוד השרון חי אדיב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהוד השרון, כלל לא בטוח שראש העיר חי אדיב ירוץ לקדנציה נוספת בזמן שמתגבשת נגדו קואליציה רחבה של תושבי העיר בעניינים שונים כמו מחאת הארנונה וסוגיות מקומיות נוספות. בין השאר הועלתה האפשרות כי ח"כ לשעבר יפעת קריב מיש עתיד תתמודד על התפקיד.

חיפה: "יונה יהב עשה טעויות בניהול משבר איכות הסביבה"

בזמן שראשי הערים הוותיקים בירושלים, בתל אביב ובבאר שבע מסתמנים כמי שהולכים להמשיך את כהונתם, בחיפה נראים סדקים במעמדו של ראש העיר יונה יהב, בשל משבר איכות הסביבה וסכסוכים פנימיים שלו עם החרדים ובראשם יו"ר וועדת הכספים משה גפני. עד כה שלושה מועמדים הצהירו כי הם הולכים להתמודד נגד יהב בבחירות המקומיות: חברת המועצה ד"ר עינת קליש, איתי גלבוע, וד"ר נתן פורמן - רופא שיניים בעל חשבון ארוך ופרסונלי עם ראש העיר שהודיע רק לאחרונה על התמודדותו.

בסקר שערך רדיו חיפה שבחן את חוזקו של יהב מול שאר המועמדים, הוא זכה ב-33% מקולות המצביעים הכוללים את המגזר הערבי, עינת קליש עם 10%. שאר הקולות חולקו בין מועמדים לא רשמיים ושאר האחוזים התחלקו בין שמות לא רשמיים (35% מהנשאלים ציינו כי טרם החליטו - ד"י). יהב נמצא נוכח וחזק, אך אם רק מועמד אחד ירוץ מולו ולא כמה, ייתכן ויתקשה לנצח את הבחירות האלו. שמות נוספים שעלו כמועמדים: אלוף משנה במילואים איתמר צ'יזיק, ששימש כמנכ"ל מכבי חיפה לשעבר, ניצב בדימוס יעקב בורובסקי, דוד עציוני, ששימש כעוזרו האישי של שר האוצר משה כחלון וניר שובר.

ראש עיריית חיפה, יונה יהב: "מפעל 'חיפה כימיקלים' מצפצף על החוק ולכן הוצא נגדו צו הריסה". מערכת וואלה! NEWS
עלול להיפגע ממשבר איכות הסביבה. ראש עיריית חיפה יונה יהב/מערכת וואלה! NEWS

ירון מזוז סגן שר איכות הסביבה מתגורר בקרית ביאליק, אולם רק לאחרונה שכר דירה בחיפה כדי לשקול את ההתמודדות בעיר. בשיחה עמו אמר מזוז כי הוא שוקל את ההתמודדות. "אני מעורב בקרית ביאליק ובחיפה, יש תנועה חברתית שאני עומד בראשה בקרית ביאליק ואנחנו מתכוונים להריץ מועמד", אמר. "לגבי חיפה בודקים את הדברים, העיר צריכה לעבור שיקום. תוך תקופה קצרה אדע אם אני רץ, רק צריך לראות באיזה קונסטלציה".

"אם יהב קיבל 33 אחוזים זה אומר שהעיר על המדף, אחרי שלוש קדנציות, ויש מצב שהוא מתנדנד", אמר בכיר בעירייה. לדבריו הסדקים הללו נובעים בעיקר מהסכסוכים בהם מצוי יהב עם החרדים, הירוקים, התעשיינים ואנשי המפעלים וכל זה לצד עימות מתמשך עם יענקל'ה שחר הבעלים של מכבי חיפה על רקע ההחלטה של יהב לא להעניק למכבי חיפה משרדים באצטדיון החדש. "מכבי חיפה הם אימפריה, יש להם 30 אלף אוהדים, אם שחר יצא נגד יונה זוהי פגיעה אלקטורלית", מסביר הבכיר.

הסוגיה שהייתה אמורה לעזור ליהב בבחירות, מלחמת חורמה שניהל במכלי האמוניה וההצטרפות לירוקים, נעשתה על פי רבים מאוחר מדי. "הוא הפך גם לאויב התעשיינים ועובדי התעשייה במפרץ חיפה, וגם העיר מותגה כעיר עם בעיית זיהום קשה", ציין הבכיר. "יהב יצא קירח משני הצדדים. יחד עם זאת בגלריה שקיימת היום יהב יכול לנצח, אלא אם כן תגיע איזו 'פיגורה' לסיבוב אחד על אחד ואז הכול יכול לקרות בדיוק כמו שקרה במפלגת העבודה".

ירושלים: כולם מחכים לברקת

לא רק כלי התקשורת מחכים למוצא פיו של ראש עיריית ירושלים ניר ברקת באשר להחלטתו אם להתמודד בבחירות הארציות, אלא גם בעלי תפקידים בעיר ופוליטיקאים המתכננים להסתער על תפקיד "מושל" העיר האסטרטגית והחשובה ביותר בישראל. ירושלים היא עיר עם משאבים אדירים שבליבה סכסוך סוער שנמצא במרכז עניינה של התקשורת הישראלית, כך שתפקיד ראש העיר שווה ערך לשר בממשלה. לאורך השנה, ברקת עשה קולות של מי שהולך לרוץ, פקד אנשים בלי הפסקה לליכוד, ערך סיורים והרצאות, אך טרם הודיע האם הוא יתמודד או לא. בירושלים אומרים כי ברקת מחכה לראות כיצד יסתיימו חקירות נתניהו. נכון להיום, עיריית ירושלים אינה מהווה זירה להתכתשות בין שמאל וימין, שכן השמאל ממזמן איבד את אחיזתו בעיר. וניכר כי המלחמה העל התפקיד היא בין מועמדים מהרשימות הימניות השונות.

מי שהכריז על מועמדותו לתפקיד הוא רו"ח משה ליאון וחבר מועצת העיר שהפסיד לברקת בבחירות האחרונות. ליאון הוא מקורבם של שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר הפנים אריה דרעי. מהתבטאויותיו השונות בתקשורת עולה כי ליאון בונה על כך שברקת יצליח בתחום הארצי, אך מאחר והאחרון טרם הודיע על כוונותיו, לא ברור האם הדבר אכן מותנה בכך.

גם עורך הדין אבי סלמן הודיע שיתמודד על ראשות העיר ירושלים. "ברקת עסוק בליכוד ובניסיונות להשתלב ברשימת הליכוד לכנסת. רגל פה ורגל שם וירושלים כבר לא מעניינת אותו והפכה לברירת מחדל", אמר.

תמונות סטילס של ניר ברקת וואלה טוק יעקב אילון 4.5.17. צילום: יותם רונן, יותם רונן
כל המתמודדים ממתינים להחלטה. ראש עיריית ירושלים ניר ברקת/יותם רונן, צילום: יותם רונן

מועמד אפשרי נוסף ששוקל להתמודד במרוץ הוא מאיר תורג'מן, חבר סיעתו של ברקת שהתנה את ריצתו בפרישת ברקת. מי שכן מחמם מנועים לקראת ריצה הוא עופר ברקוביץ' מסיעת התעוררות. בכירים בעירייה מספרים כי בשלושת החודשים האחרונים החל ברקוביץ' במתקפה נגד ברקת שכללה העלאת פוסטים בפייסבוק נגדו, הגשת עתירות וסירוב למתווה חלוקת השכונות בירושלים של ברקת. בשבוע שעבר פרש ברקוביץ' מהקואליציה של ברקת ומתפקידו כסגנו והודיע כי יתמודד מולו בבחירות.

שם מפתיע נוסף שעלה לקראת המרוץ הוא יוסי חביליו, יריב מר של ברקת, ששימש כיועץ משפטי בעירייה. בין השניים התגלעו עימותים סוערים עקב מהלכים פוליטיים שניסה ברקת לקדם בעיר. לבסוף החליט חביליו להתפטר מתפקידו. הוא אף תקף את ברקת ואמר כי הגיע הזמן שיפסיק לשמור על עמימות לגבי עתידו בעירייה, וכי זה לא ראוי שהחלטתו תתקבל באשר לאחוזי הצלחתו במפלגת הליכוד.

שם נוסף שעלה בבורסת השמות הירושלמית הוא הח"כ לשעבר אראל מרגלית, שהפסיד בפריימריז האחרונים במפלגת העבודה לאבי גבאי. "מרגלית היה עוזר של טדי קולק, יש לו הבנה מוניצפלית, ויש לו קבלות בירושלים", אומר בכיר בעיר. "הוא מאמין בירושלים המאוחדת, ורוצה אותה מאוחדת. הוא אדם שיודע להביא כוח, להצמיח את הכלכלה, להוביל פיתוח, הישגים וחדשנות. משה ליאון מול אראל מרגלית? נו, נראה מי ינצח. ליאון הוא לא ירושלמי בכלל. אראל מרגלית לגמרי על מודל ניר ברקת ואפילו נראה טוב יותר".

באר שבע: דנילוביץ' שומר על יציבות

רוביק דנילוביץ' נהנה מתמיכה אדירה בעירו. את הבחירות האחרונות הוא ניצח עם 92% ויש לו קואליציה רחבה מאוד. נכון להיום אין מתמודדים הטוענים לכתר. דנילוביץ' בן ה-46 הוא איש מפלגת העבודה בעיר שבה רוב התושבים הצביעו למפלגות הימין. יועצים אסטרטגים מתארים אותו כגאון, איש שמאל שלא מפסיק לפרגן ולהודות לראש הממשלה בנימין נתניהו ומצליח לכבוש את לב התושבים. "הוא חיבק את כל הצד הימני והכיל אותם בתוך הקואליציה, ולכן אין כמעט בן אדם שהוא מועמד פוטנציאלי לעמוד מולו", הסבירו בעיריית באר שבע. "הוא הצליח לקחת את הימין אליו".

אלונה ברקת עם רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע. יוסי ציפקיס
הצליח לרתום גם את הליכוד. ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ'/יוסי ציפקיס

נכון להיום לדנילוביץ' אין תוכניות להתמודד בפוליטיקה הארצית, אבל במפלגת העבודה כבר מזהים אותו כמועמד פוטנציאלי להחליף את אבי גבאי במידה ולא יזכה בראשות הממשלה. "גבאי לא יישאר להיות שר בממשלה. הוא תמיד רוצה להיות מספר 1 ואם הוא לא יהיה - הוא יעזוב. במקרה כזה, רבים ישכנעו את דנילוביץ' לעמוד בראשה של מפלגת העבודה", טוענים במפלגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully