וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ת"א תמורת סמכות אכיפה לדרעי: הפשרה בקואליציה לבג"ץ המרכולים

15.11.2017 / 13:10

החרדים אמורים לוותר על חקיקה הנוגעת לעבודה ביום המנוחה בתל אביב, ובתמורה יקבל שר הפנים לאכוף את דיני העבודה בשבת כדי שהסטטוס-קוו יישר על כנו. ההצעה נועדה למנוע פתיחת עסקים בערים נוספות

צילום: לע"מ ורני כנפו, עריכה: יאיר דניאל

אחרי פסיקת בג"ץ כי אין לאסור פתיחת מרכולים בתל-אביב בשבת, בקואליציה מתגבשת פשרה עם החרדים. לפי הפשרה, החרדים יוותרו על חקיקה רטרואקטיבית שתאסור גם את פתיחת המרכולים בתל אביב בשבת, ובתמורה יקבל משרד הפנים שבשליטתו של שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי סמכות לאכוף את דיני העבודה ביום המנוחה. בנוסף לכך, תקודם הצעה ממשלתית שלפיה לא תאושר פתיחת עסקים בימי מנוחה ברשויות מקומיות כך שהסטטוס-קוו יישאר על כנו.

בישיבת ראשי הקואליציה שהתקיימה ביום ראשון, דרש דרעי כי ינוסח תזכיר חוק שלפיו תינתן סמכות לאכוף את דיני העבודה ביום המנוחה לא רק לפקחי משרד העבודה, אלא גם לפקחי משרד הפנים. בסביבתו אמרו כי שר העבודה והרווחה חיים כץ, שממנו תילקח הסמכות הבלעדית, הסכים לכך באופן עקרוני - אך בלשכתו של כץ הבהירו כי "אין הסכמות" וכי "הנושא עדיין בהתדיינות". גורם פוליטי אמר כי "זהו הפתרון המסתמן, אם יהיה צורך, נתניהו יכפה זאת על כץ".

לקריאה נוספת בנושא
בפסיקתה האחרונה התירה הנשיאה נאור פעילות מרכולים בשבת בתל אביב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סניף של AM:PM בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסמכות שיקבל שר הפנים על דיני העבודה ביום המנוחה, סבורים החרדים כי יהיה להם את היכולת לצמצם את חילול השבת בפתיחת המרכולים בתל אביב, אך לא להביא לסגירתם. עם זאת, בתמורה לכך שיוותרו על החקיקה הרטרואקטיבית, תקדם הממשלה חוק לפיו שר הפנים תהיה סמכות על רשויות מקומיות בפתיחת עסקים בשבת או בימי מנוחה ברשויות, כך שהסטטוס-קוו לא ייפגע. ההצעה זו נועדה בעיקר למנוע מקרים עתידיים של פתיחת עסקים בערים נוספות כפי שקרה בתל אביב.

הסיעות החרדיות דורשות גם כי בין השיקולים שינחו את שר העבודה בבואו לתת היתרי עבודה בשבת, יובאו גם שיקולים של "התחשבות במסורת ישראל", הפגיעה במרחב הציבורי ועוד, זאת מעבר לשיקולים שמובאים בחשבון כיום. בליכוד מקדמים יחד עם החרדים נוסח זה בחקיקה. דרישה זו היא ברקע סערת עבודות הרכבת בשבת ברחבי הארץ.

עם זאת, הסיעות החרדיות לא מצהירות באופן רשמי כי יסכימו לפשרה, ובתגובות רשמיות של שרים וחברי כנסת בש"ס וביהדות התורה הם אומרים כי "הדברים לא סגורים". ח"כ משה גפני מיהדות התורה הוא היחיד שמתנגד. ועדת השרים לחקיקה הייתה אמורה לדון השבוע בהצעתו הפרטית שתאסור באופן גורף את פתיחת העסקים בשבת - גם בתל אביב, אך לבסוף הדיון עליה נדחה לאור הדיונים שהתקיימו בישיבת ראשי הקואליציה.

גורם בקואליציה אמר כי "ההצעה הזו מעוררת קשיים פוליטיים ומשפטיים וגפני עושה בה שימוש כדי לקבל את מבוקשו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
איילת שקד טקס פרישת נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
הפסיקה האחרונה של נאור. הדיון של בג"ץ בחוק המרכולים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

לפני כשבועיים וחצי, קודם פרישתה של הנשיאה לשעבר מרים נאור, קבע בג"ץ כי יש לדחות את העתירה נגד החוק שהתיר את פתיחת המרכולים. בפסיקתה כתבה נאור כי "הסמכות לערוך את ההכרעה הערכית במסגרת חוקי העזר נתונה לעירייה, ולא לשר הפנים".

לדבריה, החלטתו הקודמת של דרעי בנושא לא נתנה "משקל הולם" ל"מעמדה הייחודי-אוטונומי של העירייה". עוד כתבה נאור כי "החלטת שר הפנים נועדה לפקח על חוקיות החלטתה של העירייה, אך לא להחליף את שיקול דעתה" וכי "עמדה גורפת ממנה נעדר איזון המשקף את צביונה של העיר, את ייחודם של אזורים שונים בה ואת המרחקים ביניהם היא בלתי סבירה".

בפסיקה צוין עוד כי "בצד ההגנה על צביונה הייחודי של השבת יש לאפשר לכל פרט ופרט לעצב את השבת שלו על פי דרכו ועל פי אמונותיו ולצקת בה תוכן כראות עיניו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully