וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: הדרישות של ישראל ביתנו לתמיכתה בחוק הלאום

13.11.2017 / 7:26

סיעתו של ליברמן שלחה מכתב ליו"ר הוועדה הבוחנת את החוק הנפיץ, בדרישה להדגיש את השוויון בין כל האזרחים על בסיס מגילת העצמאות, ולא לעגן בו את השפה העברית בשל החקיקה הקיימת בנושא. "הנוסח הנוכחי פוגע בחוק השבות והופך את ישראל למדינת הלכה"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

(בווידיאו: ליברמן קורא לביטול חוק הלאום, ולאימוץ מגילת העצמאות כחוק יסוד במקומו)

שבוע אחרי ששר הביטחון אביגדור ליברמן אמר בישיבת סיעת ישראל ביתנו בכנסת כי יש לו קושי עם חוק הלאום במתכונתו הנוכחית, מאחר שהוא "מנסה להפוך את ישראל למדינת הלכה", שיגרה סיעתו מכתב שבו העלתה את דרישותיה והתנתה את תמיכתה בחוק בשינויים אלה. ח"כ עודד פורר אמר כי סיעתו תתקשה לתמוך בהצעה הנוכחית מאחר שהיא "פוגעת בחוק השבות, הופכת את ישראל למדינת הלכה ופוגעת באחינו הדרוזים". הוא שיגר מכתב ליו"ר הוועדה שדנה בהצעת החוק ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), ובו הציג בשם סיעתו את עיקרי דרישותיה שנחשפים לראשונה בוואלה! NEWS.

בסעיף הראשון, שקובע כי "מדינת ישראל היא הבית הלאום של העם היהודי", דורשת ישראל ביתנו להוסיף ניסוח הלקוח ממגילת העצמאות, על מנת להעניק תוקף להכרזת העצמאות ולדמותה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, שיש בה שוויון זכויות לכל אזרחיה. היא דורשת להוסיף את הכיתוב: "תהא מושתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל ותקיים שוויון זכויות לכל אזרחיה".

עוד בוואלה! NEWS:
רעידת אדמה בעיראק הורגשה ברחבי בישראל; שישה נהרגו באיראן
אחרי שהושפל בידי קיצוניים: קצין חרדי יפוצה ביותר מחצי מיליון שקל
השרים אישרו: גם מפלגות ללא בחירות מקדימות יקבלו מימון פריימריז

שר הביטחון אביגדור ליברמן בראיון לוואלה! NEWS,  הראשון באוקטובר 2017. ראובן קסטרו
סיעתו דורשת שלא להכניס לחוק את יום המנוחה והמשפט העברי. ליברמן/ראובן קסטרו

בכפוף לשינוי זה, היא מבקשת למחוק את הסעיף השני בהצעת החוק, שאומר כי מטרתו נועדה לעגן בחוק יסוד את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית "ברוח העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל". כמו כן, את סעיף חמש בהצעה הקובע כי עברית תוגדר בחוק כ"שפת המדינה", ולשפה הערבית יינתן "מעמד מיוחד במדינה", וכי "לדובריה זכות נגישות לשונית לשירותי המדינה, הכל כפי שייקבע בחוק", ישראל ביתנו מבקשת למחוק מאחר שזה "מוסדר בחקיקה אחרת ואין משום לשנותו או להכניסו לחוק יסוד".

בסעיף נוסף הנוגע לקיבוץ הגלויות, ח"כ פורר ביקש להכניס את הניסוח המדויק המופיע במגילת העצמאות, שמאפשר הישענות על חוק השבות ומשאיר אפשרויות רחבות של קיבוץ גלויות כך שישראל "תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות". הסיעה דורשת גם שלא להכניס לתוך החוק את יום המנוחה, לוח השנה, שימור המורשת והמשפט העברי, שכן גם הם מעוגנים בחקיקה אחרת ואין מקום לכלול אותם בחוק יסוד ולכן יש למחוק סעיפים אלה מההצעה. פורר דורש כי בסעיף העוסק בשמירה על המקומות הקדושים יש להוסיף את המשפט הבא: "תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות".

עוד באותו נושא

ליברמן הציע את מגילת העצמאות כחוק יסוד - אבל בסיעתו כבר הצביעו נגד

לכתבה המלאה

פורר כותב בשם סיעתו כי "נראה כי בנוסח הקיים יש ניסיון לקבוע את ישראל כמדינת הלכה ויש לזכור שמטרת החוק היא לקבוע שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, אך לא מדינת הלכה". הוא טוען גם כי "החוק מפרט יתר על המידה בנושאים רבים, ובפירוטו הרב, מצמצם את תכולתו ועלול להיות בבחינת 'כל המוסיף גורע'".

ההתנגדות של ישראל ביתנו היא כלפי רוב סעיפי ההצעה הנוכחית, על אף שברבים מסעיפיה עוד ייתכנו שינויים כפי שעולה מתוך דיוני הוועדה המשותפת שדנה בחוק בשבועות האחרונים. ההערכה היא כי ההצעה תעבור בקריאה ראשונה בעוד כחודש במליאת הכנסת. מזכיר הממשלה צחי ברוורמן הודיע לאחרונה לשרים על עוצר נסיעות לחו"ל בגלל ההצבעה המתוכננת על חוק הלאום, שמחייבת רוב של 61 חברי כנסת.
עם זאת, בשל ההתנגדות החריפה של ליברמן וסיעתו, וכך גם של גורמים נוספים בקואליציה לסעיפים מסוימים בחוק, יהיה קשה לקדם אותו לקריאות שניה ושלישית. המחלוקות העיקריות על הצעה היא סביב הכפפת הדמוקרטיה לאופייה היהודי של המדינה, מעמד השפה הערבית וסעיף שיעניק ביטוי לערכי השוויון במדינה.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully