וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו: גם מפלגות ללא בחירות מקדימות יקבלו מימון פריימריז

12.11.2017 / 16:45

מטרת החוק, שמקדם ח"כ אמסלם, היא לאסור תרומות חיצוניות כדי למנוע תלות בעייתית, אך גם מפלגות שאין בהן פריימריז יקבלו 50 אלף שקל לכל מנדט. לפי גורמים פוליטיים, מדובר ב"צ'ופר" להשגת תמיכת הקואליציה, אך באופוזיציה זועמים. "לא ניקח שקל", אמרה לבני

עריכת וידאו: ניר חן

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) לקריאה ראשונה הצעת חוק של ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), שתחייב את המדינה לממן מסעות בחירות של מתמודדים בפריימריז. מטרתה לאסור תרומות חיצוניות למועמדים בבחירות אלה כדי למנוע תלות בלתי רצויה בינם לתורמים. ואולם, הנוסח הנוכחי קובע כי גם מפלגות שאין בהן פריימריז ייהנו מהטבה כספית בסך 50 אלף שקלים לכל מנדט שישיגו בבחירות לכנסת. לפי גורמים פוליטיים, מדובר ב"צ'ופר" שמטרתו להשיג את תמיכת הקואליציה בהצעה.

הצעת החוק קובעת שמתמודד בפריימריז שהוא חבר כנסת יקבל את המימון מהכנסת, ואם לא ייבחר לכנסת, יצטרך להחזיר את הכסף. חבר כנסת שמתמודד בפריימריז וייבחר, יציג את הקבלות על הוצאותיו לחשב הכנסת ויקבל בהתאם את המימון, בדומה לניהול התקציב השנתי, שמועבר לידי חברי הכנסת על ידי הכנסת ליצירת "קשר עם הציבור". אם חבר הכנסת שמתמודד בפריימריז לא ייבחר לכנסת, הוא לא יחויב בהחזרת הכסף.

חילופי דברים קשים בועדת הפנים שדנה בהעסקת ליאור חורב כיועץ למפכ"ל; ח"כ גרמן הוצאה מהדיון. צילום: רוני כנפו, מערכת וואלה! NEWS
מוביל את קידום החוק. ח"כ אמסלם/מערכת וואלה! NEWS, צילום: רוני כנפו

לעומת זאת, מתמודד בפריימריז שאינו מכהן כחבר כנסת יקבל הלוואה מהבנק לאחר הצגת ערבות בנקאית. כמו כן, מוצע שהמדינה באמצעות החשב הכללי תגבש הצעה עם אחד הבנקים למתן הלוואות למתמודדים שאינם חברי כנסת בתמורה להצגת ערבות בנקאית של המתמודדים. ההצעה תאסור על מתמודדים בפריימריז לגייס תרומות ובנוסף.

ההצעה קובעת כי תקרת ההוצאות של חברי כנסת ומתמודדים בפריימריז במפלגות תופחת בכשליש לעומת המצב כיום. כך לדוגמה, תקרת ההוצאות למתמודד במפלגת הליכוד תופחת ל-300 אלף שקל בלבד לעומת 400 בבחירות האחרונות, במפלגת העבודה ובבית היהודי תופחת ל-200 אלף שקל לעומת 300 בבחירות הקודמות.

עם זאת, האיסור על גיוס תרומות על ידי מתמודדים, כפי שמוצע בהצעת החוק, לא יחול על מפלגות קטנות כמו מרצ, חד"ש ובל"ד, משום שיש בהן פחות מ-5,000 חברים הזכאים להצביע בפריימריז. גם מפלגות אלה יקבלו 50 אלף שקלים עבור כל אחד מהמנדטים שישיגו בבחירות לכנסת היוצאת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ציפי לבני ומירב מיכאלי בפתח ישיבת המחנה הציוני 26 ביוני 2017. נועם אשל
בתנועה דוחים את החוק. לבני/נועם אשל

הצעת החוק אושרה לקריאה ראשונה בוועדת הפנים של הכנסת, והוחזרה לדיון נוסף בוועדת השרים, שם אושרה היום, בכפוף לדיונים נוספים שיתקיימו לגביה לקראת אישורה בקריאה שניה ושלישית. גורם המעורה בפרטים טוען כי הסכום שיקבלו מפלגות שאין בהן פריימריז עבור כל מנדט שישיגו בבחירות צפוי לגדול משמעותית במהלך הסכמות אלה.

באופוזיציה כינו בעבר את הצעת החוק הזו "הסכם ביבים ושוחד". יו"ר התנועה ח"כ ציפי לבני, שאינה מקיימת בחירות מקדימות במפלגתה, הצהירה כי "אם יעבור חוק מימון הפריימריז, התנועה בראשותי לא תיקח שקל ולא תהיה שותפה לחוק הרע הזה". היא אמרה כי "התנועה בראשותי לא תיקח גרוש מקופת המדינה המשולם כדמי שתיקה וללא צורך למפלגות שאין בהם פריימריז".

אך לא רק באופוזיציה הביעו תרעומת. יו"ר ועדת הכנסת יואב קיש (הליכוד) אמר כי "לא יתכן שכתשלום 'כופר' על העברת החוק, נשלם מיליוני שקלים למפלגות שבינן לבין פריימריז אין דבר. אם הממשלה תומכת בחוק הרי שהיא תומכת ברציונל שלו - קרי ניתוק בין תורמים לנבחרי הציבור. הוספת התקציב למפלגות שאינן רלוונטיות להליך הפריימריז זה פשוט סחיטה".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי לפי שיטת הפריימריז הנהוגה כיום בישראל, "מועמדים רשאים לגייס תרומות, תחת ההגבלות המפורטות בחוק, ואולם תלות של מועמדים בבעלי הון לשם קבלת תרומות יוצרת קשר לקוי בין בעל ההון לבין נבחר הציבור, שקיבל ממנו תרומה נדיבה במהלך מסע הבחירות, ולכן עלול לחוש כלפיו מידת מה של מחויבות לאחר היבחרותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully