וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסראללה: ערב הסעודית מעודדת את ישראל לתקוף בלבנון

מזכ"ל חיזבאללה אמר כי ראש הממשלה אל-חרירי נמצא במעצר בית בריאד והזהיר את ישראל מפני ניצול המצב הפוליטי השברירי במדינה. "היא יודעת שתשלם מחיר כבד אם תפתח במלחמה"

צילום: רויטרס

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אמר היום (שישי) כי ערב הסעודית מעודדת את ישראל לתקוף את לבנון, והאשים את ריאד כי היא מחזיקה את סעד אל-חרירי ואילצה אותו לפרוש כדי לערער על יציבות המדינה, שנקלעה ליריבות האזורית המחריפה בין איראן לערב הסעודית.

בנאום שנשא לרגל חג הארבעין השיעי ושודר בטלוויזיה, אמר נסראללה כי החזקת אל-חרירי, בעל ברית ותיק של ערב הסעודית שהכריז על התפטרותו ביום שבת מריאד, היא עלבון לכל הלבנונים וכי על הפוליטיקאי הסוני לשוב למדינה. "הבה נאמר את הדברים כפי שהם - הוא עצור בערב הסעודית ונאסר עליו לשוב נכון לשלב זה ללבנון", אמר מנהיג הארגון השיעי.

"זה ברור שערב הסעודית הכריזה מלחמה על לבנון ועל חיזבאללה בלבנון", טען נסראללה, בדומה להאשמות שהשמיעו בריאד מוקדם יותר השבוע, ולפיהן ביירות והארגון השיעי הכריזו עליה מלחמה.

עוד בוואלה! NEWS:
הבטן הרכה של איראן? המשבר בלבנון מלווה במסר ברור מסעודיה
טילרסון: לא לנצל את המצב בלבנון להחרפת המתיחות באזור
חזן, גבאי – או ניקול ראידמן? ישראל עדיין מנסה לפצח מי הטראמפ המקומי

נסראללה נואם בעקבות המשבר עם ערב הסעודית. רויטרס
הזהיר את ישראל מפני ניצול המצב. נאום נסראללה, היום/רויטרס

לטענת ערב הסעודית, אל-חרירי הוא אדם חופשי והוא החליט לפרוש מאחר שחיזבאללה שולט בממשלה. ראש הממשלה המתפטר אמר בנאומו כי הוא חושש לחייו, וכי האווירה בלבנון מזכירה את זו שקדמה להתנקשות באביו, ראש הממשלה לשעבר רפיק אל-חרירי, ב-2005. החיסול של אל-חרירי מיוחס לחיזבאללה, שמכחיש זאת בתוקף.

במערב מביטים בחשש ברקע ההחרפה ברטוריקה בין ערב הסעודית לאיראן. צרפת הייתה למדינה המערבית הראשונה שרמזה כי ערב הסעודית מחזיקה באל-חרירי בניגוד לרצונו.

במשרד החוץ בפריז אמרו כי הממשלה רוצה שהוא "יהיה חופשי לחלוטין ויוכל למלא את תפקידו המרכזי בלבנון" - הצהרה שסותרת את זו שמסר שר החוץ ז'אן איב לה דריאן מוקדם יותר. שר החוץ התלווה אל הנשיא עמנואל מקרון, שהגיע לביקור פתע בריאד ונפגש עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, ברקע המשבר עם לבנון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נשיא צרפת עמנואל מקרון עם הנסיך מוחמד בן סלמאן בביקור פתע בסעודיה, נובמבר 2017. רויטרס
מוחמד בן סלמאן עם מקרון, היום/רויטרס

אל-חרירי לא דיבר בפומבי מאז ההכרזה על התפטרותו, אם כי בתקשורת הסעודית דווח על ביקור קצר שערך השבוע באיחוד האמירויות הערביות, בעלת ברית קרובה של הממלכה. שני גורמים בכירים בממשלת לבנון, פוליטיקאי בכיר המקורב לאל-חרירי וגורם נוסף אמרו לרויטרס ביום חמישי כי הרשויות בביירות סבורות כי אל-חרירי מוחזק בערב הסעודית.

שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון הזהיר מפני שימוש בלבנון ככלי במאבק הכוחות במזרח התיכון, ואמר כי וושינגטון מגבה באופן מוחלט את ריבונותה של לבנון ורואה באל-חרירי כבעל ברית משמעותי של ארצות הברית, כשהוא עדיין מתייחס אליו כאל ראש ממשלה.

טילרסון אמר לכתבים כי אין אינדיקציה לכך שאל-חרירי מוחזק בערב הסעודית בניגוד לרצונו, אך הבהיר כי בוושינגטון עוקבים מקרוב אחרי המצב.

נשיא צרפת עמנואל מקרון נושא דברים באיחוד האמירויות, נובמבר 2017. רויטרס
מקרון באיחוד האמירויות, אתמול/רויטרס

ביחס למתקפה ישראלית אפשרית, אמר נסראללה בנאומו כי בעוד שאי אפשר לשלול זאת לחלוטין, אין זה סביר מאחר שישראל "יודעת שהיא תשלם מחיר כבד" על כך. "אני מזהיר אותם מפני חישובים שגויים או נקיטת כל צעד לניצול המצב", אמר. "ערב הסעודית תיכשל בלבנון כפי שהיא נכשלת בכל החזיתות".

בריאד קראו לאזרחי הממלכה לצאת מיד מלבנון ולא לבקר שם. גם כווית הצטרפה לקריאה והורתה לאזרחיה לצאת באופן מידי מהמדינה.הצעדים הללו העלו חשש כי הממלכה עלולה לנקוט סנקציות נגד המדינה הקטנה, שמארחת בשטחה כמיליון וחצי פליטים סורים.

נסראללה נואם בעקבות המשבר עם ערב הסעודית. רויטרס
המונים צופים בנאום נסראללה. לבנון, היום/רויטרס

התפטרות אל-חרירי נתפסת כחלק מניסיונה של ערב הסעודית לבלום את ההשפעה הגוברת של איראן בסוריה ובעיראק, במקביל למלחמה שמנהלת ריאד יחד עם בעלות בריתה נגד המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים בידי טהראן.

בריאד אמרו כי לחיזבאללה היה חלק בשיגור הטיל מצנעא אל בירת הממלכה ביום שבת, ויורש העצר הסעודי אמר כי אספקת הטילים האיראנית למורדים השיעים היא "צעד מלחמתי". נסראללה לעג לטענות הללו, ואמר כי "התימנים מסוגלים לייצר טילים בעצמם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully