וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סוף לפרויקט הטרור": צבא סוריה הכריז ניצחון על דאעש

9.11.2017 / 14:57

עם כיבוש העיירה האחרונה שהייתה בשליטת הארגון, הודיעו כוחות משטר אסד כי תמה תקופת החליפות שהשתרעה בין עיראק לסוריה מאז 2014. לא ידוע מה עלה בגורל בכירי דאעש, בהם המנהיג אל-בגדאדי

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

צבא סוריה הכריז היום (חמישי) ניצחון על ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), ואמר כי כיבוש המעוז האחרון של הארגון הג'יהאדיסטי מסמל את קריסת הפרויקט שלהם באזור. הלחימה בין כוחות המשטר, חיזבאללה ומיליציות שיעיות אחרות, בסיוע רוסיה ואיראן, לבין דאעש עדיין נמשכת סביב אל-בו כמאל, העיירה האחרונה שהייתה בידי הארגון בסוריה.

עם זאת, הכיבוש של העיירה הביא לקריסת השלטון הטריטוריאלי של הארגון, שהכריז על הקמת חליפות ברחבי עיראק וסוריה ב-2014 והטיל אימה על מיליוני תושבים שחיו תחת משטרו הדכאני והאכזרי.

אחרי קרבות עזים בניסיון להדוף את נפילת הערים הגדולות שהיו בידיו, כולל לחימה מבית לבית, קריסתו הסופית של דאעש אירעה במהירות הבזק. במקום קרבות עד מוות בעמק הפרת, לוחמי הארגון נכנעו או נמלטו מהעיירות והכפרים שלאורך גבול סוריה ועיראק.

צבאות סוריה ועיראק מקיפים והחלו להיכנס למעוז הגדול האחרון של דאעש בסוריה - העיר אלבו כמאל. רויטרס
כוחות המשטר באזור אל-בו כמאל/רויטרס

לפי גורם בכוחות המשטר, באל-בו כמאל רשם דאעש קרב עיקש, אך העיירה נפלה ביום שבו החלה המתקפה והכיתור שלה. לפי הצבא, כיבוש העיירה חותם את "נפילת הפרויקט הטרוריסטי של דאעש באזור".

לא ידוע מה עלה בגורל בכירי דאעש – אם נהרגו בקרבות, נלקחו כשבויים אך טרם זוהו או ירדו למחתרת כדי לתכנן התקוממות חדשה. מנהיג הארגון אבו בכר אל-בגדאדי, שהכריז על עצמו חליף במסגד הגדול במוסול שבעיראק ביוני 2014, לא נראה מאז – אך בחודש ספטמבר שוחררה קלטת אודיו שלו, שבה קרא ללוחמי דאעש ולתומכיו להמשיך להילחם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי, בהקלטה חדשה: "המלחמה הזו היא ההקדמה לניצחון". רויטרס
לא נראה מאז יוני 2014. אל-בגדאדי/רויטרס

מוסול נפלה לידי צבא עיראק בחודש יולי, אחרי תשעה חודשים. א-רקה, בירת הארגון בסוריה, נכבשה בידי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, הנתמכים בידי ארצות הברית, אחרי ארבעה חודשים של קרבות.

על אף אובדן השטחים, כל הכוחות הלוחמים בדאעש צופים כי דאעש יעבור לטקטית גרילה, יכולת שהארגון כבר הפגין עוד בזמן שהתנהלו נגדו מבצעים נרחבים בסוריה ובעיראק. גם במערב לא צופים כי מתקפות "הזאבים הבודדים", הכוללות פיגועי ירי, דריסה ודקירה נגד אזרחים, יימשכו למרות ההפסדים בשדה הקרב.

הריסות בעיר א-רקה, סוריה, 18 באוקטובר 2017. רויטרס
נפלה אחרי ארבעה חודשי קרב. הריסות בא-רקה/רויטרס

בדומה למקרים דומים בעבר, הנהגת דאעש עשויה להסתתר ולחכות להזדמנות חדשה כדי לנצל את הכאוס במזרח התיכון. בעיראק, משאל העם של הכורדים בצפון המדינה גרם לעימות בין המחוז האוטונומי לבגדאד, שזוכה לתמיכת איראן וטורקיה השכנות.

בסוריה, צבא סוריה עשוי להתחיל בקרוב במבצע נגד השטחים שבשליטת הכורדים, שהצליחו לבסס אוטונומיה במהלך שנות מלחמת האזרחים. וושינגטון טרם הבהירה כיצד היא תגיב למערכה נגד בעלי בריתה על הקרקע, שזכו במאבקם נגד דאעש לסיוע אווירי של הקואליציה הבינלאומית.

אל כל אלו, מצטרפת היריבות האזורית בין איראן לערב הסעודית, שהוחרפה בימים האחרונים לאחר התפטרותו של ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי וכן שיגור טיל אל ריאד מצד המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים בידי איראן. גורם איראני בכיר, שביקר השבוע בחאלב, ציין כי "ציר ההתנגדות" משתרע מטהראן לביירות, בהערה שמדגישה את ביטחונה של איראן בהשפעתה הגוברת על האזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully