וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל מחלוקת משפטית: חוק נגד אנטישמיות בקמפוסים בארה"ב תקוע

8.11.2017 / 22:20

ועדת המשפט של בית הנבחרים דנה בעלייה בשיעור התקריות האנטישמיות במדינה, אולם קושי בהגדרה שלא תתנגש עם התיקון לחוקה המעגן את חופש הביטוי מונע את קידומו. נציג מרכז שמעון ויזנטל: "נפעל בחזיתות אחרות כדי לגרום לחוק לעבור"

צילום: CNN ורויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(השחתת אנדרטה לזכר השואה בבוסטון, באוגוסט)

ועדת המשפט של בית הנבחרים בארצות הברית התכנסה אמש (שלישי) לדיון מיוחד בנושא העלייה בתקריות האנטישמיות בקמפוסים במדינה. זאת, לאחר פרסום דוח של הליגה נגד השמצה שהעלה כי בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 חלה עליה של 59% בתקריות - 118 השנה לעומת 74 בתקופה המקבילה אשתקד. אולם, בשל חוסר הסכמה על הגדרה משפטית לאנטישמיות שלא תעמוד בסתירה לתיקון הראשון בחוקה החוק לא יוכל להתקדם.

בדיון השתתפו נציגים מתשעה ארגונים, יהודים ברובם, אשר ביקשו מבית הנבחרים לקדם חקיקה שתעזור להיאבק בהפצת מסרים אנטישמיים בקמפוסים. בחודש דצמבר 2016 עבר בסנאט "חוק המודעות לאנטישמיות", אשר דורש ממוסדות חינוך הממומנים מכספים פדרליים לכלול תחת ההגדרות של הפרת זכויות אזרח גם את ההגדרה המשפטית של מחלקת המדינה לאנטישמיות כאשר נבדקות תלונות על פשעי שנאה.

לקריאה נוספת:
הניאו-נאצים שבו לצעוד בשרלוטסוויל: "לא תחליפו את הלבנים"
הקונגרס העביר החלטה הקוראת לטראמפ: גנה קבוצות שנאה ואנטישמיות
שבועיים לאחר שרלוטסוויל: 26 תקריות אנטישמיות בארה"ב

ארה"ב: רכב דרס מפגינים נגד עצרת ימין קיצוני; אישה נהרגה ו-19 נפצעו. רויטרס
מפגיני ימין קיצוני וניאו נאצים צועדים בעיר שרלוטסוויל, באוגוסט/רויטרס

כעת דורשת קבוצה של שישה חברי בית הנבחרים משתי המפלגות לאשר את החוק בבית הנבחרים ולהביא לאישורו הסופי. עם זאת, לאכזבתם של כמה מן הנוכחים הדיון ננעל מבלי שנקבע תאריך להצבעה ואף מבלי שנמסרה התחייבות מצד יושב ראש הוועדה כי הצבעה תתקיים כלל.

זאת, לאחר ביקורות מצד מספר חברי קונגרס שהשתתפו בדיון ואמרו כי בנוסח הנוכחי ישנם מספר קשיים משפטיים. בין הסיבות שהעלו המתנגדים לחוק: חשש מפני פגיעה בתיקון הראשון לחוקה, המאפשר חופש ביטוי בעל גבולות רחבים ככל הניתן; קושי להסכים על הגדרה משפטית אחת לאנטישמיות; וקושי לחוקק חוק שייגע באופן ספציפי באנטישמיות מבין כלל האירועים הגזעניים המתקיימים באוניברסיטאות. אחד הנוכחים בדיון ציין כדוגמה את מסע ההופעות בקמפוסים של מנהיג ה"אלט-רייט" ריצ'רד ספנסר שבו הוא מדבר על עליונות הגזע הלבן - מסע הופעות שמתקיים באישור האוניברסיטאות. גם האגודה האמריקנית לזכויות האזרח פרסמה נייר עמדה המתנגד לנוסח החוק וקורא למחוקקים "לשקול את ההשלכות החוקתיות שלו".

"שימוש בהגדרות של מחלקת המדינה לא יגביל את חופש הדיבור"

"שמענו ספקנות, ולא שמענו התחייבות מן היושב ראש למה שאומרים בעברית 'תכלס', מתי יהיה אפשר להזיז את זה קדימה", אמר לוואלה! NEWS הרב אברהם קופר ממרכז שמעון ויזנטל. לדבריו, "היו פה חברי קונגרס משתי המפלגות שאמרו כי הם דואגים לגבי התיקון הראשון, חופש הדיבור. בכנות, זה מאוד מאכזב שיושב הראש לא אמר כי יעביר את החוק למליאת בית הנבחרים, על אחת כמה וכמה שהסנאט תמך בו פה אחד. זה ברור למי שרוצה להגן על סטודנטים יהודים בקמפוסים, שנצטרך לפעול בחזיתות אחרות כדי לגרום לחוק הזה לעבור". עוד הוסיף קופר כי, "היו תשעה דוברים, שייצגו פה 99% מהקהילה היהודית וכולם הסכימו. זה נדיר שאנחנו בכלל מסכימים על איזה יום בשבוע זה. היום היה ציון דרך חשוב, וזה לא הסוף, אנחנו צריכים למצוא דרך אחרת להעביר את החוק הזה".

מנכ"ל הליגה נגד השמצה ג'ונתן גרינבלט נשמע מעט יותר אופטימי ואמר כי "העובדה שהקונגרס בוחן את הנושא הזה היא צעד חשוב קדימה. הסנאט אישר אותו פה אחד, והיום הייתה פה תמיכה רחבה מצד חברי הקונגרס. אכפת להם מאנטישמיות, מאפליה נגד יהודים. היו להם דעות שונות לגבי החקיקה, אבל אני חושב ששימוש בהגדרת האנטישמיות של מחלקת המדינה לא יגביל את חופש הדיבור בקמפוסים, אך דווקא כן יגביר את הביטחון האישי של אותם סטודנטים יהודים".

לדברי גרינבלט, "ישראל היא נושא מדובר בקמפוסים, הוויכוח הוא בריא. מה שלא בריא, זה שפקולטות וסטודנטים משתמשים ב'התנגדות פוליטית לישראל' כדי להביע עמדות אנטישמיות לישראל. וזו בעיה שאנחנו צריכים לפתור".

גבעת הקפיטול, וושינגטון. AP
"צעד חשוב קדימה". בניין הקונגרס בוושינגטון הבירה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully