וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטן על ההסכם עם קק"ל: כשלון עלול להוביל להתפוררות הקואליציה

7.11.2017 / 9:51

לוואלה! NEWS נודע שיו"ר הקואליציה הזהיר בשיחה סגורה מפני מצב שבו אי העברת הכספים שלהם התחייבה קק"ל למדינה יפגע בממשלה. הממשלה צפויה לאשר היום חקיקה שתחייב את קק"ל להעביר 80% מהכנסותיה לאוצר. נתניהו: "חשוב שהכסף יופנה למדינה"

עריכה: שניר דבוש

יו"ר הקואליציה דוד ביטן אמר אתמול בשיחה סגורה כי אם הממשלה "לא תצליח להעביר את המהלך מול קק"ל זה עשוי להוביל להתפוררות הקואליציה", כך נודע לוואלה! NEWS. הבוקר (שלישי) צפויה להתכנס ישיבת ממשלה מיוחדת לאישור חקיקה שתחייב את הקרן הקיימת לישראל להעביר 80% מהכנסותיה השנתיות לתקציב המדינה או לוותר על הפטור הגורף ממיסוי שממנו היא נהנית מזה שנים.

הדיון יתקיים על רקע קריסה של סיכומים לפיהם קק"ל תעביר שני מיליארד שקלים לתקציב המדינה בשנתיים הקרובות.

בדיון שהתקיים אתמול בלשכת ראש הממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון הביעו תמיכה חזקה בעימות החזיתי מול קק"ל. ביטן אמר כי מדובר ב"נקודת ציון" והוסיף כי "חייבים להעביר את זה. אם לא נצליח, זה עשוי להתחיל תהליך של התפוררות בקואליציה".

יו"ר הקואליציה דוד ביטן 3.9.17. ראובן קסטרו
הזהיר מפגיעה ביציבות הממשלה. ביטן/ראובן קסטרו

ראש הממשלה נתניהו התייחס לסערה בפתח ישיבת הממשלה ואמר כי "הקרן הקיימת לישראל עשתה דברים חשובים למען העם היהודי ומדינת ישראל. אבל היום ברור יותר מתמיד שעתידו של העם היהודי קשור בעבותות לעתיד מדינת ישראל, כאן ייקבע גורלו ועתידו של העם היהודי. הקרן הקיימת לישראל מוכרת מדי שנה קרקעות ומקבלת מיליארדי שקלים", הוסיף נתניהו. "חשוב מאוד שהכסף הזה יופנה לצרכים של מדינת ישראל. הצרכים אינם יכולים לחכות".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) התייחס לסערה ואמר כי "כחלון מחסל את קק"ל ומשעבד את הכנסותיה לכלכלת הבחירות שלו. הממשלה רומסת ברגל גסה הסכמים שהיא חתומה עליהם מול קק"ל, ומשדרת שאי אפשר לסמוך עליה ועל התחייבויותיה. אין שום היגיון במחטף הזה", אמר סמוטריץ' והוסיף כי "איני מצליח להבין את הלהיטות של חברי הקואליציה שמוכנים במהלך בזק כוחני לתת למפלגת 'כולנו' מיליארדים רבים תוך פגיעה אנושה בקק"ל.

עוד באותו נושא

קרב המיליארדים עם קק"ל: דיון מיוחד בממשלה בשל "הפרת ההסכם"

לכתבה המלאה
שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה הבוקר במשרדי ראש הממשלה, 19 בפברואר 2017. אוליבייה פיטוסי, הארץ
הממשלה הקפיאה חקיקה בתמורת להעברת כספים לקופת המדינה. נתניהו וכחלון/הארץ, אוליבייה פיטוסי

מהצד השני, גם בקק"ל נכנסו למתכונת חירום ומגייסים את העולם היהודי למאבק בהחלטת הממשלה - בשבוע הבא יגיעו כל נציגי הקרן הקיימת והמוסדות הציוניים לכינוס חירום בארץ לדון במאבק. עוד קודם לכן, ביום חמישי הקרוב תתכנס ההנהלה הציונית העולמית לדיון חירום לאור הרצון של הממשלה לחייב את קק"ל במיסוי או בתמלוגים.

דני עטר, יו"ר קרן קיימת לישראל. תל אביב 17 באפריל 2016. מגד גוזני
התחייב להעביר את הכסף לקופת המדינה. יו"ר קק"ל דני עטר/מגד גוזני

מהצד השני, גם בקק"ל נכנסו למתכונת חירום ומגייסים את העולם היהודי למאבק בהחלטת הממשלה - בשבוע הבא יגיעו כל נציגי הקרן הקיימת והמוסדות הציוניים לכינוס חירום בארץ לדון במאבק. עוד קודם לכן, ביום חמישי הקרוב תתכנס ההנהלה הציונית העולמית לדיון חירום לאור הרצון של הממשלה לחייב את קק"ל במיסוי או בתמלוגים.

במוקד המשבר עם קק"ל, שהחריף בימים האחרונים, דרישת המדינה כי הקרן תעביר תמלוגים למדינה על השבחת הקרקעות שבבעלותה. לקק"ל יש בעלות על כ-11% מהקרקעות במדינה, שטח של כ-2.3 מיליון דונם, והיא נהנית מפטור מלא ממיסוי ממשלתי. לפני כשנתיים, הממשלה ניסתה לקדם חקיקה שמתנה את הפטור ממסים בכך שקק"ל תעביר שיעור מהכנסותיה לידי המדינה, שיועבר לפרויקטים של פיתוח לאומי, אך בסופו של דבר הושג הסכם על העברה של סכום כולל של 2.19 מיליארד שקלים ב-2015 ו-2016 והחקיקה הוקפאה. בדומה, בשבועות האחרונים הגיע האוצר לסיכום עם הנהלת קק"ל על העברת תקציב של שני מיליארד שקלים בשנים 2018 ו-2019 אך הסיכום היה תלוי באישור דירקטוריון הקרן, שהחליט בימים האחרונים לאשר העברה של מיליארד שקל בלבד לטובת תקציב 2018.

בקק"ל טוענים: העברת מיליארד שקל - בהתאם להסכם הראשוני

גורמים בקק"ל טוענים כי בפגישה שקיים הדירקטוריון עם מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד וראש הסגל בלשכת ראש הממשלה יואב הורוביץ בחודש שעבר ביקש האוצר רק העברה של מיליארד שקל וכי ההעברה שאושרה היום מתאימה לבקשה הראשונית. ואולם, באוצר טוענים כי בדיון שנערך בנושא לפני כשבועיים בוועדת הכספים יו"ר קק"ל דני עטר התחייב מפורשות להעביר מיליארד שקל ב-2018 וסכום זהה ב-2019, וכי החלטת הדירקטוריון היא הפרה של הסיכום. בעקבות ההתפתחויות, ראש הממשלה ושר האוצר החליטו לחדש את החקיקה משנת 2015 שמתנה את הפטור ממיסוי שממנו נהנית קק"ל בכך שהיא תעביר 80% מהכנסותיה - סכום המוערך ב-1.2 מיליארד שקל בשנה - לידי המדינה, לטובת פרויקטים של פיתוח ותשתיות לאומיות.

מבקר המדינה קבע: "הנהלת קק"ל פעלה בלי הרשאה תקציבית"

בהצעת המחליטים שעליה יצביעו השרים היום יש התייחסות נרחבת לדוח מבקר המדינה שפורסם על אודות קק"ל מוקדם יותר השנה, וחשף ליקויים חמורים בכל הנוגע לפיתוח מקרקעין על ידי הקרן. "הדוח מעלה, בין היתר, כי אושרו פרויקטים בהיקפים של מאות מיליוני שקלים שלא על-פי אמות מידה קבועות וברורות; בוצעו שינויים שהיטיבו עם פרויקטים מסוימים לעומת אחרים, אגב חריגה חוזרת ונשנית מהליכי האישור הנהוגים בקק"ל", נכתב בין היתר בהצעה. "הנהלת קק"ל פעלה בלא ההרשאה התקציבית הנדרשת בנוגע להתחייבויות וכן כי בכירים בקק"ל פעלו תוך חשש לניגודי עניינים". בנוסף לכך מוזכר בהצעה שבדוח צוין כי "אי-מעורבות המדינה בקביעת מסגרת התקציב של המנהל לפיתוח קרקע בקק"ל ואופן חלוקתו הותירה בידי קק"ל גמישות ומרחב שיקול דעת בלתי מוגבלים, שלעתים נעשו ללא סדרי מנהל תקין".

(עדכון ראשון 6:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully