וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורש העצר הסעודי מבצר את שלטונו – אך עלול לרסק את הממלכה

6.11.2017 / 17:33

הנסיך הצעיר מוחמד בן סלמאן מתרץ את גל מעצרי הנסיכים והשרים במלחמה בשחיתות, כשבפועל יעדו האמתי הוא שלטון מוחלט. מאבק העל שהוא מנהל נגד איראן אינו נוחל הצלחה עד כה, ומשטרים רודניים תמיד מסתכנים בהתרסקות כשהם עורכים רפורמות דרמטיות

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

הסיבה הטובה לאירועי הימים האחרונים בערב הסעודית היא מלחמה בשחיתות, מודרניזציה והרצון להביא את הממלכה המדברית המשפחתית אל המאה ה-21. עם זאת, בלב האירועים, קיימת גם סיבה אמתית - וכמו תמיד מדובר בשלטון.

יורש העצר והאדם החזק בממלכה, מוחמד בן סלמאן, מבצר את שלטונו ומאותת לכולם מי הקובע במדינה. רשמית, אביו סלמאן הוא המלך, שמן הסתם גם נותן את ברכתו השקטה לאירועים. הנסיך הצעיר בן ה-32 עושה מהלכים גדולים – שעד כה כולם נוחלים כישלון.

המעורבות הסעודית בתימן נגד המורדים החות'ים אינה סיפור הצלחה, המלחמה הדיפלומטית נגד קטאר לא מניבה הישגים ומאבק העל מול איראן – שעומד ברקע שתי המלחמות הללו - בינתיים נוטה בבירור ליריבה האידיאולוגית והדתית.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו מזהיר: "התפטרות ר"מ לבנון - קריאת השכמה נגד איראן"
טיל ושריפת דגלים: איראן חוגגת את ההשתלטות על שגרירות ארה"ב
ההגנה על הדרוזים בסוריה עשויה לשחק לידיים של איראן

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בכנס כלכלי בריאד, אוקטובר 2017. רויטרס
מנסה לשנות את הכלכלה. יורש העצר מוחמד בן סלמאן בכנס כלכלי בריאד, בחודש שעבר/רויטרס

עד להנהגה הנוכחית בריאד, הייתה מסורת שיורש העצר אינו בן אביו. כולם הם נצר לאב המייסד של הממלכה, בן סעוד, ואחרי דור הבנים מגיע דור הנכדים, אבל סלמאן שבר את המסורת, כשהדיח את יורש העצר ומינה את בנו. השלב הבא, הוא ביעור כיסי ההתנגדות בתואנת שחיתות, שנמצאת למכביר.

נסיכי בית סעוד הם התגלמות שלטון מסואב, מלוכני אבסולוטי ועשיר מופלג. רק שהאיש המביא את בשורת המלחמה בשחיתות הוא בשר מבשרם, פשוטו כמשמעו, ויש שאלה גדולה – עם תשובה ברורה – עד כמה הסעודים, או העולם, מאמינים לגרסה התמימה של האירועים. וזה עוד לפני ההתרסקות המסתורית של המסוק ובו עוד נסיך, בנו של יורש העצר לשעבר, שנהרג אתמול בסמוך לגבול עם תימן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
לוחמים חותים במצעד בעיר חודיידה, תימן, אוגוסט 2017. רויטרס
המלחמה בתימן אינה מתקדמת כמצופה. מורדים חות'ים בעיר חודיידה/רויטרס

באופן רשמי, יורש העצר מחפש גיוון במקורות הכנסה כדי שערב הסעודית לא תתבסס עוד רק על דלקים מוצקים, כשהוא לוקח דוגמה מדובאי ואבו דאבי, וכצעד ראשון להנפיק את ענקית הנפט אראמקו. אלא שיש בעיה – אם תונפק החברה היא לא תוכל עוד לנהוג כקרטל, כלומר לתאם מחירי נפט, וזה יפגע באחד מכלי הנשק האפקטייביים ביותר של ערב הסעודית. לבעיה זו אין פתרון.

כשהוא אומר שהעימות עם איראן מתקרב, יש שאלה גדולה אם זה הזמן לזעזע את כל המערכת, כשגם כך האמונה בשלטון חלקית בלבד. בערב הסעודית הסונית, המתמודדת מול האסלם השיעי של איראן, כשליש מהתושבים הם שיעים.

ואולי יורש העצר צריך לזכור את מילותיו של המשקיף הפוליטי חד העין אלכסיס דה טוקוויל, שאמר כבר במאה ה-19 כי הזמן המסוכן ביותר למשטר רודני הוא כשהוא מנסה לערוך רפורמות – זה רק מאיץ את הקריסה. הוא יכול לשאול על כך את מנהיגה האחרון של ברית המועצות מיכאל גורבצ'וב, למשל. הוא רוצה לחזק את שלטונו, ואת ערב הסעודית, אך יש גם סיכוי כמעט זהה שבסוף הדרך הפתלתלה שלו יתברר שהוא החליש ואף ריסק את המלוכה – ואת הממלכה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בנו של יורש העצר שהתרסק עם מסוקו אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully