וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השליח המיוחד והשנוי במחלוקת של נתניהו - שהסתבך בפרשת הצוללות

7.11.2017 / 6:20

יצחק מולכו נחקר ביומיים האחרונים שעות ארוכות לצד עו"ד שמרון, עם הסתעפות תיק 3000. רבים עדיין חלוקים על פועלו של מי ששימש מעין שר חוץ פרטי במשך עשרות שנים, וסבורים כי הייתה זו טעות קשה של נתניהו. "המשרד שלו הפך ליותר חזק מהמדינה"

צילום: יותם רונן, עריכה: יוסי אלטר

עו"ד יצחק מולכו, שליחו המיוחד של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא המקורב שנחקר ביומיים האחרונים בפרשת הצוללות יחד עם עו"ד דוד שמרון - כך הותר הבוקר (שלישי) לפרסום. השניים נחקרו שעות ארוכות, ועומתו אתמול במשרדי להב 433 עם עד המדינה בפרשה מיקי גנור.

מולכו פרש מתפקידו בחודש שעבר בעקבות עתירה לבג"ץ שהוגשה על ידי עו"ד שחר בן מאיר, שבה תקף את המשך העסקתו של מולכו כשליח מיוחד לעניינים מדיניים, בעת שבן דודו של נתניהו ושותפו למשרד, עו"ד שמרון, נחקר כחשוד בפרשת הצוללות.

לקריאה נוספת:
פרשת הצוללות: שמרון והמקורב לרה"מ נחקרו - ועומתו עם גנור
פרשת הצוללות: מתגבש חשד להפרת אמונים נגד מקורבו של נתניהו שנחקר
חוזרים לחקירות: במשטרה נערכים לגל מעצרים נוסף בפרשת הצוללות

עו"ד יצחק מולכו. ניר קידר, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
דמות שנויה במחלוקת. מולכו/מערכת וואלה! NEWS, ניר קידר, הארץ

מולכו בחר לתאר את משרדו באתר האינטרנט שלו כך: "במהלך כל השנים מאז היווסדו קיים המשרד קשרים עם ממשלות ישראל, תוך שמירה על גישה א-פוליטית. למשרד קשרים עם המנהיגות הכלכלית של המדינה, והוא מייצג אישי ציבור מהבולטים בישראל" .

לאורך השנים שבהן שירת כשליח מיוחד של מדינת ישראל בנושאי חוץ שונים ומגוונים, הנחות היסוד שבבסיסו של משפט זה הוטלו בספק, הותקפו בבג"ץ ובריאיונות לתקשורת. מה טיב היחסים בין מולכו לנתניהו? מהי עמדתו הפוליטית? מכוח מה הוא ינק את סמכותו לבצע פעולות בשמה של מדינת ישראל? מדוע מדינה שאין לה שר חוץ מכהן מעסיקה עורך דין פרטי בתור סוגר הסכמים?

איש אינו מטיל ספק בכישוריו הייחודיים של מולכו ובתרומתו העצומה למדינת ישראל, אולם שאלות אלו, ושאלות חדשות צפו לאחרונה, עם התפטרותו של מולכו מתפקידו ועל רקע חקירתו במשטרה.

"הסכמי אוסלו, החשובים ביותר שישראל חתמה עליהם, הושגו על ידי אנשים פרטיים, כמו פרופ' יאיר הירשפלד ועו"ד יואל זינגר ואיש לא כיהה בהם. הפרקטיקה הזו מקובלת בממשלות רבות בעולם", אמר אלוף (במיל') יעקב עמידרור, בשיחה עם וואלה! NEWS. "שם המשחק הוא אמון, ולפי התרשמותי, מולכו הוא בן אדם שטובת המדינה היא המניע היחיד שלו".

עוד באותו נושא

פרשת הצוללות: עו"ד שמרון ומקורב מאוד לנתניהו עוכבו לחקירה

לכתבה המלאה
דוד שמרון בחקירתו בלהב 433, יולי 2017. מוטי מילרוד, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
שמרון מגיע לחקירה במשרדי להב 433/מערכת וואלה! NEWS, מוטי מילרוד, הארץ

עמידרור אינו בודד בלימוד הזכות על מולכו. רבים מאלו שפנינו אליהם במסגרת כתבה זו סירבו לעסוק בדמותו של אחד האנשים המסתוריים ביותר שפעלו בשירות מדינת ישראל. ובמקביל, אחד האנשים הנאמנים ביותר לראש הממשלה. "הפעלה של שליח מיוחד היא דבר מקובל. מדינות רבות עושות את זה. זה לא דבר יוצא מן הכלל. במיוחד בנושאים רגישים", אמר לוואלה! NEWS גורם הבקי בנבכי מערך הדיפלומטיה של ישראל.

חידת מולכו מורכבת מכמה חלקי תצרף. כדי להשיג את פתרונה המלא ייאלץ הציבור הישראלי להמתין תקופה ארוכה, שייתכן שתימשך גם אחרי סיום חקירת פרשת הצוללות.

"עו"ד מולכו מטפל בנושאים המדיניים הרגישים ביותר לקידום האינטרסים של מדינת ישראל, וזוכה לאמונם ולהערכתם של הגורמים המדיניים הבכירים בישראל ומחוצה לה", נאמר בהודעה מטעמו של נתניהו לאחר ההודעה שקדמה לה על סיום העסקתו של מולכו.

"הוא לא הביא תוצאות"

לא מקרי שסיום תפקידו של מולכו, שנמשך, כולל הפסקות ארוכות, מאז סוף שנות ה-90, כרוך בפרשת הצוללות. סוגיית השחיתות ברכש הביטחוני והחשדות סביב שמרון ומולכו מעוררות זעם רב כלפי מעורבות "כל אנשי נתניהו" בפעילות הצבא. בהקשר של מולכו, קיים זעם רב במערכת הביטחון ובגופי המודיעין על מעורבותו של השליח הפועל לבדו, מבלי לשתף אף אחד ומבלי לדווח על תוכן פגישותיו במדינות זרות. שם, גם קוראים תיגר על תרומתו של מולכו למדינת ישראל.

"הוא לא הביא תוצאות. מערכת הביטחון היא זו שהביאה תוצאות. לאף אחד אין מושג מה הוא עשה. הוא לא עדכן אף אחד, אין דוחות. הוא היה נוסע לבד ופועל לבד", אומר בכיר לשעבר במערכת הביטחון, המכיר היטב את פעילותו של מולכו. "הוא איש נעים הליכות ופיקח, חלקלק, שמייצג תופעה מחליאה. יש הרבה זעם במערכת הביטחון עליו. אני כועס שככה המדינה שלנו נראית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מולכו, עו"ד דוד שמרון ונתניהו הם גרסה מצומצמת וייחודית במיוחד של "כנופיית רחביה", הכינוי שהוצמד לשופטי בית המשפט העליון. שלושתם משתייכים למשפחות ירושלמיות ותיקות ואמידות. שמרון הוא איש ליכוד ואילו מולכו מעולם לא חשף את עמדותיו הפוליטיות, למרות זיקתו הברורה לנתניהו. את נתניהו מולכו הכיר מנעורים, ובחוגים שהסתובב בהם כצעיר פגש גם בטדי קולק, ש"תמיד היה בסביבה".

ההשתייכות הזו איננה שולית והיא מהווה חלק מה-DNA של מולכו. ההיכרות עם קולק וחיבה אותנטית לאומנות ותרבות הובילו את מולכו לכהן כיו"ר מועצת המנהלים של מוזיאון ישראל – אולי המוסד התרבותי החשוב ביותר בירושלים. "חושבים אצלנו שביטחון וכלכלה הם בסיס הקיום של המדינה, אבל התרבות היא הערך העליון. אימפריות התפרקו בגלל התפוררות התרבות ולא בגלל צבא חלש", אמר מולכו בריאיון נדיר ל"גלובס" בשנת 2014.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לוחץ את ידו של הנציג האישי של נתניהו, עו"ד יצחק מולכו וראש הרשות הפלסטינית המודיעין הכללי מג'ד פרג 'במהלך פגישתם ב -17 באפריל 2012 בירושלים. gettyimages, מערכת וואלה! NEWS
שלושה עשורים של שליחות מדינית. מולכו במהלך פגישה של נתניהו עם עריקאת, 2012/מערכת וואלה! NEWS, gettyimages

לקלישאת בן הטובים הירושלמי אפשר להוסיף את העובדה שהיה אלוף הנוער של ירושלים בטניס ולמד בתיכון היוקרתי שליד האוניברסיטה העברית, ליד"ה. בחודש ינואר הקרוב הוא יחגוג את יום הולדתו ה-73. במוצאו הוא משתייך לקהילת מגורשי ספרד שהיגרה לסלוניקי. סבו, יצחק רפאל, עלה לארץ מהעיר היוונית כשנתיים לאחר הצהרת בלפור, והתגלה כאיש עסקים מחונן, כשרכש קרקעות בעלות ערך רב בשכונת רחביה והפיץ בארץ את סרטיה של חברת MGM.

מולכו למד דברים רבים מסבו, אבל בתחום אחד ספציפי – ביצוע פעילות בהתנדבות בתחום החוץ בעבור ממשלת ישראל - הוא דווקא הולך בדרכי אביו רפאל. האב היה ממייסדי בנק דיסקונט ופעל בהתנדבות כראש האגף למטבע זר והאחראי על סחר החוץ תחת לוי אשכול בעת שהאחרון היה שר אוצר. הוא נישא לשלומית שמרון, בתו של ארווין שמרון, שבמשרדו התמחה לאחר לימודי משפטים באוניברסיטה העברית, ולימים הפך לשותף המנהל והבכיר במשרד, שבו שותף גם דוד שמרון, גיסו.

עם השנים, הפכו מולכו את שמרון לא רק לעורכי דין מצליחים ואמידים, אלא לשני הפרקליטים הקרובים לראש הממשלה. אנשי סודו ושלומו. האחד הופקד על תחום החוץ, ניהול משא ומתן חשאי עם הפלסטינים, מדינות ערב והאמריקאים, והאחר הופקד על הגנת האינטרסים של משפחת נתניהו. האחד פועל בצל, השני פועל באור. אתמול נחקרו שניהם מתחת למנורה בחדר החקירה של היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית, גם לאחר רדת החשיכה.

במקום שר חוץ, היה את מולכו

מהו סוד כוחו של מולכו? האם מדובר בגלגול מודרני של ניקולו מקיאוולי, שליחם המיוחד של בני מדיצ'י לעניינים מדיניים? האם מדובר בעורך דין חכם ומוצלח שהרוויח את מעמדו בקהילה המשפטית ביושר? או שאולי מדובר במי שהרוויח מנאמנותו הבלתי מסויגת לבנימין נתניהו ומקשריו עם ראש ממשלת ישראל? ייתכן שחקירת פרשת הצוללות תשפוך אור, ולו מעומעם, על שאלות אלו. בינתיים, יש רבים שמשוכנעים שהעסקתו הייתה טעות של נתניהו. טעות ערכית, משפטית וציבורית.

"יש בעיה מאוד קשה עם העסקה של עורך דין פרטי שאינו עובד מדינה ויש לו הרבה לקוחות עסקיים, שלא חלים עליו החוקים שחלים על עובד ציבור ומדינה, לא התקש"יר ולא חוקים אחרים הנוגעים לעובדי ציבור כמו הפרת אמונים. למרות זאת, הוא משמש כשר החוץ של מדינת ישראל", אמר לוואלה! NEWS בכיר לשעבר במערכת המשפט. "כשאין שר חוץ וראש הממשלה ממלא את התפקיד הזה, באופן טבעי, החלל שצריך למלא גדול יותר. את החלל הזה ממלא מולכו".

אז מה אם מולכו אינו עובד מדינה, אולי מבקריו נצמדים לפרוצדורות טכניות במקום להכיר בכישורים שלו ובתרומה שלהם למדינת ישראל?

"אם הוא אכן פותר בעיות כל כך טוב, שיגויס לשירות המדינה. כמו שיורם טורבוביץ' (שהיה ראש לשכתו של אולמרט בתקופתו כראש ממשלה, א"ס) גויס על ידי אולמרט ועשה המון כסף אחרי זה במגזר העסקי. ממילא מדובר במשרות אמון שלא מצריכה ועדות איתור או מכרז. הבעיה היא מהותית ולא פרוצדורלית. מחר יאמרו שהיועץ המשפטי לממשלה לא צריך להיות עובד מדינה אלא עורך דין פרטי. גם ויינשטיין סגר משרד פרטי שהרוויח המון כסף ובא להיות יועמ"ש".

השרה ציפי לבני והשליח המיוחד של ראש הממשלה יצחק מולכו בוושינגטון. אי-פי, AP
לבני ומולכו/AP, אי-פי

אחד השמות שבהם נוקבים מבקריהם של מולכו ונתניהו בהקשר זה הוא עו"ד דובי וייסגלס, ראש לשכתו של ראש הממשלה המנוח אריאל שרון. "רק אחרי שווייסגלס חדל להיות ראש הלשכה של שרון הוא פרש וחזר לעיסוקיו כעורך דין פרטי. בניגוד למולכו הוא עדיין הועסק חלקית כעובד מדינה ונקבעו הסדרי ניגוד עניינים מאוד מחמירים".

מנגד, טוענים המגבים, ישראל איננה המדינה היחידה שבה מופעל שליח שאינו עובד מדינה מטעמו של נשיא או ראש ממשלה. "הפעלה של שליח מיוחד היא דבר מקובל. מדינות רבות עושות את זה. זה לא דבר יוצא מן הכלל. במיוחד בנושאים רגישים. כמו למשל במקרה של ריצ'רד הולברוק, אחד הדיפלומטים הבכירים של ארצות הברית בשנות ה-90", אמר גורם הבקיא במערך הדיפלומטי של ישראל.

"התפקיד של מולכו היה בעיקר חשוב לערוצים הפלסטינים. זה היה התפקיד המרכזי שלו. אני לא יודע איך זה נולד אבל זה היה הגיוני בהקשר הפלסטיני במיוחד, וההקשר הזה רלוונטי גם למדינות אחרות, ירדן, מצרים, ארצות הברית. שליח מיוחד יכול למצוא את עצמו במגעים עם מדינות רבות", הוסיף.

תת-אלוף (במיל'), מיכאל הרצוג, שהיה שותף לחלק גדול מהשליחויות שביצע מולכו, ושכללו בין היתר, ניהול מגעים חשאיים עם הפלסטינים ומשא ומתן עקיף עם סוריה שלפני מלחמת האזרחים אמר כי הוא מעריך אותו כאדם. "הוא איש מנוסה מאוד שמנהל משא ומתן קשוח והוגן. הוא מקורב מאוד לנתניהו. אני התרשמתי מהאינטראקציה ביניהם בתקופת המשא ומתן שיש ביניהם אמון מלא, בשונה מאנשים אחרים שראיתי במשבצות מסביב לנתניהו. זהו קשר אישי ולא פוליטי", אמר לוואלה! NEWS.

לדבריו, "אני לא בא להגן על המודל הזה שלוקחים איש פרטי כשליח מיוחד. הוא ראוי לדיון ציבורי ולגיטימי לבקר אותו. באותה נשימה אני סבור שבמידה וראש הממשלה בוחר באדם שיש לו אמון בו, הוא רשאי לקחת מישהו חיצוני שיעבוד איתו, ובלבד שיהיה ברור שישנה הפרדה מוחלטת בין העולם הפרטי לעולם הציבורי. מההיכרות שלו עם מולכו, הוא, למיטב שיפוטי, לא ערבב בין העולמות השונים".

בין הלקוחות של מולכו: משרד המשפטים ו-CNN

הסכם ניגוד העניינים שעליו חתם מולכו חושף את הבעייתיות המובנית הכרוכה בהעסקתו של עורך דין מוכר כמותו בתפקידים מדיניים רגישים. משרד המשפטים האמריקני, הקונסוליה האמריקאית, CNN, הם רק חלק קטן מלקוחות המשרד שאותו מנהל מולכו (הוא התחייב שלא לעסוק בנושאים הקשורים בממשל האמריקני באופן שיעמיד אותו בניגוד עניינים). לפי הידוע כיום אין חשד כי מולכו הפר את הסכם ניגוד העניינים שחתם עליו, אולם יש כאלו שסבורים כי שום מסמך משפטי לא יכול להגן על הנזק שנגרם מהעסקתו.

"משרד עורכי דין הפך ליותר חזק מהמדינה עצמה. אף אחד במערכת הביטחון לא יודע מה הוא עשה. הוא לא עדכן על ההליך הפלסטיני, על הפגישות שלו בעולם הערבי. היינו יכולים להיות אפקטיביים פי 800 אם הוא היה משתף אותנו ומדווח לנו", אומר גורם בכיר לשעבר במערכת הביטחון, בשיחה עם וואלה! NEWS.

כך, לדבריו של אותו גורם, לא זו בלבד שמולכו לא תרם למדיניות החוץ של ישראל – הוא אף פגע בה. "מערכת הביטחון היא זו שהביאה תוצאות ביחסים בין מדינת ישראל לפלסטינים ומדינות ערב. מולכו לא הביא לשום הישג. תגיד לי איזה הישג הוא הביא? הפעילות שלו, בין היתר, הייתה אחד הגורמים לכך שמשרד החוץ הפך להיות גוף לא רלוונטי בכל הקשור ליחסים בין ישראל לפלסטינים ולערבים".

לדברי אותו גורם ולדבריהם של גורמים נוספים, הסיבה לכך שמולכו לא הביא להישגים בתחום מדיניות החוץ לא קשורה לבעיה ביכולותיו, אלא למוטיבציה שעמדה בבסיס שליחתו לכל אותן פגישות מתחת לרדאר. "ההישג שלו היה סיכול ההליך המדיני", אומר הגורם. "המשימה שלו הייתה שלא יהיה הסכם שלום".

הסוגיה שאותה ציינו רבים מהאנשים ששוחחנו עמם היא סוגיית הנאמנות. מצדדיו של מולכו מדברים על האמון הרב שרוחש לו ראש הממשלה ועל השירות החשוב שהעניק למדינת ישראל. מבקריו, שכעת קיבלו חיזוק מחקירת פרשת הצוללות, טוענים שנאמנותו נתונה לפרסונה, לנתניהו, ולא לראש הממשלה. "הוא נאמן רק לאיש אחד ואין לו מחוייבות למדינה", אומר גורם משפטי בכיר. "לא בטוח שהגבול הזה בכלל ברור".

מקורבי מולכו: "גם אובמה שיבח את פועלו"

מקורביו של מולכו מסרו בתגובה: "ראש הממשלה אמר בעצמו שבעתיד יתפרסם מלוא היקף תרומתו של מולכו למדינה. שר החוץ המצרי הגיע לישראל בניגוד לכל התחזיות. הוא מצא לנכון לציין את תרומתו של מולכו למהלך. גם אובמה בזמנו שיבח בפומבי את מולכו שפעל לשחרר 19 אמריקנים שהיו נתונים במצרים ולא היו יכולים לצאת מהמדינה. מולכו קיבל טלפונים ממדינות ערב, מאנשים שהיו מודאגים מכך שהוא פורש מתפקידו".

בנוגע לטענות כי מולכו לא שיתף גורמים צבאיים רלוונטיים בנוגע לשליחויות שמילא מטעמו של ראש הממשלה, מסרו המקורבים: "מולכו שיתף את כל הגורמים הרלוונטיים, ובכלל זה המזכירים הצבאיים לדורותיהם, שתיאמו את הפעילויות שלהם כלפי פנים וכלפי חוץ. אם יש מישהו שלא שותף כנראה שלא היה צריך לשתף אותו.

בנוגע לטענות כי תפקיד של מולכו היה למעשה לסכל את תהליך השלום, נמסר: "לא מיניה ולא מקצתיה. הוא ניסה לקדם את תהליך השלום בכל דרך אפשרית".

עו"ד וייסגלס ב-103fm: "מי שקרוב לרה"מ הופך ליעד לאנשי עסקים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully