וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוץ המנהרה: ישראל שדרגה את ההרתעה - וחמאס מרסן את הג'יהאד

6.11.2017 / 21:57

שבוע לאחר השמדת המנהרה מרצועת עזה, לא נרשמה תגובה מצד הג'יהאד האסלאמי, שהייתה יכולה לגרור את האזור להסלמה. עם זאת, לא ברור כמה מנהרות יש לחמאס בעצמו וכמה מהן חצו את הגבול

צלמים זמניים מורשים

מבין חומות הבטון של היישוב נתיב העשרה הגיעו אתמול (ראשון) בבוקר בהליכה אטית שני לוחמים של גדוד 890 מחטיבת הצנחנים. הסיור הרגלי מהווה עוד שכבת הגנה לנוכחות המוגברת של צה"ל ביישובים הסמוכים לגדר על רקע פיצוץ המנהרה שנחפרה כשני קילומטרים מקיבוץ כיסופים.

חשש משמעותי מפיגוע טרור. אם הג'יהאד האסלאמי יחליט להגיב הוא ייצא את צה"ל דרוך להפתעות. "מומלץ שלא תהיו פה. המצב מאוד מתוח", אמר אחד הלוחמים וסימן לאיזה כיוון מומלץ להמשיך.

מחוץ ליישוב סיירו כוחות המשטרה הצבאית, שהגבירו נוכחות, ובחלק מהמקומות סגרו צירים והקימו מחסומים כדי למנוע תנועה מיותרת לכיוון גדר המערכת. מעבר ארז תפקד כרגיל, ומוניות מישראל באו לאסוף אזרחים פלסטינים שנכנסו באמצעות אישור. ואולם, מזרחה משם נקודות תצפית שונות על הגבול נסגרו ובחלק מהכניסות אליהן נתלה שלט: "אין כניסה שטח צבאי סגור".

פתח מנהרת הטרור שפוצצה ברצועת עזה. כלי תקשורת פלסטיניים, מערכת וואלה! NEWS
הכניסה למנהרת הטרור ברצועת עזה, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, כלי תקשורת פלסטיניים

בצה"ל העדיפו לא לקחת סיכונים מיותרים, הפסיקו את העבודות על הגדר והרחיקו חקלאים ומטיילים מקו הגבול, במיוחד כשבכירי הג'יהאד ממשיכים לאיים בתגובה לפיצוץ המנהרה שחצתה את גדר המערכת, ובתוכה נהרגו לפחות 12 פעילים ומפקדים בכירים.

באותן שעות, כוחות ההנדסה של אוגדת עזה היו בעיצומו של תהליך הוצאת גופות חמשת הפלסטינים שנקברו בקצה המנהרה בשטח מדינת ישראל. בשעות הערב כבר יצאה הודעת דובר צה"ל בנושא. מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב פולי מרדכי הפיץ הודעה בשפה הערבית באתר אל-מונסק: "בימים האחרונים כוחות צה"ל ביצעו פעולות משלימות לחשיפה וסיכול מנהרת הטרור שנוטרלה בשטח ישראל בשבוע שעבר. במהלך הפעולות הללו, אותרו בשטח ישראל חמש גופות של טרוריסטים".

ההערכות בצה"ל הן שחמאס אישר לג'יהאד האסלאמי את בניית המנהרה ההתקפית, כשם שאישר לו להקים מוצבים לאורך הגבול לצד מוצבי חמאס. אותם חופרים של הארגון, שאותרו בפעולות צה"ל במנהרה, פעלו בזמן שחמאס חתם על תהליך הפיוס עם הרשות הפלסטינית בתיווך מצרים.

חמאס הודיע שלא יניח את נשקו ולא יפרק את כוחו הביטחוני, אך עדיין הפעולה הזו יצרה סוג של פליאה על זרמי העומק שמייצר חמאס במרחב, במיוחד בתקופה שהוגדרה על ידי כל הצדדים המעורבים בפיוס כרגישה עבור הפלסטינים. כל הצדדים קיוו שהמציאות הביטחונית תעבור בשקט במיוחד כדי לקדם את יציאתו של חמאס מהמצוקה הכלכלית החריפה ביותר אליה נקלעה מאז עלה לשלטון.

אל עארורי ועזאם אל אחמד בזמן החתימה על הפיוס 12 באוקטובר 2017. עמוד הטוויטר של מרכז המידע הפלסטיני, מערכת וואלה! NEWS
אבו מאזן לא ממהר ליישם. הסכם הפיוס הפלסטיני/מערכת וואלה! NEWS, עמוד הטוויטר של מרכז המידע הפלסטיני

ההקפדה הביטחונית בצד הישראלי של מעבר כרם שלום על הסחורות הנכנסות לעזה וסגירת המנהרות בקצב מסחרר מתחת לציר פילדלפי על ידי הצבא המצרי כולל האטה בקצב התמיכה של מדינות ערב הובילו את ארגון הטרור לחנק כלכלי ולאחר מכן להסכים לפיוס, ולכן מסרו בשבוע שעבר את האחריות על המעברים לידי הרשות הפלסטינית מתוך תקווה של כל הצדדים הפלסטינים להרחבת הפעילות במעברים.

לבניית המנהרה יש שלוש זוויות אפשריות. הזווית הישראלית מלמדת כי מערכת הביטחון לא יצרה הרתעה של ממש בקרב ארגוני הטרור ברצועת עזה מלבנות מנהרות לשטח מדינת ישראל. באופן עובדתי נחפרה מנהרה התקפית במרחק של מאות מטרים מעמדה של צה"ל, למרות הידיעה שיש בידיו טכנולוגיה שמאתרת מנהרות.

משאותרה מנהרה שכזו ופוצצה בדיוק רב, שודרגה ההרתעה הישראלית. היכולת הישראלית לאתר את המנהרה בזמן שחופרים אותה ובמקום שאין בו פעילות הנדסית ישראלית לחפירת חומה תת קרקעית עשויה להרתיע מאוד את החמאס והג'יהאד האסלאמי מלהמשיך לחפור או לפחות להאט את קצב החשיבה בנושא. איתור מנהרות נוספות יגביר את ההבנה בצד הפלסטיני ליכולותיה פורצות הדרך של ישראל ומעבר לתחומים מאיימים אחרים. יחד עם זאת נותרת השאלה אם אותרה מנהרה של הג'יהאד, אילו מנהרות התקפיות יש לחמאס וכמה מהן חצו קו הגבול? מה יקרה כשיתגלו?

בזווית הראייה של הרשות הפלסטינית יש להתבונן על האינטרסים של היו"ר אבו מאזן שמעוניין בהחזרת ההשפעה על רצועת עזה. הוא מבין שהחמאס לא מתכוון לפרק את נשקו ולא את גופיו הביטחוניים אך נכון לקיים שינויים בשטח. לא בכדי אבו מאזן לא משתכנע במהירות מהנכונות של החמאס שחתם על ההסכם במצרים בזמן שחופרים של הג'יהאד האסלאמי פעלו בשטח ישראל, ולכן הוא גם לא ממהר להסיר את הסנקציות שהטיל על רצועת עזה ומשפיעות עליה באופן דרמטי. אז למה לחתום על שלב ראשון בתהליך פיוס? ההבנה שגם אם השינוי מתבצע באטיות רבה יש בתהליך שכזה להביא לשינויים נוספים. מערכות שלמות שיתרגלו לרעיון ולא יירתעו ממהלכים חדשים בעתיד. דינאמיקה שתיווצר, מאמינים ברשות, עשויה להוביל להזדמנויות מבחינתם גם אם הם מפסידים לטווח הזמן הקצר.

כוחות צהל בגבול רצועת עזה 2 בנובמבר 2017. שי מכלוף
עוטף עזה, בשבוע שעבר/שי מכלוף

מזווית הראייה של החמאס יכול יחיא סינוואר, האיש החזק כיום ברצועת עזה לרשום לעצמו מספר נקודות זכות. הוא מצליח לתמרן בין איראן, מצרים, הרשות הפלסטינית וארגוני טרור נוספים ברצועת עזה כדי להשיג שקט יחסי באזור ולמרות המכה הקשה שספג הג'יהאד האסלאמי הוא הצליח למנוע ממנו עד כה תגובה שהייתה גוררת את המרחב להסלמה. לא ברור כמה זמן יימשך הריסון והאם יאשר לבסוף לג'יהאד תגובה שצה"ל יידע להכיל אך נכון לעכשיו בחלוף שבוע הוא מפגין עוצמה ומשילות.

למרות השקט היציבות היחסית בגבול רצועת עזה האינטרסים משתנים במהירות במזרח התיכון. השינויים הפוליטיים בלבנון הם עדות טרייה לכך. בעוד שנתיים אמור פרויקט החומה התת קרקעית לאיתור ומניעת בניית מנהרות חדשות בגבול עזה להסתיים. כל חודש שיחלוף עשוי להיות מתוח מקודמו במידה ויתגלו עוד מנהרות התקפיות שחצו את קו הגבול. מציאות שכזו עשויה להיות מבחן לארגוני הטרור בעזה ולאופי התגובה שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully