וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיילוט חדש בבתי המשפט בחיפה: הקלטת דיונים במקום פרוטוקול כתוב

יואב איתיאל

5.11.2017 / 8:44

על פי התכנית החדשה, הקלטות הדיונים יועלו לרשת ויהיו זמינות לשמיעה בתוך עשרה ימים לכל היותר. היוזמה שהחלה לאחרונה באולמות המשפט בעיר גררה ביקורת מצד לשכת עורכי הדין שהזהירה מהטלת עלויות ההקלטה על הצדדים בדיון

בית משפט המחוזי, חיפה. Google street view, צילום מסך
בית המשפט המחוזי בחיפה/צילום מסך, Google street view

בשקט בשקט, החל בשבוע שעבר פיילוט בבתי המשפט בחיפה שעשוי לחולל מהפכה של ממש – מעבר מהקלדת פרוטוקולים בדיונים להקלטתם והפקת קבצי שמע של הנאמר בידי הצדדים המתדיינים. היום (ראשון) יוקלט לראשונה דיון בבית המשפט המחוזי בעיר. את הפיילוט מובילה הנהלת בתי המשפט, מתוך כוונה ליישם בהמשך את השיטה בכל הארץ. חברי מחוז חיפה של לשכת עורכי הדין הופתעו מהפרויקט, זעמו ואף איימו בעיצומים אך בינתיים מסתמן שישתפו עמו פעולה. בלשכה רואים במעבר להקלטת דיונים לא רק עניין טכני, אלא "שינוי מהותי בדין, ללא הליך חקיקה". זאת, מכיוון שלאחר סיום הפיילוט לא ינוהלו עוד פרוטוקולים מוקלדים של דיונים וקבצי השמע שיופקו מהקלטתם ישמשו כ"פרוטוקול".

בשבועות האחרונים הותקנו באולמות היכלי המשפט בחיפה מערכות הקלטה רב-ערוציות משוכללות ואף הוקם חדר מבצעים מרכזי לניהול ההקלטות. יישום הפיילוט החל באופן הדרגתי בעשרה אולמות – שלושה בבית המשפט המחוזי, שישה בבית משפט השלום ואחד בבית הדין האזורי לעבודה. אולם נוסף שבו הותקן ציוד ההקלטות הוא זה שבו מקיימת ועדת השחרורים של מחוז צפון את דיוניה, בכלא צלמון. ביום רביעי לפני שבועיים החלו הקלטות הדיונים באולם שבו יושב השופט אבישי רובס בבית משפט השלום בחיפה.

עוד בוואלה! NEWS:
פרשת הצוללות: עו"ד שמרון ומקורב מאוד לנתניהו עוכבו לחקירה
השר ארדן נגד חוק ההמלצות: "אין דרך לסיים חקירה ללא הערכת החוקרים"
עשרות פעילי מחאת הנכים חסמו את היציאה מבתי הזיקוק בחיפה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנהלת בתי המשפט מקווה שהפרויקט ייעל את עבודת השופטים. אילוסטרציה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באשר לקביעת תאריך תחילת הפיילוט הדעות חלוקות. יש האומרים שהוא נקבע כדי להספיק ולהתחיל ביישום התכנית עוד בתקופת כהונתו של מנהל בתי המשפט השופט מיכאל שפיצר, המסתיימת בחודש הבא. שפיצר, שהתמנה לאחרונה לשופט בית הדין הארצי לעבודה, היה ממקדמי המעבר מהקלדה להקלטה. סברה אחרת היא כי התאריך שנבחר הוא סמלי ונקבע ליום האחרון בכהונתה של נשיאת העליון הפורשת מרים נאור, שהייתה גם היא מתומכי הפרויקט.

גורם בהנהלת בתי המשפט אמר שמדובר במהלך שהחל בשנת 2014 עם גיבושה של תכנית אסטרטגית שקבעה כי "השופט הוא במרכז" ובמסגרתה התגלה כי בדיוני בית משפט כ-25% מזמנו של שופט מוקדש לתיקון טעויות הקלדה לפרוטוקול. "המטרה היא לייעל את העבודה באולם", אמר הגורם, "להפחית את הלחץ במהלך דיון ולאפשר לשופט להתמקד בו, במקום בפרוטוקול על מסך המחשב".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
איילת שקד טקס פרישת נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
תמכה בפרויקט. נאור/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בדיון שייערך היום בבית המשפט המחוזי בחיפה, שבו יישבו השופטים רון שפירא, אברהם אליקים ותמר נאות פרי יש גם מן הסמליות. השופט שפירא נכנס לאחרונה לתפקיד נשיא בית המשפט המחוזי. הדיונים שלו מתקיימים באולם דו-קומתי גדול שבו ישנם יציע קהל ותשתיות תקשורת והוא מיועד למשפטים בעלי עניין ציבורי רב. בימים הקרובים יחלו בבית המשפט המחוזי בהקלטת הדיונים גם באולמותיהם של השופט מנחם רניאל והשופט ארז פורת, שופט המעצרים. בבית משפט השלום בחיפה התחילו היום בפיילוט ההקלטות לראשונה גם בהליך פלילי, באולמה של השופטת הבכירה אורית קנטור.

בלשכת עורכי הדין סבורים כי הפרויקט מיושם באופן חפוז מדי. בהשתלמות מקצועית שקיימה הלשכה לפני כמה ימים אמרה יו"ר ועד מחוז חיפה עו"ד תמי אולמן כי בקרוב תפתח הלשכה בסכסוך עם הנהלת בתי המשפט. אולמן הלינה על עלויות תמלול הדיונים שיושתו בהמשך על הצדדים המתדיינים והעריכה שמספר התיקים האזרחיים יצטמצם באופן דרסטי ביותר, "שיפגע באופן אנוש במקצוע עריכת הדין". עלות תמלול שעת דיון נעה בין 1,200 ל-3,000 שקל. כך שהעלות הכוללת לתמלול דיוני תיק אזרחי יכולה לתפוח לעשרות ואף למאות אלפי שקלים. במכרז להפעלת פיילוט התמלול זכתה eType, החברה הגדולה בתחום בישראל. בשיחה עם וואלה! NEWS הביעה עו"ד אולמן חשש כבד לפגיעה בפרטיות. "כל לחישה, כל אמירה אומללה באולם בית המשפט תתועד מעתה. נכון שכך יובטח שתתועד גם אמירה כמו 'גבירתי תסתום את הפה' (כפי שאירע לאחרונה בדיון בבית המשפט העליון - י"א), אבל עובדה היא שהיא תועדה גם בהקלדה לפרוטוקול", הסבירה.

על פי הנוהל החדש הקלדניות באולמות בתי המשפט יקלידו רק את החלטות השופט ויפקחו על ההקלטות – ויזכו לתואר חדש: "מזכירת אולם". בתום כל דיון יועלה קובץ השמע שיוקלט בו למערכת המאובטחת "נט המשפט" ברשת, שבה משתמשים עורכי הדין. במהלך תקופת הפיילוט כל דיון שיוגדר "משמעותי" יתומלל ולאחר מכן כל צד שיהיה מעוניין בתמלול הדיון יוכל לבקש זאת דרך המערכת. תמלול ההקלטה יועלה לאתר תוך עשרה ימים, אך בהחלטת השופט ניתן יהיה לאשר הליך "דחוף" שבו יועלה התמלול תוך חמישה ימים; "מידי" – תוך שלושה ימים; או "חריג" – תוך יום אחד בלבד.

בפרקליטות ובסנגוריה הציבורית מחו על "הנחתה"

בשבוע שעבר החרימה לשכת עורכי הדין ישיבה שבה הציגה הנהלת בתי המשפט את הפרויקט לנציגי "הלקוחות המרכזיים". לטענת עו"ד ערן בקר, המשמש ממלא מקום יו"ר ועד מחוז חיפה בלשכה, מדובר ב"שערוריה". בקר, האחראי מטעם הלשכה על הפרויקט מחה על שלדבריו "קוראים לנו להסברים על עובדה מוגמרת". לדבריו, "לא ייתכן שלא משתפים את לשכת עורכי הדין במהלך כזה ושאנחנו לא חלק מהתהליך. זה דבר מסוכן". יחד עם זאת, למרות האיומים המוקדמים בסנקציות, בסוף השבוע כבר התמתנו בלשכה. "בשלב זה לא ננחה את עורכי הדין כיצד לפעול", אמר עו"ד בקר, "אם עו"ד יסרב עצמאית לשתף פעולה זו זכותו. אנחנו העברנו את עמדתנו ואת ניהול המאבק לוועד הארצי של הלשכה וננהג על פי ההנחיות שלו".

נציגי התביעה המשטרתית שלא הוזמנו, הודיעו כבר בישיבה קודמת שאינם ערוכים למהלך. נציגי הפרקליטות, הסנגוריה הציבורית והביטוח הלאומי שכן השתתפו, הביעו בישיבה גם הם תרעומת על קידום הפרויקט ללא תיאום ויידוע שלהם, ותיארו אותו כ"הנחתה". פרקליט מחוז חיפה, עו"ד איתן לדרר, אמר שהפרקליטות האזרחית בראשותו תשתף פעולה עם הפיילוט במתכונת שעליה סוכם – כלומר, תמלול כל דיון כשהתמלול הוא הפרוטוקול המחייב – וכי יתנגד לסטייה מכך. נציגי הפרקליטות הפלילית והסנגוריה הציבורית הודיעו שאינם ערוכים להרחבה מעבר למה שהיה קיים בעבר. כלומר, שרק דיוני פשע חמור, המתנהלים בבית המשפט המחוזי, הוקלטו ותומללו.

אילוסטרציה – בית משפט. ShutterStock
"כל אמירה אומללה באולם בית המשפט תתועד"/ShutterStock

בתגובה רשמית שנמסרה מהסנגוריה הציבורית נכתב: "אנו רואים חשיבות בשיפור תיעוד הדיונים בבתי המשפט תוך שימוש בטכנולוגיות חדישות. יחד עם זאת יש להימנע ממצב שבו שיקולי יעילות יבואו על חשבון זכויותיהם של נאשמים ויפגעו בהגינות ההליך ותקינותו. הסנגוריה הציבורית, כמו גופים נוספים, הציגה בפני הנהלת בתי המשפט את הסתייגויותיה מהתכנית הנוכחית. אנו מקווים שהמהלך יבוצע באופן זהיר ומבוקר, תוך ביצוע ההתאמות הדרושות והבטחת זכויות נאשמים".

יו"ר לשכת עורכי הדין בישראל עו"ד אפי נווה, שיגר בשבוע שעבר מכתב דחוף למנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר עם העתק לשרת המשפטים איילת שקד והלין כי הפיילוט "מעורר קשיים בלתי מבוטלים ואף ספק בדבר חוקיותו במתכונת הנוכחית". בהתבסס על נייר עמדה שריכז עו"ד בקר במחוז חיפה סקר עו"ד נווה אחת לאחת את התנגדויות הלשכה. אולם, בהמשך מסר לוואלה! NEWS כי "בבוא העת, עם סיום הפיילוט נציף את הערותינו והשגותינו בפני הגורמים הנוגעים בדבר". לדברי נווה, "לאור הקשר הטוב בין הלשכה להנהלת בתי המשפט הוסכם כי הלשכה לא תפעל לסכל את הפיילוט, בכפוף לכך שעלות תמלול ההקלטות תהא על ההנהלה ולא תגולגל על ציבור המתדיינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully