וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף התנגדות צמרת המשטרה והמשפט: חוק ההמלצות בדרך לאישור

4.11.2017 / 20:29

ועדת השרים צפויה לאשר את החוק שאוסר על המשטרה להמליץ על כתבי אישום בתום חקירות, חרף התנגדותם של מנדלבליט, אלשיך ופרקליט המדינה. הסיכום הקואליציוני: המשטרה לא תסכם חקירות שבהן קיים פרקליט מלווה אישי ציבור

צילום: רוני כנפו

ועדת השרים לחקיקה צפויה לאשר מחר (ראשון) את החוק שאוסר על המשטרה להמליץ על כתבי אישום בתום החקירות, חרף ההתנגדותם של של היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט, פרקליט המדינה שי ניצן ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך. יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן אישר הערב את חשיפת וואלה! NEWS, לפיה גורמים בקואליציה הגיעו לסיכום עקרוני כי אחרי אישור החוק בקריאה טרומית בכנסת, הוא יעבור שינויים משמעותיים.

הסיכום, שעוד צפוי לשינויים, הוא כך שבתיקי חקירה שבהם קיים פרקליט מלווה כמו אישי ציבור, המשטרה לא תמליץ על כתב אישום או תסכם את החקירה. בשאר התיקים ייאסר הפרסום, אך המשטרה תוכל להעביר המלצותיה לפרקליטות. טרם ברור האם החוק יחול גם על חקירות שכבר מתנהלות.

יו"ר הקואליציה דוד ביטן באירוע הרמת כוסית של מפלגת הליכוד, 30 באוגוסט 2017. ראובן קסטרו
ביטן/ראובן קסטרו

הצעת החוק הוגשה על ידי ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) ברקע החקירות שמתנהלות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי ההצעה בנוסח הנוכחי שיאושר מחר, בסיומה של כל חקירה משטרתית, בהנחה כי יש מקום לכתב אישום, יוגשו לפרקליטות ממצאים בלבד ללא חוות דעת. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "תפקיד המשטרה הוא לחקור עובדות ואילו המלצה היא פרשנות המתבטאת בצורה סובייקטיבית".

עוד נכתב כי "במשטרה איננה בעלת ידע וכלים לשפוט את מידת תקפותן של הראיות, קל וחומר כאשר בסיומה של חקירה ממושכת ומאומצת אין די ראיות לביסוס הרשעה או לזיכוי" ובמקרים רבים בהם החלטת המשטרה להמליץ על הגשת כתב אישום התפרסמה, החשוד הפך באופן אוטומטי לנאשם וזאת גם אם התיק נדון בפרקליטות במשך תקופה ארוכה ובטרם התקבלה ההחלטה הסופית. לפיכך, כאשר המשטרה ממליצה על הגשת כתב אישום היא למעשה כובלת את ידי הפרקליטות מלקבל החלטה שונה וזאת על אף שהפרקליטות רשאית לקבל החלטה שונה מזו של המשטרה".

מנדלבליט הודיע בתחילת החודש כי הוא מתנגד להצעת החוק, "גם מבחינת התוכן, וגם מבחינת העיתוי – זה לא נכון. תנו לנו לעבוד בשקט". מנדלבליט אמר את הדברים בפתח כנס במלון אוריינט בירושלים, לצד פרקליט המדינה שי ניצן שהתנגד גם הוא ואמר כי "הציבור חייב להבין שהמשטרה והפרקליטות עובדות יד ביד. יש חשיבות עצומה לשמוע את דעתו של החוקר בתיק".

עוד באותו נושא

היועמ"ש ופרקליט המדינה נגד חוק ההמלצות: "העיתוי לא נכון"

לכתבה המלאה
דודי אמסלם. עומר מירון
ח"כ אמסלם/עומר מירון

זו אינה הצעה היחידה שתעלה מחר להצבעה בוועדת השרים לחקיקה. הוועדה תשוב מחר לדון בהצעות חוק פרטיות של הקואליציה לאחר שבועיים שבהן נמנעה מכך לאור חילוקי דעות בין הליכוד לבית היהודי. שתי המפלגות התעמתו על רקע הצעת החוק שאוסרת חקירת ראש ממשלה מכהן.

במהלך השבוע נפגשו שרת המשפטים איילת שקד, ויו"ר סיעת הבית היהודי חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי, עם ח"כ ביטן והוחלט כי החוק יידחה בחודש ובמקביל החוק שאוסר את המלצות המשטרה יובא מחר להצבעה כשכל סיעה תצביע כפי שהיא רוצה והקואליציה תהיה מחויבת לרוב שיהיה בוועדה. המשמעות היא כי ההצעה תאושר היות ולליכוד יש רוב בוועדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully