וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת לבנון התפטר במפתיע: "איראן רוצה להרוס את האזור"

4.11.2017 / 16:40

סעד אל-חרירי, שאביו חוסל בפיגוע שיוחס לחיזבאללה, אמר בהודעה שמסר מערב הסעודית כי טהראן מאבדת השפעה וגינה את חיזבאללה. "נקטע את ידי מי שיינסה להתערב בלבנון", הזהיר. נשיא לבנון, בעל ברית של חיזבאללה, מצפה להבהרות

צילום: רויטרס

ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי הודיע היום (שבת) במפתיע על התפטרותו אחרי כשנה בתפקיד, כשהוא תוקף בחריפות את איראן ואת חיזבאללה ואומר כי רצו להתנקש בחייו - כפי שקרה לאביו לפני 12 שנה. לאחר התפטרותו, דיווחה רשת "אל-ערביה" כי סוכל השבוע ניסיון להתנקש בחייו בביירות, אך שירותי הביטחון הכחישו זאת ואמרו כי אין בידיהם מידע כזה.

מלשכת נשיא לבנון מישל עאון, שדחה ביקור מתוכנן בכווית, מסרו כי אל-חרירי הודיע על התפטרותו בטלפון "מחוץ למדינה" וכי הם מחכים לשובו כדי ללמוד על ההחלטה שצפויה להוביל למשבר מחודש במדינה. יו"ר הפרלמנט נביה ברי קטע את ביקורו במצרים כדי לשוב לביירות, שעשויה להיכנס לתקופה של חוסר ודאות.

"האווירה במדינה מזכירה את זו שקדמה לרצח אבי", מסר אל-חרירי בהצהרה מריאד, בירת ערב הסעודית, שם ביקר פעמיים בשבוע האחרון ונפגש עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן. אביו רפיק, ראש ממשלה לשעבר שהתנגד למעורבות הסורית בלבנון, נהרג בפיצוץ מטען רב-עוצמה ב-2005, בהתנקשות שיוחסה לחיזבאללה והציתה גל מחאה נרחב נגד דמשק שהסתיימה ביציאת הכוחות הסוריים מהמדינה.

באיראן אמרו כי ההחלטה נרקמה על ידי ארצות הברית וערב הסעודית ומזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה יישא מחר נאום וידון בהתפתחויות.

עוד בוואלה! NEWS:
ראש ממשלת לבנון: "ישראל יודעת היטב שאין בארצי מפעלי טילים"
טיל מעומק סוריה אל לבנון: המסר של אסד בתקיפת מטוס חיל האוויר
גורם לבנוני: דברי ליברמן על שליטת חיזבאללה לא קשורים למציאות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קדנציה שנייה קצרה וסוערת. אל-חרירי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"איראן שואפת להרוס את העולם הערבי", אמר אל-חרירי, בן 47 שהוסיף מנגד כי היא מאבדת את השפעתה באזור. הוא הזהיר, ברמז לטהראן, כי "ייקטעו ידיו" של מי שינסה להתערב בענייני לבנון, שלדבריו "תצמח שוב כפי שעשתה בעבר".

אל-חרירי הסוני, שמשפחתו כמו פוליטיקאים סונים אחרים מחזיקים בקשרים קרובים למדינות המפרץ, אמר עוד במהלך מסיבת העיתונאים כי הוא מתנגד לכך שחיזבאללה השיעי "ישתמש בנשקו נגד העם הלבנוני והסורי".

לדבריו, "חיזבאללה קבע עובדות בלבנון בכוח הנשק" בעשורים האחרונים, כשהוא משתמש ב"נשק ההתנגדות לכאורה נגד ישראל נגד אחינו בסוריה ובתימן, שלא להזכיר את אלו בלבנון".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
לוחמי חיזבאללה במבצע בהרי קלמון. רויטרס
לוחמי חיזבאללה בהרי הקלמון בסוריה/רויטרס

חוסיין שיח אל-אסלאם, יועצו של שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי התפטרותו של אל-חרירי תוכננה על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ויורש העצר הסעודי כדי "לערער על היציבות בלבנון ובאזור כולו".

בטרם נסע לערב הסעודית, נפגש אל-חרירי ביום חמישי עם עלי אכבר ויליאתי, היועץ הפוליטי הבכיר של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי. ויליאתי, שנפגש גם עם נסראללה באותו יום, שיבח את הקואליציה השלטת בלבנון, שלא ברור מי יעמוד בראשה לאחר התפטרות ראש הממשלה.

במסגרת ההסדר הפוליטי הרגיש בלבנון, תפקידי ההנהגה מחולקים לפי מפתחות עדתיים. ראש הממשלה הוא סוני, הנשיא הוא נוצרי, יו"ר הפרלמנט הוא שיעי והרמטכ"ל הוא דרוזי. לא ברור מי יכול להחליף את אל-חרירי, שעומד בראש הגוש "אל-מוסתקבל". בחירות חדשות מתוכננות להתקיים בשנה הבאה, אך ייתכן שהן יידחו לנוכח המשבר שאת הימשכותו ואת השלכותיו קשה לאמוד.

חגיגות לאחר מינוי ראש ממשלת לבנון סעד חרירי, צידון, 3 בנובמבר 2016. AP
חגיגות לאחר מינוי אל-חרירי לראש הממשלה בשנה שעברה/AP

הייתה זו הקדנציה השנייה של אל-חרירי, שחזר לתפקיד בסוף השנה שעברה במסגרת הסכם פוליטי שהוביל לבחירת עאון, בעל ברית של חיזבאללה, לתפקיד הנשיא. ההסכם שם קץ לוואקום פוליטי שנמשך שנתיים, ואל-חרירי הבטיח כי זהו "עידן חדש ללבנון" במה שנתפס כניצחון למחנה האיראני.

למרות זאת, במהלך כהונתו השנייה והקצרה הוא המשיך לבקר את חיזבאללה ואמר כי צבא לבנון אחראי על ביטחון המדינה ולא הארגון השיעי המקורב לאיראן. הוא גם דחה את הטענות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולפיהן איראן מקימה מפעלי טילים בשטחה של המדינה.

בעקבות ההשפעה הגוברת של איראן, ערב הסעודית ויתר מדינות המפרץ ניתקו כמעט לחלוטין את הקשרים עם לבנון, שהייתה בעבר בעלת ברית קרובה שלהן. יורש העצר הסעודי הגביר את הלחץ על המדינות המקיימות יחסים קרובים עם טהראן, והוביל את החרם על קטאר כמו גם את המלחמה בתימן.

(עדכון ראשון: 13:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully