וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתקפה נגד הדרוזים נבלמה - אך הוציאה שדים מסוכנים מהבקבוק

4.11.2017 / 0:25

הפיגוע של ג'בהת א-נוסרה בכפר חדר שבגולן הסורי הצליח לעורר חרדה בציבור הדרוזי לנוכח החשש לחיי קרוביהם, שחלקם תומכי אסד וחיזבאללה. לצד התיאוריות על מעורבות ישראלית, האירוע הביא לנקודת רתיחה מתחים דתיים ואזוריים המבעבעים מעבר לגבול

צלמים זמניים מורשים

הפיגוע שהוציאו לפועל אתמול (שישי) אנשי ארגון תחריר א-שאם, גלגול של שלוחת אל-קאעדה, ג'בהת א-נוסרה, הסתיים במותם של תשעה בני אדם לפחות בכפר הדרוזי חדר ולפציעתם של 23 נוספים. לפי דיווחים בישראל ובסוריה, למרות שהפיגוע שבו התפוצצה מכונית תופת בוצע בידי מחבל מתאבד, לא היו קרובים אנשי הארגון בשום שלב לכיבוש הכפר. עם זאת, נראה עדיין שהאירוע הצליח להוציא בבת אחת לא מעט שדים מהבקבוק – ובהם היחסים הנפיצים בין הסונים והדרוזים, ובין הדרוזים והרשויות הישראליות.

אם נתחיל מהסוף, לפי דיווחים בשתי המדינות חלה דעיכה משמעותית בקרבות בכפר. דף הפייסבוק של חדר אף בישר על ניצחון קרוב של הדרוזים במערכה נגד אנשי תחריר א-שאם. לפי הדיווח, כל הנקודות שכבש תחריר א-שאם נכבשו מחדש על ידי הדרוזים מלבד נקודה אחת, על תל הרה שממזרח לכפר. במילים אחרות, ייתכן מאוד שהאירוע על סף סיום, והדרוזים בכפר, על אף ההיסטריה שהפיצו גורמים מסוימים, אינם בדרכם להיות קורבנות טבח בידי אנשי ארגון הטרור הסונים.

עוד בנושא
לחימה עזה בגולן הסורי; צה"ל: נמנע כיבוש של כפר דרוזי שהותקף בגבול
אחרי המתקפה - מאות דרוזים מתקהלים בגבול: "כלי לפרוק תסכול"

התקהלות של מפגינים דרוזים באיזור גדר הגבול. אלי אשכנזי
איגוף הכפר ממערב אולי התפרש כפעולה בחסות ישראל. ההתקהלות סמוך לגבול הסורי, אתמול/אלי אשכנזי

זו אינה הפעם הראשונה שנאמני אל-קאעדה מאיימים לכבוש את חדר. ביוני 2015 נרשם אירוע דומה, שהביא לפאניקה בקרב הדרוזים בישראל ואף ללינץ' אכזרי של המון דרוזי מוסת בפצוע סורי שהועבר מהקרבות בסוריה לטיפול ארץ. הרשתות הערביות והדרוזיות רוחשות תיאוריות קונספירציה שנועדו לייצר מצג שווא, שבמסגרתו ישראל מסייעת לאנשי תחריר א-שאם ברמת הגולן הסורית. אפשר שהדבר נובע מהתמיכה המסורתית של תושבי חדר במשטר אסד ובחיזבאללה, כשבכפר קמו תשתיות שתמכו בצבא סוריה ובארגון הלבנוני ואף תכננו פגיעה בכוחות ישראליים.

אפשרות נוספת היא שהטקטיקה הצבאית שבה נקטו הפעם אנשי תחריר א-שאם עוררה חשד. הם הסתערו על הכפר מכמה אזורים, בין היתר תוך איגופו ממערב. צדו המערבי של חדר נושק לגבול עם ישראל, למרגלות החרמון – ועל כן צורת פעולה זו יכולה להתפרש כאילו נעשתה תחת חסותה.

הפיגוע, כמות ההרוגים בו ותיאוריות הקונספירציה יצרו כולם את תחושת הדחיפות בקרב הדרוזים ברמת הגולן ובישראל. קריאות לגיוס כללי של בני העדה למען אחיהם בחדר הופיעו במהירה בקבוצות ווטסאפ שונות – חרף העובדה שאחים אלו, בחלקם לפחות, תומכים באסד ובחיזבאללה. הקריאות הביאו להתקהלות גדולה של מאות בני אדם סמוך לגבול הסורי, ואף לפריצה לאזור המובלעת מכיוון ישראל, לכאורה כדי לסייע בהצלת בני העדה בחדר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ללחימה באיזור חדר ברוסיה. אתר אל מסדר, מערכת וואלה! NEWS
ספק אם היה צורך בפעולה ישראלית כלל. ההתקהלות סמוך לגבול הסורי, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, אתר אל מסדר

בסופו של דבר, לאחר לא מעט שיחות הרגעה בנוחות אלוף פיקוד הצפון, יואל סטריק, והמנהיג הרוחני של הדרוזים, שייח מוואפק טריף, פורסמה הודעה רשמית של דובר צה"ל, לפיה "צה"ל ערוך ומוכן לסייע לתושבי הכפר וימנע פגיעה או כיבוש של הכפר חדר מתוך מחויבות לאוכלוסייה הדרוזית". ספק אם היה צורך כלל בפעולה ישראלית בשלב הזה, או אם הייתה כוונה שכזו, אולם ההודעה תרמה במשהו להרגעת הלחץ בקרב הדרוזים ברמת הגולן ואולי גם להפנמת המסר בקרב פעילי תחריר א-שאם.

למרות שהאירוע היה לקראת סיום נכון לשעות אחר הצהריים, יש לומר כי בכל הנוגע לזירה הצפונית של ישראל, בגבולות סוריה ולבנון, מזמנת אתגרים רבים. לעתים אלה אנשי חיזבאללה על גרורותיו, אך בפעמים אחרות אלו סכסוכים דתיים ואזוריים שמאיימים לגלוש לתוך הארץ בכל רגע נתון. בכל מצב, לא צפוי שקט באזור בזמן הקרוב.

(עדכון ראשון: 16:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully