וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המתקפה - מאות דרוזים מתקהלים בגבול: "כלי לפרוק תסכול"

מאות דרוזים הגיעו לגבול סוריה אחרי המתקפה הקטלנית בכפר חדר שבקוניטרה. גורם ביטחוני: "ההנהגה הדרוזית שנמצאת באזור פועלת להרגעת הרוחות". צה"ל הודיע כי לא יאפשר כיבוש של הכפר: "נמשיך לעמוד לצד הדרוזים בגולן"

צלמים זמניים מורשים

מתקפה חריגה בגבול - כל העדכונים

- מכונית תופת התפוצצה בכפר חדר: תשעה אזרחים סוריים נהרגו
- לחימה עזה מתנהלת באזור הגבול עם ישראל
- תושב מג'דל שמס נפצע קל מזליגת ירי
- צה"ל בהודעה חריגה: נמנע את כיבוש הכפר
- מאות דרוזים מתקהלים בגבול

"זהו כלי לפרוק את התסכול" - כך התייחס היום (שישי) גורם ביטחוני להתקהלות מאות התושבים הדרוזים בגבול סוריה, לאחר המתקפה בכפר חדר שבאזור קוניטרה, בה נהרגו תשעה בני אדם בפיצוץ מכונית תופת. התושבים נחסמו על ידי המשטרה והצבא כדי למנוע התקהלויות ומהומות שיפריעו להשליט סדר בשטח, ולדברי הגורם "ההנהגה הדרוזית שנמצאת כרגע באזור הגבול פועלת להרגעת הרוחות, ואפשר להגיד שהמצב בשליטה והשטח רגוע".

עם זאת, הצליחו עשרות בני העדה לפרוץ את הגבול, ודובר צה"ל מסר כי הם "פגעו בתשתית הביטחונית, פרצו מעבר בגדר ואף חצו אותה כעשרות מטרים מזרחית לה, במובלעת בשטח ישראל. כוחות צה"ל ביצעו מרדף אחר החוצים והחזירו אותם". במערכת הביטחון עלה חשש כי למקום יגיעו חיילים דרוזים, כשהם חמושים בנשקם.

עוד בוואלה! NEWS:
לחימה עזה בגולן הסורי; צה"ל: נמנע כיבוש של כפר שהותקף בגבול
לפני החורף: 11 אלף תושבי מג'דל שמס עומדים בפני ניתוק מחשמל
אחרי 50 שנה: הדרוזים בגולן קיבלו זכות הצבעה בבחירות המקומיות

דרוזים מהכפר חד'ר מנסים לחצות את הגבול לישראל לאחר המתקפה. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
התקהלות הדרוזים סמוך לגבול/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

הגורם הביטחוני הוסיף כי תושבי הכפרים בוקעתא ומג'דל שמס המתגוררים סמוך לגבול מקיימים תהלוכות עם דגלים, ויתר הדרוזים שהגיעו בכלי רכב מכפרים אחרים נחסמו באזור הבניאס. "אחרי שיחות והעברת מסרים בצמרת ההנהגה והציבור הדרוזי, ברור לכולם שאין רצון לדרדר את המצב ולראות כיצד המסר עובד לצד הסורי, כדי למנוע פגיעה באזרחים סורים נוספים. המחויבות הפומבית של הרמטכ"ל לשלומם מחלחלת ומסייעת להרגעת הרוחות".

ח"כ אכרם חסון (כולנו), שארבעה מבני משפחתו נהרגו בפיגוע בכפר חדר, ציין כי בין תושביו בסוריה לתושבי ישראל הדרוזים קשרי משפחה רבים ועל כן האירוע בצפון מטריד וכואב. "כשאזרחים חפים מפשע נפגעים זה מצריך התערבות, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בקרובים שלנו".

תושבי מג'דל שמס מפגינים ליד גדר הגבול עם סוריה. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
התקהלות הדרוזים סמוך לגבול/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר

"מאז שעות הבוקר ניהלתי סבב שיחות עם שיחים בכפר חדר, עם בכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון ואני מקווה שבקרוב תושג הפסקת אש", הוסיף ח"כ חסון. "בשם בני העדה הדרוזית, אני מודה לצה"ל על ההצהרה כי יסייעו לדרוזים ולא יתנו יד לכיבוש הכפר ח'דר, זוהי הצהרת כוונות ברורה שאני רואה אותה בעין יפה ומעידה על שותפות בין העם היהודי לעדה הדרוזית".

סלים, תושב מג'דל שמס, אמר לוואלה! NEWS: "כבר לא שומעים קולות ירי מחדר. אני מתפלל שהקרבות נפסקו. הכפר הזה הוא כפר אומלל שסובל לאורך זמן. לחלק מהמשפחות בכפרים הדרוזים בישראל יש שם קרובי משפחה. כואב לנו בכל מקרה, כי רצח הוא רצח, וכואב לנו כי אלו דרוזים, אחים שלנו". הוא קרא לתושבים להתרחק מהגבול: "מה אפשר לעשות ולעזור? לכולם כואב, גם למי שבבית".

פיצוץ בכפר ח'דר הסמוך לגבול עם סוריה. מתוך יוטיוב, מערכת וואלה! NEWS
הפיצוץ בכפר חדר/מערכת וואלה! NEWS, מתוך יוטיוב

ג'ולן, תושב הכפר, הוסיף: "יש אצלנו דאגה גדולה לאנשים שם, בגלל שלרבים יש קרובי משפחה בחדר. ניסיתי היום ליצור קשר עם תושבים מחדר. הם לא רוצים לדבר, מפחדים. בצד הישראלי של הגדר יש עדיין אנשים, אבל אף אחד לא מתכוון ולא יכול לעבור לצד השני".

"המצב גרוע", אמר סלים מילי, גם הוא מהכפר. "אחים שלנו נרצחו. אתם כיהודים יודעים מה ההרגשה כשאחיכם נפגעים. שוחחתי עם אנשים מחדר, הם במצוקה ובפחד. יש בקרב הדרוזים כעס על ישראל, בתחושה שהיא הפקירה את אחינו לגורלם"

בשעות הצהריים נפגשו ראשי העדה הדרוזית בישראל, ובראשם השיח מוואפק טריף, עם אלוף פיקוד הצפון יואל סטריק במוצב החרמון. השיח טריף דרש כי צה"ל יעשה את הכול כדי למנוע כל אפשרות של כיבוש העיירה חדר בחרמון הסורי או פגיעה בתושביה, מתוך מחויבות המדינה וצה"ל לבני העדה הדרוזית בישראל.

התקלות תושבים דרוזים סמוך לגדר הגבול עם סוריה. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
ההתקהלות סמוך לגבול עם סוריה/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר

לראשי העדה הדרוזית ניתנה התחייבות על ידי הדרג הצבאי והדרג המדיני הבכיר, כי צה"ל לא יאפשר את כיבוש חדר, או פגיעה בתושביה, וכי יפעל להשבת המצב לקדמותו. השיח טריף וראשי העדה קראו לציבור הדרוזי בישראל שלא להיגרר אחר שמועות המופצות ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת השונים בדבר חומרת המצב באזור.

בפגישה אמר ראש העדה הדרוזית השיח טריף לאלוף פיקוד צפון: "אני סומך עליך ועל צה"ל, שתשמור על הדרוזים בחדר ותחזיר את המצב לקדמותו ללא שליטת ג'בהת אל-נסרה. זאת מחויבותנו המשותפת לדרוזים בישראל ולביטחון המדינה".

ההתקהלות בגבול

מנהיג העדה הדרוזית בישראל שיח' מוופאק טריף מקבל עדכונים מצהל על המתרחש בעיירה חד'ר שבצד הסורי של הגבול. דובר צהל, דובר צה"ל
אלוף פיקוד צפון במפגש עם ראשי העדה הדרוזית/דובר צה"ל, דובר צהל

דובר צה"ל התייחס מוקדם יותר לאירועים ואמר כי צה"ל ימנע את כיבוש חדר, "מתוך מחויבות לאוכלוסייה הדרוזית". לאחר המתקפה בקוניטרה נפצע קל תושב מג'דל שמס מירי נשק קל משטח סוריה. מדובר צה"ל אישרו כי מדובר בזליגת ירי כתוצאה מהלחימה העזה במרחב רמת הגולן הסורית.

דובר צה"ל רונן מנליס עדכן בפייסבוק כי "הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, מפקד פיקוד הצפון אלוף יואל סטריק ומפקד אוגדת הבשן תת-אלוף יניב עשור קיימו הערכת מצב", והוסיף כי "הטענות בדבר מעורבות וסיוע ישראלי לגורמי ג'יהאד עולמי בלחימה ברמת הגולן מופרכות". האלוף סטריק נפגש בשטח עם בכירי העדה הדרוזית, על מנת להציג בפניהם את המידי שבידי צה"ל אודות הנעשה סביב הכפר.

דובר צה"ל פנה גם בערבית לתושבי הגולן וכתב בטוויטר כי "המדיניות ברורה – אנו לא מתערבים בלחימה ולא מסייעים לאף צד, ומהצד השני מעניקים סיוע הומניטרי ורפואי לבני המקום, תושבי הגולן הסורי, כדי להקל על סבלם. אנו לא מסייעים ולא נסייע לארגוני הטרור בגולן. בשעות האחרונות מתקיימת לחימה משמעותית. בניגוד לשקרים שמפיצים גורמים בעלי אינטרס, ישראל לא מסייעת, לא סייעה ולא תסייע לאף גורם טרור. נמשיך לעמוד לצד הדרוזים בגולן".

(עדכון ראשון 13:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully