וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רקטות או פיגוע בתחומי הקו הירוק: חשש מתגובת הג'יהאד למנהרה

2.11.2017 / 19:25

אחרי הרס המנהרה, יו"ר ועדת החוץ והביטחון אבי דיכטר מזהיר כי ארגון הג'יהאד עלול לנקום - ולאו דווקא מעזה. "יש לארגון אפשרות לפעול גם ביהודה ושומרון ובתחומי הקו הירוק", אמר. בצה"ל חוששים שהארגון יגיב בירי רקטות או טילי נ"ט

צילום:שי מכלוף עריכת וידאו: ניר חן

יו"ר ועדת חוץ והביטחון וראש השב"כ לשעבר ח"כ אבי דיכטר, הזהיר כי בזמן שרבים סבורים שתגובת הג'יהאד האסלאמי להרס המנהרה תגיע מעזה, הארגון עלול להגיב במתקפת טרור ביהודה ושומרון ובעורף הישראלי. "אני מכיר את ארגון הג'יהאד האסלאמי מיום היווסדו", אמר דיכטר בשיחה עם וואלה! NEWS. "הוא יותר קטן ביכולת ובהיקף מחמאס (מונה 10,000 פעילים - א"ב) אבל הוא ארגון קטלני ומאוד רציני שביצע פיגועים רצחניים בעבר".

"זו תהיה טעות לחשוב שהתגובה שלו תבוא רק מעזה", הוסיף. "יש להם יכולות ותשתיות גם ברחבי יהודה ושומרון. המצב ביהודה ושומרון נותן לו יותר אפשרויות לפגוע באנשים באיו"ש וגם בתוך הקו הירוק. זה אותו ארגון ולכן אסור בשום פנים ואופן לחשוב שבאופן אוטומטי התגובה תבוא מעזה".

לקריאה נוספת:
צה"ל: לא נאפשר איתור המחבלים במנהרה ללא התקדמות עם השבויים
בטכנולוגיה פורצת דרך: הפצצת המנהרה היא קדימון לעימותים הבאים
צה"ל: "הפיצוץ כוון למנהרה, לא הייתה כוונה לפגוע בבכירים"

הלוויית המחבלים שנהרגו במרכז רצועת עזה בעקבות הפצצת המנהרה  31 באוקטובר 2017. רויטרס
מהומות בעזה בעקבות הריסת המנהרה/רויטרס

דיכטר ציין כי העובדה שאיראן מממנת את מרבית פעילות הג'יהאד האסלאמי לאורך השנים ללא הפוגות, בניגוד לחמאס, עלולה להגדיל את הסיכוי לתגובה. "לאיראן יש אינטרס עליון שתמיד תהיה תגובה", אמר. "הג'יהאד האסלאמי הוא יותר פרוע מחמאס ופחות סדור. זו לא פירמידה ברורה ואסור במקרה הזה לחשוב בקטן".

לאחר הערכות המצב שקיים הרמטכ"ל גדי איזנקוט, הוחלט להמשיך בתגבור אוגדת עזה בכוחות מובחרים מחשש לתגובה של הארגון. ההחלטה התקבלה על רקע פיצוץ המנהרה ומותם של 14 הפלסטינים שהיו בה. חלקם עדיין קבורים תחת הריסותיה – ככל הנראה בצד הישראלי – ומתאם פעולות הממשלה בשטחים פולי מרדכי הודיע כי פעולות לאיתורם לא יחלו אלא אם תחול התקדמות בעניין השבויים והנעדרים הישראלים ברצועה.

עוד באותו נושא

בצה"ל מעריכים: כ-14 מחבלים נהרגו בפיצוץ מנהרת הטרור

לכתבה המלאה
מחסום של כוחות צהל באיזור כיסופים 30 באוקטובר 2017. שי מכלוף
היערכות צה"ל באזור כיסופים לאחר הריסת המנהרה, השבוע/שי מכלוף

כוחות צה"ל שמשרתים במרחב האוגדה סיפרו הבוקר כי החשש הוא שהג'יהאד האסלאמי ינסה להגיב באמצעות שיגור רקטות בעלות ראש נפץ קרבי גדול במיוחד (ברשות הארגון רקטות עם ראש נפץ קרבי במשקל גדול במיוחד – א"ב) או טילי נ"ט לעבר סיורי צה"ל על גדר המערכת. בשל כך, הכוחות סיפרו כי תודרכו להגביר ערנות לאירועים חשודים. קצין בכיר בפיקוד דרום העריך אתמול שככל שיחלוף הזמן מאירוע הפצצת המנהרה ההתקפית יתקשה הג'יהאד האסלאמי להגיב בפעולת טרור אך באותה מידה עולה החשש שינסה להפתיע את צה"ל אחרי החזרה לשגרה.

כמו כן, גורמי ביטחון מעריכים כי צמרת הג'יהאד האסלאמי שהיה עסוק בבניין כוח ומוכנות לקראת מערכה עתידית הופתע וספג מכה צבאית קשה ומהלומה לאגו. לדבריהם הארגון עסוק כעת בהערכת המצב לגבי השאלה האם להגיב וכיצד. תגובה לא נכונה מבחינתו לפיצוץ המנהרה עלולה להביא לגביית מחיר כבד נוסף מצד ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully