וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנו של רבין קרא לנתניהו: הגיע הזמן להצהרה נגד האלימות

באזכרה לזכר ראש הממשלה יצחק רבין תקף יובל רבין את נתניהו ואמר כי אביו "לא ברח מאחריות ולא התבכיין". נתניהו השיב לו בישיבה המיוחדת במליאת הכנסת: "קורא להתאחד סביב העקרונות הביטחוניים והמדיניים המשותפים לרוב העם"

עריכה: שניר דבוש

טקס האזכרה לראש הממשלה יצחק רבין:

- יובל רבין בנו של ראש הממשלה המנוח עקץ את נתניהו: "הגיע הזמן להצהרה מהבית ברחוב בלפור להוקיע את האלימות"
- הנשיא ריבלין בנאומו בטקס: "דמוקרטיה לא יכולה לאפשר אלימות, ויתרה מכך, היא מוכרחה להוקיע את האלימות ואת האלימים מתוכה"
- נתניהו על משנתו המדינית של רבין: "הוא הזהיר מפני השימוש המוגבר בשטחים פלסטיניים לשיגור פעולות טרור נגדנו"

יובל רבין, בנו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, עקץ היום (רביעי) בטקס האזכרה לאביו את ראש הממשלה בנימין נתניהו. בנאומו קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לצאת בקריאה ברורה נגד האלימות. "עלינו להמשיך ביתר שאת לגנות את האלימות", קרא רבין. "לגנות לבודד, להוקיע. לקבע את התבונה בקרבנו שזו לא דרכה של מדינת ישראל. "כבוד הנשיא וראש הממשלה , בדיוק מחר לפני מאה שנה קיבלנו את הצהרת בלפור וקיבלנו בית לאומי בארץ הזו".

הגיע הזמן להצהרה מהבית ברחוב בלפור שתקרא לביעור מוחלט של האלימות והשנאה מהבית של כולנו", הצהיר יובל רבין.

"יצחק רבין לקח על עצמו את התפקיד לא רק כדי לשנות מציאות, אלא כדי לייצר מציאות חדשה", טען. "לעשייה היו אויבים רבים, מבית ומבחוץ. לעומת האויבים מבחוץ – נחשף האיום הקיומי מספר אחת – ההסתה, השנאה והפילוג בתוכנו. עם האיומים מבחוץ הוא ידע להתמודד, הוא היה מתמודד, והוא היה מנצח. המנגנון הזה שהופעל נגד יצחק רבין, מנגנון ההסתה והפילוג, ממשיך להכות בנו. כל מי שחושב אחרת אוטומטית מתויג כבוגד. יצחק רבין לא רווה נחת מבג"ץ, לא רווה נחת מאגונים חוץ פרלמנטריים, ויצחק רבין וגם רעייתו לא אותרגו על ידי התקשורת. הוא לא ברח מאחריות ולא התבכיין".

עוד בוואלה! NEWS
אחרי מאה שנים, באווירת חג: האוסטרלים כבשו את באר שבע ליום אחד
יום שני של פקקים עקב עבודות הרכבת: "מרגישים שהנסיעה לא תיגמר"
ברקע פיצוץ המנהרה: חמאס מעביר לרשות את האחריות על המעברים

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס אזכרה ה 22 ליצחק רבין בהר הרצל. רויטרס
טקס האזכרה בהר הרצל, היום/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב לדבריו של יובל רבין במהלך ישיבת המליאה המיוחדת שהתקיימה היום בכנסת, לציון 22 לרצח. "תתפלא יובל, אני מבין את הכאב שלך אל מול גל ההכפשות והשמצות נגד אביך", אמר. "האמן לי, אני מבין את זה. אתה פנית אליי ואני מרים את הכפפה, אני קורא לפיוס לאומי ואחווה. עשיתי את זה פעמים רבות בעבר אבל לאור קריאתך המרגשת אני שב וחוזר על המסר הזה במלוא העוצמה ואני קורא להתאחד סביב העקרונות הביטחוניים והמדיניים המשותפים לרוב העם".

"יובל רבין, אתה אכן לחצת את ידי בשנת 2009 אני זוכר את זה ומעריך את זה", אמר נתניהו. "הערכתי מאוד וחיבבתי מאד את אבא שלכם. הכרתי אותו לראשונה בתחילת שנות ה-70 כשבאתי לבית בבלפור יחד עם אבי ז"ל, הייתי נער אבל הערכתי אותו מאד. זמן קצר לאחר מכן נפגשנו שוב הוא ואבי ואמי, בימי השכול אחר נפילתו של אחי, ובמהלך השנים נפגשנו פעמים רבות וכשהוא הביא את הסכם אוסלו הוא פעל לפי שיקול דעתו לטובת מדינת ישראל ואני פעלתי ועדיין פועל לפי שיקול דעתי לטובת מדינת ישראל . ואני אמרתי המון פעמים הוא טועה אבל לא בוגד".

יובל רבין בטקס ממלכתי ליצחק רבין 1 בנובמבר 2017. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
"אבי לא התבכיין", יובל רבין בטקס האזכרה לאביו, היום/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך

טקס האזכרה הממלכתי לראש הממשלה יצחק רבין התקיים היום (רביעי) בהר הרצל שבירושלים. בטקס משתתפים ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן ריבלין, סגן יו"ר הכנסת יחיאל בר ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות.

בטקס, המציין 22 שנים להירצחו של רבין בעצרת בכיכר הנושאת כיום את שמו בתל אביב, השתתפו גם בני משפחתו. בניגוד לעבר, משפחת רבין לא פגשה את ראש הממשלה במפגש אישי לפני הטקס. לטענת גורמים במשרד ראש הממשלה הם הוזמנו למפגש כמדי שנה, אך דחו את המפגש משיקולי לו"ז. באופן לא רגיל, התקיים השנה הטקס בבית הנשיא היום ולא אתמול, בערב יום השנה לרצח רבין.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס אזכרה ה 22 ליצחק רבין בהר הרצל. רויטרס
"חופש הביטוי חייב להישמר". נתניהו בטקס האזכרה ליצחק רבין, היום/רויטרס

מלבד בנו של רבין, בטקס נאם גם נשיא המדינה ריבלין שכינה את רצח רבין כאחד מרגעי השבר הגדולים שידע העם בישראל. "זה היה רגע שבו הממלכתיות והדמוקרטיה הישראלית עמדו תחת סכנה ממשית", אמר. "דמוקרטיה חיה ותוססת יכולה וצריכה לאפשר שיח גם אם הוא כואב, גם אם הוא יורד לתשתית".

"דמוקרטיה לא יכולה לאפשר אלימות, ויתרה מכך, היא מוכרחה להוקיע את האלימות ואת האלימים מתוכה", הוסיף. "האלימות, כמו שאמר רבין בנאומו האחרון, מכרסמת את יסודות הדמוקרטיה. היא מערערת את עמודי התווך שעליהם ניצבת מדינת ישראל".

נשיא המדינה בטקס הממלכתי ליצחק רבין 1 בנובמבר 2017. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
"אחד מרגעי השבר". נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס האזכרה לרבין, היום/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך

בהמשך נשא דברים גם ראש הממשלה נתניהו. "הרצח המזעזע של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, מצביא ומנהיג רב זכויות העמיד אותנו במבחן יהודי", אמר בטקס. "הסכנה של הרס עצמי ופרימת חוטי הדמוקרטיה בנבכי הזיכרון הלאומי צפו ועלו מעשי אלימות יד איש באחיו שפערו פצע עמוק בנפש האומה. רצח רבין מחייב להוקיע את האלימות באשר היא, על אחת כמה וכמה אלימות שמכוונת נגד מנהיגי ציבור".

"חופש הוויכוח והביטוי חייבים להישמר", המשיך נתניהו. "אוי לנו אם זה לא יהיה כך. אבל אלימות לעולם לא. אנו מחויבים ללא סייג לכללי הדמוקרטיה הבסיסיים. הכרעות לאומיות מתקבלות בקלפי ורק בה. אלה עקרונות מוסכמים לוויכוח הציבורי. אבל היום 22 שנים אחרי רצח רבין, אני מבקש להתמקד לא בתוכן או בתיחום הוויכוח , אלא במהות הוויכוח. הוויכוח היסודי לגבי עתידנו המדיני לדעתי, ובניגוד גמור לדעה הרווחת, קיימת היום במידה רבה הסכמה רחבה בנידון. לא מלאה ולא מוחלטת אבל רחבה מאוד. היא לא יכולה להיות מוחלטת כי ישראל אינה משטר טוטליטארי שכולם צריכים להסכים על הכל"

נתניהו אף התייחס למשנתו המדינית של רבין: "הוא הזהיר מפני השימוש המוגבר בשטחים פלסטיניים לשיגור פעולות טרור נגדנו, ולכן בנאומו בכנסת להחזיק בידינו חבלי מולדת שבעת ובעונה אחת משמשים נכסי ביטחון אסטרטגיים. הפלסטיניים יכולים לקיים חיים עצמאיים בישות משלהם – שהיא פחות ממדינה. ידוע, ללא ספק, שרבין הניח שהאחריות העליונה לביטחון והאחריות המעשית לביטחון תישאר בידינו בכל מצב. בכל השטח ממערב לירדן. זוהי עמדתי וזוהי עמדתם של רוב אזרחי ישראל".


(עדכון ראשון: 15:45)

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס אזכרה ה 22 ליצחק רבין בהר הרצל. רויטרס
טקס האזכרה בהר הרצל, היום/רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם במליאה לזכרו של יצחק רבין 1 בנובמבר 2017. חיים צח / לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו בישיבת המליאה המיוחדת/מערכת וואלה! NEWS, חיים צח / לע"מ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully