וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחת מבקש המקלט שהוכה בידי שוטר רוצה תשובות: "חשבנו שהוא מת"

6.11.2017 / 10:42

בסביבתו של מוחמד יוסף מתקשים להבין מדוע הידרדר עימות עם שוטרים ברמת גן לפציעת ראש קשה ובלתי הפיכה. "בטוח לשוטר הפריע שהוא אפריקני. אז הוא קצת שתה ודיבר שטויות, בשביל זה כמעט להרוג אותו?", אמר בן דודו. המשטרה: "התנהג באופן מאיים"

עריכה: שניר דבוש

"כבר חשבנו שמוחמד מת. רק אחרי שלושה שבועות קיבלתי סוף סוף תשובה מה עלה בגורלו של בן הדוד שלי" - כך סיפר השבוע לוואלה! NEWS איסמעיל עבד אל-שאפיק, בן דודו של מוחמד יוסף, מבקש מקלט מסודאן שנפצע בתגרה עם שוטר סיור ברמת גן במהלך אירועי חג הקורבן בחודש ספטמבר. מאז, מאושפז יוסף עם חבלת ראש קשה בבית החולים איכילוב שבתל אביב.

"כמה שעות לפני המקרה הקשה הוא היה אצלי בחנות בתל אביב. הרמנו כוסית לכבוד החג, נהננו ביחד. עכשיו הוא חצי בן אדם", תיאר עבד אל-שאפיק. "שברו לו חצי מהגולגולת. הרופאים חוששים שהוא לעולם לא יחזור להיות מה שהיה". לטענת עבד אל-שאפיק, בן דודו אינו בן אדם אלים ואינו מרבה בשתייה. "בדארפור לא היינו שותים. רק כשהגענו לכאן התחלנו לשתות כדי לשכוח מהצרות", הוסיף.

עוד בוואלה! NEWS:
מוקף בחמושים ומוחזק מאחורי סורגים: תיעוד חדש של גלעד שליט בשבי
טרור בליל כל הקדושים: המחבל שכר את הטנדר - ושעט לשביל האופניים
ברקע פיצוץ המנהרה: חמאס מעביר לרשות את האחריות על המעברים

מבקש המקלט הסודני לפני שהוכה קשות על ידי שוטר, סובל מאובדן זיכרון וחוסר התמצאות בזמן ובמקום. אלבום פרטי, מערכת וואלה! NEWS
"לא אדם אלים, לא מרבה בשתייה". יוסף/מערכת וואלה! NEWS, אלבום פרטי

בשנת 2006 הגיע יוסף, בן 40, לישראל דרך גבול מצרים, והשאיר מאחוריו במחנה הפליטים בסודאן זוג הורים וחמישה אחים ואחיות. את הדרך ממערב סודאן עשה ברגל, ואף שילם דמי מעבר למבריחים שהסיעו אותו על רכבי מילוט והעבירו אותו מאזור הקרבות ללוב ומשם למצרים.

כמה חודשים לאחר שהגיע לישראל נעצר על ידי שירותי ההגירה ונכלא לכמה חודשים בכלא "סהרונים" שבנגב. לאחר ששוחרר, הגיע לדרום תל אביב, שם שכר דירה עם עוד כמה מבקשי מקלט מדארפור. במשך השנים עבר להתגורר בשכונת פרדס כץ שבבני ברק עם שותפו חסן חליפה, והועסק כפועל בניין בידי מנהל בחברת עובדי קבלן שבה עבד באחת מעיריות גוש דן. הוא הקפיד לשאת בכיסו את תעודת הפליט שניתנה לו בידי האו"ם, שם נכתב כי הוא מבקש מקלט מדיני וממתין להחלטה סופית בעניינו. עד אז, היה עליו לעדכן את אשרת השהייה שלו בארץ בכל כמה חודשים.

יוסף וחליפה, יחד עם בן הדוד עבד אל-שאפיק, יצאו לחגוג בחודש ספטמבר את חג הקורבן בתל אביב. לקראת שעות הערב, לאחר שהעבירו את מרבית שעות היום בחנות הבגדים שמנהל עבד אל-שאפיק, יצאו לחגוג באחד הפאבים באזור התחנה המרכזית שאליהם נוהגים להגיע מבקשי מקלט מסודאן ומדארפור. לקראת השעה 21:00, החליטו לעשות את דרכם חזרה אל דירתם בפרדס כץ, כשחליפה רכב על אופניו ויוסף צעד ברגל.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא מבין איך מוויכוח עם שוטרים מוחמד נפצע כל כך קשה". יוסף בבית החולים/מערכת וואלה!, צילום מסך

סביב השעה 22:00, סמוך למכון מור שברמת גן, עצרה את חליפה ניידת לתשאול. לוואלה! NEWS נודע שעוד קודם לכן הגיעה למוקד 100 של המשטרה פנייה של עדת ראייה, שטענה שחליפה נראה שיכור, רוכב על אופניו "בזיגזגים" ומסכן את הסביבה. במהלך התשאול, הבחינו השוטרים כי הוא נושא על אופניו שקית שבתוכה בקבוק יין. אחד השוטרים לקח את בקבוק היין ושפך את תכולתו על הכביש בטענה שאסור להסתובב ברחוב עם אלכוהול אחרי השעה 21:00.

בעקבות שפיכת תכולת הבקבוק, חליפה הגיב בכעס וצעק על השוטר: "אני לא הולך הביתה! אני הולך למשטרה". הוא נסע על אופניו נגד כיוון התנועה בדרכו לתחנת המשטרה, ובדרך ככל הנראה יצר קשר עם יוסף. השניים נפגשו בסמוך לתחנה, ובינתיים הגיעה הניידת, והשוטרים עצרו את חליפה והודיעו לו שהוא מעוכב לצורך קבלת דוח עבירה.

בעקבות המעצר, התפתחה תגרה בין יוסף וחליפה לבין השוטרים. השניים היו שיכורים ויוסף הצליח בקושי לשמור על שיווי משקל ולעמוד על רגליו מבלי להתנדנד. השוטרים מצדם ניסו להרגיע את הרוחות ואמרו להם, לבסוף, שהם מוכנים לוותר על הדוח בתנאי שיעזבו את המקום וילכו לביתם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הגיע לחדר המיון במצב קשה מאוד". יוסף בבית החולים/מערכת וואלה!, צילום מסך

יוסף וחליפה המשיכו לצעוק על השוטרים ובשלב זה החלו הצדדים לדחוף זה את זה. כשאחד מהשוטרים דחף את יוסף בחוזקה, הוא איבד את שיווי המשקל ונפל, תוך שראשו נחבט במדרכה. בזמן שדימם ונאנק מכאבים, ניסה חליפה להישאר בקרבת חברו הפצוע, אולם השוטרים, שהזעיקו בינתיים את מד"א מנעו ממנו להתקרב אליו. חליפה אף שבר את שמשות האמבולנס שהגיעו לפנות את יוסף, מה שלא הותיר לשוטרים ברירה אלא לאזוק אותו ולעצור אותו.

יוסף הגיע לחדר המיון כשהוא סובל מחבלות ומדימומים רבים. הוא הובהל בדחיפות לניתוח ובמהלכו הוצא חלק מהגולגולת שנפגעה מהחבטה. לנוכח ההידרדרות במצבו הרפואי החליטו הרופאים להרדימו ולהנשימו, והצליחו לייצב את מצבו ולהציל את חייו. לאחר מכן, הוא אושפז במחלקה פנימית, ועקב מצבו וחוסר יכולתו לתקשר עם הסביבה, נדרשו בבית החולים להגיע לאפוטרופוס שיוכל לסייע לו בפעולות בסיסיות.

הגורם היחיד שסייע במציאת האפוטרופוס של יוסף היה יהודה צדוק, נציג חברת עורכי הדין "צדוק את צדוק", אליו פנה אדם בשאר, ראש קהילת מבקשי המקלט מדארפור, ששמע על מקרה הפציעה הקשה של יוסף וביקש מצדוק שיגיע לבית החולים איכילוב ויסייע מהר ככל האפשר במציאת אפוטרופוס. "במשרדנו אנו מסייעים למאות פליטים ומהגרי עבודה שנפלו בין כסאות המערכת", סיפר צדוק. "כבר מהרגע הראשון בבית החולים עלו שאלות ותהיות בנוגע למצבו הקשה של מוחמד ובנוגע לאלימות הקשה שהופעלה נגדו מצד השוטרים".

מבקש המקלט הסודני שהוכה קשות ע"י שוטר סובל מאובדן זיכרון וחוסר התמצאות בזמן ובמקום. מערכת וואלה! NEWS
הובהל במהירות לניתוח עם הגעתו לבית החולים. יוסף בבית החולים/מערכת וואלה! NEWS

צדוק הצליח לבסוף להגיע לעבד אל-שאפיק, שסיפר כי "המצב של מוחמד מאוד קשה". "הוא אמנם מתקשר עם הסביבה, אך לא מזהה אף אחד ולא מדבר. אני אומר לך בבירור, אולי הוא דיבר בעצבים כי ניסה לשמור על השותף שלו, אולי התנגד למעצר שלו, אבל בטוח לא חיפש להסתבך עם השוטרים".

"לא מבין איך מוויכוח עם שוטרים, מוחמד נפצע כל כך קשה", הוסיף. "אני בטוח שלשוטר הפריע ה'אפריקאי' הזה, ואני בטוח שלא כך נוהגים השוטרים בכל שיכור שלא מוכן לקבל דוח. אז קצת שתו ודיברו שטויות, בשביל זה כמעט להרוג אותו?".

ד"ר יובל שטראוס, רופא בכיר במערך הנוירוכירורגי בבית החולים איכילוב, התייחס למצבו הרגיש של מוחמד. "המטופל הגיע לחדר המיון במצב קשה מאוד לאחר חבלת ראש קשה", הסביר. "הוא נותח בדחיפות בראשו על ידי מומחי המערך הנוירוכירורגי באיכילוב ואושפז ביחידה לטיפול נמרץ נוירוכירורגי. בהמשך עם התייצבות מצבו עבר לטיפול במחלקה פנימית, שם חל שיפור דרמטי במצבו בזכות מאמצי הצוות הרפואי. כעת הוא ממתין לשיקום ובעתיד אף יצטרך לעבור ניתוח נוסף למען החלמתו".

ניידת משטרה ליד התחנה המרכזית החדשה, ינואר 2014. ניב אהרונסון
המשטרה: "לא מדובר בתגרה. הניף את ידו באופן מאיים, בתגובה נהדף"/ניב אהרונסון

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, לא מדובר בתגרה כלל. מבירור ראשוני שערכנו עולה כי צוות משטרה הגיע למקום מיד עם קבלת הדיווח על אודות שני חשודים הרוכבים על אופניים, זאת כשהם נראים כמי ששרויים בגילופין ומסכנים את משתמשי הדרך. לאחר שהתלהמו וצעקו על השוטרים, יוסף הניף את ידו לעבר אחד השוטרים באופן מאיים, וזה בתגובה הדף אותו במטרה להפסיק את מעשה התקיפה. החשוד נפצע בעת נפילתו ארצה ולכן פונה מיד לקבלת טיפול רפואי, כשבמקביל חברו נעצר לאחר שהשליך אבן על שמשת האמבולנס וגרם לניפוצה. בהמשך דווח למשטרה כי יוסף אף נמלט מבית החולים. משטרת ישראל רואה בחומרה כל ניסיון לפגוע בשוטרים אשר מבצעים את תפקידם במסירות למען אזרחי מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully