וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטכנולוגיה פורצת דרך: הפצצת המנהרה היא קדימון לעימותים הבאים

30.10.2017 / 23:33

היכולות שהוכיח צה"ל בפיצוץ מנהרת הטרור ליד כיסופים לא היו מקריות, ופותחו לאחר צוק איתן - והמשך החפירות יוביל ל"פיצוצים מבוקרים" נוספים. למרות ההישג המבצעי-מודיעיני, נותרו שאלות רבות לא פתורות - אך ברור שחמאס לא יוריד את הרגל מהגז

צילום: שי מכלוף, עריכה: תום זואילי

דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס דיווח היום (שני) על איתור ופיצוץ מנהרה שנחפרה לתוך שטח ישראל, מרחק קצר מגדר המערכת בגבול עזה. הוא הדגיש כי איתור המנהרה לא בוצע בעקבות פרויקט הקמת הגדר התת-קרקעית למניעת מנהרות, אלא על סמך טכנולוגיה חדשה שהפיתוח שלה החל אחרי מבצע צוק איתן.

הפלסטינים דיווחו על הפצצה מהאוויר של המנהרה שהרעידה את המרחב, ופטריית העשן נראתה היטב מעזה. בדובר צה"ל טענו כי מדובר בפיצוץ מבוקר מבלי לפרט את האמצעי. מה שברור בשלב זה הוא כי מדובר בפריצת דרך בקנה מידה עולמי. מערכת טכנולוגית שכבר עכשיו ניתן לומר כי היא מזהה מנהרות שמפוצצת ב"פיצוץ מבוקר". את צמד המילים הללו שמענו לפני מספר חודשים כשצה"ל ביצע סדרה של פיצוצים מבוקרים. במילים אחרות, כלל היכולות שהציג צה"ל הן לא מקריות אלא מוכחות ומבצעיות.

לאחר שבוצעה הערכת המצב שכללה המלצות הנדסיות הוחלט לפוצץ אותה. הרמטכ"ל גדי איזנקוט ביצע כאן ניהול סיכונים, כשבחר לפוצץ את המנהרה בשטח מדינת ישראל ולא בשטח הפלסטיני, מה שהיה משחק לידי חמאס שיכול היה לטעון כי מדובר בהפרת ריבונותו. מדובר היה במנהרה חדשה. בזמן הפיצוץ המבוקר נקברו תחתיה חופרים פלסטינים. ניתן להעריך כי למודיעין היה משקל רב לתזמון ההפצצה. אך חשוב לחדד כי שאר המפקדים הבכירים מהחמאס והג'יהאד האסלמי נהרגו במהלך הגשת עזרה וחילוץ עקב שאיפת עשן ואבק וקריסת חלקים מהמנהרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפיצוץ סמוך לגדר המערכת, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

נקודה זו מעמידה את חמאס בדילמה - גם אם יכחיש מעורבות ישירה בבניית המנהרה ולבסוף יתברר כי הג'יהאד האסלאמי או ארגון אחר אחראי לכך, הוא הריבון והוא יהיה במלכוד אם יבחר להגיב או לאשר תגובה לעבר ישראל. תא"ל מנליס הדגיש כי האחריות על מה שקורה בעזה מתחת לקרקע ומעל פני הקרקע מוטלת על החמאס.

אין ספק כי מדובר בקדימון לבאות: טכנולוגיה מתקדמת שתשלב עם החפירות לבניית החומה התת קרקעית תביא לאיתור מנהרות התקפיות נוספות במרחב הגדר. זה לא היה המבחן היחידי עבור חמאס כיצד יגיב כשצה"ל ימשיך ל"פוצץ באופן מבוקר" את הנכסים האסטרטגיים בהם השקיעו את מיטב כספו.

למרות ההישג המבצעי-מודיעיני וכלל הפרטים שפורסמו שומר צה"ל על עמימות סביב המנהרה. שאלות רבות נותרו בשלב זה לא פתורות: האם המערכת הטכנולוגית בה התגאה דובר צה"ל משנה את כללי המשחק? מה הערכות לגבי תגובת חמאס? כיצד יגיבו הרשות הפלסטינית ומצרים? עד כמה זה משפיע על תהליך הפיוס? והאם ההחלטה לפוצץ את מנהרה בשטח ישראל תהפוך להיות מנוף לחץ חדש על הנהגת החמאס? כמה עוד מנהרות התקפיות חצו את גדר המערכת? האם יש מנהרות בדרך ליישובים? האם מזהים האטה בבניית מנהרות מתחילת הפיוס בין החמאס לרשות הפלסטינית או האצה? האם חמאס יעז לקרוץ עין ויאפשר שיגור רקטות לעבר ישראל בתגובה לפעולת צה"ל כדי לקבוע תג מחיר בכל מה שקשור לגילוי מנהרות בעתיד?

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט בביקור בבית ספר בעכו, 13 בדצמבר 2016. אדריאן הרבשטיין
ניהול סיכונים. הרמטכ"ל איזנקוט/אדריאן הרבשטיין
ערפאת אבו מורשד, מפקד מחוז מרכז הרצועה בגדודי אל קודס, הרוג בפיצוץ המנהרה בעזה 30 באוקטובר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
מפקד הג'יהאד האסלאמי במחוז המרכז ברצועה, ערפאת אבו מורשד, שנהרג במנהרה/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

דבר אחד ברור: חמאס לא מוריד את הרגל מהגז, ונערך בהגנה ובהתקפה בין היתר באמצעות חפירת מנהרות למלחמה נגד ישראל. המועד לא ידוע אבל ההיקף ברור. רק בימים האחרונים התקבלו שני דיווחים על חפירת מנהרות ברצועת עזה. אחד כלל דיווח פלסטיני על קריסת מנהרה הגנתית בג'בליה שבצפון הרצועה ולכודים בה. הדיווח הנוסף קיבל הבלטה באתר אל-מונסק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים לפיו סוכנות הסיוע של האו"ם אונר"א חשפה לפני שבועיים מנהרה שנחפרה מתחת לבית הספר חטיבת הביניים לבנים בבית חאנון ואטמה אותה.

באתר אל-מונסק נכתב: "חמאס הוכיחה ששיקרה, כשאמרה שהיא לא חופרת מנהרות תחת בתי ספר, ומוכיחה שוב כי לא אכפת לה אם הילדים העזתים ימותו מפיצוץ במנהרה מתחת לבית ספרם או כתוצאה מהתמוטטות כפי שארע בג'בליה". האירועים הללו לוחצים את חמאס לקיר והוא יידרש לקבל החלטות בנושא גם כשהוא חושב שעומד לזכותו מרחב הכחשה בו הוא ייטען כי הוא לא מעורב בבניית המנהרות. רק הזמן יוכיח אם צה"ל מצא פתרון לא רק לאיתור מנהרות אלא למנוע תגובות תוקפניות לאיתור מנהרות בגבול הרצועה.

פיצוץ המנהרה בעזה 30 באוקטובר 2017. רויטרס
שומרים על גופות ההרוגים, בעזה הערב/רויטרס
אל עארורי ועזאם אל אחמד בזמן החתימה על הפיוס 12 באוקטובר 2017. עמוד הטוויטר של מרכז המידע הפלסטיני, מערכת וואלה! NEWS
ההשפעה עליו אינה ברורה. הסכם הפיוס הפלסטיני/מערכת וואלה! NEWS, עמוד הטוויטר של מרכז המידע הפלסטיני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully