וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשארים בחושך: פורטו ריקו ביטלה חוזה לתיקון רשת החשמל בשל העדר מכרז

כ-2.5 מיליון מתושבי הטריטוריה האמריקנית נותרו מנותקים מחשמל יותר מחודש לאחר הוריקן "מריה" שפגע בעוצמה באי. חוזה שנחתם עם חברה ממונטנה זכה לביקורת ציבורית והמושל הורה לפתוח בחקירת פרטיו

צילום: רויטרס, עריכה: תום זויאלי

(טראמפ ביקר בפורטו ריקו והתלוצץ על עלות השיקום, בתחילת החודש)

ממשלת פורטו ריקו הודיעה אתמול (ראשון) כי תבטל את החוזה שחתמה עם חברת "וייטפיש" ממונטנה בסך 300 מיליון דולר לתיקון רשת החשמל באי שנפגעה בסופת ההוריקן "מריה" בחודש שעבר. זאת, בשל ביקורת וזעם בקרב הציבור לאחר שנודע כי החוזה עם החברה נחתם מבלי שהתקיים מכרז כדרוש וכי הוא אינו מכיל פיקוח על העלויות לממשלה ועל רווחים שהחברה תוכל להפיק. מושל פורטו ריקו ריקרדו רוסליו קרא לחברת החשמל לבטל את החוזה ומנהלה ריקרדו ראמוס הודייע שיקבל את המלצתו. קרוב ל-2.5 מיליון תושבים באי עדיין מנותקים מחשמל מזה יותר מחודש בשל התמשכות עבודות השיקום.

לדברי ראמוס, במהלך ישנו סיכון הן מבחינת יחסי ציבור והן מבחינת העיכוב בשיקום התשתיות באי – ש-3.5 מיליון תושביו נותקו מחשמל במהלך הסופה. אולם, הוא ציין, בעוד שבתחילה התקבלו עובדיה של חברת "וייטפיש" בשמחה, תושבים באי החלו להפנות להם את גבם בעקבות הפרסומים על החוזה הבעייתי. מנהל חברת החשמל באי הוסיף עוד כי ביטול החוזה ייכנס לתוקף רק בעוד 30 יום וכי הדבר "יוצר בעיות לוגיסטיות" מכיוון שישנם עובדים של "וייטפיש" שאמורים להגיע בימים הקרובים לפורטו ריקו. לחברה ישנם שני עובדים במשרה מלאה אך לדברי הנהלתה נשכרו צוותים נוספים ויותר מ-325 עובדים נמצאים באי.

לקריאה נוספת:
עם גנרטורים מיושנים ומתנדבים: פורטו ריקו מתקשה לשרוד אחרי "מריה"
טראמפ בביקור פורטו ריקו: "הוצאתם את התקציב שלנו מאיזון"
פורטו ריקו באפילה וללא מזון - וזועמת על טראמפ: "אנשים מתים"

עבודות לשיקום רשת החשמל בפורטו ריקו לאחר פגיעת הוריקן "מריה", אוקטובר 2017. אי-פי, AP
תיקון רשת החשמל מוערך ב-1.2 מיליארד דולר. עובדי "וייטפיש" מתקנים עמוד חשמל שקרס בפורטו ריקו/AP, אי-פי

הנהלת "וייטפיש" הכחישה כי היה פגם כלשהו בחוקיות החוזה אך אמרה שלא תתנגד לביקורת על עבודתה. דובר החברה כריס צ'יאמס אמר לסוכנות "אי-פי" כי ההנהלה "מאוכזבת מאוד" מהחלטתה של ממשלת פורטו ריקו. "כמובן שנשלים את כל העבודות שנתבקש לסיים ונעמוד בהתחייבויותינו", הוסיף. כ-75% משטח האי עדיין מנותקים מרשת החשמל שנפגעה קשות מהסופה. תיקון הנזקים נאמד בכ-1.2 מיליארד דולר. עד כה קיבלה החברה 10.9 מיליון דולר מממשלת האי ותשלום נוסף של 9.8 מיליון אמור לעבור בתקופה הקרובה.

המושל רוסליו הורה לפתוח בחקירה לבדיקת נסיבות חתימת החוזה עם החברה, שנוסדה לפני שנתיים בלבד. חברת החשמל של פורטו ריקו הייתה במגעים עם "וייטפיש" לקראת הסופה, כשהתקרבה לאי הסופה הקודמת - "אירמה. אולם, בשל ההכנות לסופה לא הושלמו הליכי מכרז לתיקון שהחלו אז. כשהיכתה "מריה" העוצמתית, שנזקיה גרמו למותם של 43 בני אדם בפורטו ריקו, לא היה כל הליך מכרז רשמי, לדברי החברה.

הממשל הפדרלי בארצות הברית פתח בחקירת החוזה שנחתם עם החברה ממונטנה, המדינה שבה גר שר הפנים ריאן זינקה, לבין הממשל המקומי בטריטוריה האמריקנית בקריביים. זינקה כיהן כחבר קונגרס מטעם מונטנה ומכיר את מנכ"ל החברה, אנדי ט'צמנסקי. בנו אף עבד באופן זמני באתר בנייה שניהלה החברה בעבר. לדברי מנכ"ל חברת החשמל ראמוס אין כל דבר לא חוקי בהליך ועובדי "וייטפיש" עשו "עבודה מצוינת".

מושל פורטו ריקו ריקרדו רוסליו. רויטרס, רויטרס
הורה לחקור את החתימה על החוזה. מושל פורטו ריקו רוסליו/רויטרס, רויטרס
בלונים של פרויקט "לון" של גוגל המספקים חיבור לרשת בפורטו ריקו לאחר פגיעת הוריקן "מריה", אוקטובר 2017. אי-פי, AP
2.5 מיליון איש ללא חשמל. בלון של פרויקט "לון" של גוגל מספק כיסוי רשת בפורטו ריקו/AP, אי-פי
נזקי סופת ההוריקן "מריה" בפורטו ריקו. רויטרס
עמוד חשמל שקרס לצד הכביש. נזקי הוריקן "מריה" בפורטו ריקו, בחודש שעבר/רויטרס
נזקי סופת ההוריקן "מריה" בפורטו ריקו, 21 בספטמבר 2017. אי-פי, AP
תחנת דלק ושלט של "מקדונלדס" קרסו בסופה. נזקי "מריה"/AP, אי-פי
נזקי סופת ההוריקן "מריה" בפורטו ריקו. רויטרס
תושבים מחוץ לתחנת סיוע בפורטו ריקו, בחודש שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully