וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם אמריקני בכיר: "חוק ירושלים רבתי מסיח את ההתמקדות במו"מ"

29.10.2017 / 17:46

הגורם הסביר כי הבית הלבן מתנגד לחוק, שאמור להעביר לאחריות עיריית ירושלים התנחלויות סמוכות וקידומו בוועדת השרים נדחה בשל הלחץ מוושינגטון. גורם מדיני: "הלחץ האמריקני מתגבר, שליחי הממשל מעוניינים להציג הישג עד סוף השנה"

עריכת וידאו: ניר חן

הבית הלבן מתנגד לקידום חוק "ירושלים רבתי", וסבור כי מדובר בפעולה ש"מסיחה את הדעת מהתמקדות בקידום המשא ומתן לשלום" - כך אמר היום (ראשון) גורם אמריקני בכיר, בהמשך להחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את ההצבעה על החוק.

לדבריו, "ארצות הברית אינה מעודדת פעולות שלדעתה יסיחו את הדעת מהתמקדות בקידום משא ומתן לשלום. הצעת חוק ירושלים רבתי נחשבת על ידי הממשל כאחת מאותן פעולות".

החוק, שאותו מקדמים שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ וח"כ יואב קיש (הליכוד), מעביר את האחריות המוניציפלית על שורה של התנחלויות וישובים מסביב לירושלים, כמו מעלה אדומים, גוש עציון וגבעת זאב, לאחריותה של עיריית ירושלים. נתניהו כבר הביע בעבר תמיכה בחוק, אך בימים האחרונים התקבלו מסרים מהבית הלבן, שביקשו לדחות את ההצבעה.

לקריאה נוספת בנושא
ממשל טראמפ מאמץ את עמדת ישראל: "על חמאס להתפרק מנשקו"
שגריר ארה"ב בישראל: "הממשל יציג את תכנית השלום בתוך כמה חודשים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפתח פגישתם בניו יורק. רויטרס
וושינגטון מנסה לחדש את המו"מ. טראמפ ונתניהו, ספטמבר/רויטרס

נתניהו הסביר הבוקר בישיבת שרי הליכוד כי "האמריקנים פנו אלינו וביקשו להבין את מהות החוק. כפי שפעלנו מולם בשיתוף פעולה עד עכשיו, כדאי לדבר איתם ולתאם מולם. אנחנו פועלים כדי לקדם ולפתח את ההתיישבות ולא כדי לקדם שיקולים אחרים". לדברי גורם בסביבת נתניהו, ההתנגדות האמריקנית נוגעת גם לקידום החוק לביטול ההתנתקות בצפון השומרון, שנמצא גם הוא על סדר היום הקואליציוני.

ראש הסגל בלשכת נתניהו, יואב הורביץ, נמצא בקשר רצוף עם שגריר ארצות הברית בישראל, דייוויד פרידמן, סביב הנושא, והיום, אחרי ישיבת שרי הליכוד וישיבת הממשלה, השליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט נפגש עם נתניהו בלשכת ראש הממשלה. ‏לטענת הגורם האמריקני, הפגישה של גרינבלט עם נתניהו, שבה השתתף גם פרידמן, הן כחלק משיחות שוטפות על תהליך השלום, ולא כדי לדון בחוק.

גם שר האוצר של ארצות הברית, סטיב מנוצ'ין, ביקר בישראל בסוף השבוע שעבר והקדיש חלק לא מבוטל מפגישותיו לדיון בנושא הפלסטיני. הנושא אף אמור להיות חלק מרכזי מביקורו העתידי של סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, שיגיע בדצמבר לביקור ראשון בישראל. לדברי גורם מדיני, "הלחץ האמריקני מתגבר, כי השליחים שלו מעוניינים מאוד להציג לו הישג עד סוף השנה".

השר כץ, יוזם החוק, דחה היום את הביקורת האמריקנית על החוק ואמר כי "זה חוק ישראלי פנימי ללא משמעות מדינית אלא עירונית בלבד. החוק בא לחזק את ירושלים בלי קשר למהלכים מדיניים - אין פה החלת ריבונות". כץ אמר כי הוא מתכוון להסביר לממשל גם כן את החוק במהלך השבוע הקרוב והביע תקווה שהחוק יקודם בשבועות הקרובים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ראש הממשלה, בנימין נתניהו בישיבת ממשלה 29 באוקטובר 2017. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
עדכן את השרים בלחץ האמריקני. נתניהו בישיבת הממשלה, היום/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

בתוך כך, הערב צפויה להתקיים הפגנה של ראשי רשויות ומשפחות שכולות מיהודה ושומרון מחוץ לבית ראש הממשלה בדרישה להעביר החלטה על הקצאת 800 מיליון שקלים למימון כבישים עוקפים ומרכיבי ביטחון בגדה.

ראש הסגל הורביץ עדכן היום את ראשי קואליציה כי בשבוע הבא תתקיים פגישה בין כלל השרים הרלוונטיים, המייצגים את משרדי האוצר, תחבורה, בינוי ושיכון, תקשורת וביטחון, יחד עם נתניהו - על מנת לקדם תוכנית רב שנתית שתכלול כבישים עוקפים ביו"ש, תאורה בכבישים, כיסוי סלולרי ופתרון בעיית מיגון האוטובוסים.

עם זאת, המתנחלים דחו את הידיעה כ"ספין" בניסיון למסמס את ההפגנה. ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר כי "שמענו בימים האחרונים כל מיני דברים והבטחות ללא כיסוי. אנחנו שבענו מהבטחות ומצ'קים ללא כיסוי ואנחנו לא מאמינים ונשב כאן עד שסעיף תקציבי יאושר. אין מאבק צודק ומוסרי מזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully