וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג הכורדים בעיראק פורש: "לא ניתן למחוק את הישגי משאל העם"

29.10.2017 / 19:54

ברזאני הודיע כי יעזוב את תפקידו אחרי 1 בנובמבר, המועד שבו היו אמורות להתקיים הבחירות, שנדחו בשמונה חודשים בשל המשבר עם בגדאד. "גורמים בוגדניים אחראים לתבוסה", האשים בנאום תקיף בטלוויזיה, במקביל לדיונים בין הכורדים לממשלת עיראק על פתרון למשבר

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

מנהיג הכורדים בעיראק מסעוד ברזאני אמר היום (ראשון) כי לא ניתן "למחוק את הישגי משאל העם" בנאום שנשא לאחר שהפרלמנט במחוז אישר את סיום תפקידו ברקע המשבר עם בגדאד. ברזאני אמור לעזוב את תפקידו ב-1 בנובמבר, המועד לבחירות בחבל, שנדחו בשמונה חודשים בשל העימותים עם צבא עיראק, שפרצו לאחר ההצבעה על עצמאות המחוז שבצפון המדינה.

לפי המפלגה הכורדית הדמוקרטית, KDP, ברזאני שלח מכתב פרלמנט ובו בירש לנקוט צעדים כדי למלא את הוואקום הנשיאותי. סמכויותיו של ברזאני יחולקו בין הממשלה, הפרלמנט ומערכת המשפט. בזמן הדיון בפרלמנט, ניסו תומכיו של ברזאני, שנמצא בשלטון מאז 2005, להתפרץ למבנה בבירה ארביל. כוחות הביטחון הדפו אותם וירו באוויר כדי לפזרם. כהונתו השנייה של ברזאני הסתיימה ב-2013, אך היא הוארכה ללא בחירות בשל התקדמות לוחמי דאעש.

לקריאה נוספת בנושא
הכורדים בעיראק קראו להפסקת אש: "נשהה את תוצאות משאל העם"
ארה"ב עמדה מנגד - וצפתה בבעלי בריתה מובסים בידי איראן

מנהיג הכורדים בעיראק מסעוד ברזאני, 24 בספטמבר 2017. רויטרס
קידום העצמאות של המחוז נבלם בידי בגדאד. ברזאני/רויטרס

בנאום תקיף ששודר בטלוויזיה, האשים ברזנאני "גורמים בוגדניים" מקרב תומכי יריבו - הנשיא לשעבר ג'לאל טלאבני שמת במהלך החודש האחרון - באובדן העיר כירכוכ, שנכבשה על ידי צבא עיראק בסיוע מיליציות שיעיות כמעט ללא קרב. עוד אמר ברזאני כי "ארצות הברית נותרה דוממת מול מתקפה שבוצעה בכלי נשק אמריקניים".

וושינגטון דחקה בהנהגה הכורדית לדחות את משאל העם בשבועות שקדמו לו, והבהירה כי לא תכיר בתוצאותיו. לאחר פרוץ העימותים בין בגדאד לארביל, היא דחקה בצדדים ליישב את המשבר במשא ומתן ואמרה כי המתיחות משבשת את פעילות הקואליציה הבינלאומית נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

"שלושה מיליון הצביעו בעד עצמאות ויצרו היסטוריה שלא ניתן למחוק, אף אחד לא עומד לצדנו פרטים להרים שלנו", אמר ברזאני, כשדגלי עיראק וכורדיסטן מאחוריו. "ללא עזרת הפשמרגה, הכוחות העיראקיים לא היו מצליחים לשחרר לבדם את מוסול מידי דאעש. למה וושינגטון רוצה להעניש את כורדיסטן?", תקף השליט את ארצות הברית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מפגינים מתאספים מחוץ לפרלמנט בכורדיסטאן בארביל 29 באוקטובר 2017. רויטרס
משאל העם יצר משבר גם בקרב הכורדים. תומכיו של ברזאני מחוץ לפרלמנט, היום/רויטרס

שאיפות העצמאות של המחוז, שנהנה מאוטונומיה נרחבת בשנים האחרונות, ספגו מכה קשה לאחר התגובה הצבאית והכלכלית מצד הממשלה המרכזית בבגדאד, כמו גם מצד טורקיה ואיראן השכנות. ברזאני ספג ביקורת גם מצד יריבו במחוז, על כך שאיבד את כירכוכ העשירה בנפט, שנחשבת על ידי כורדים רבים כמעוזם הרוחני.

פרישתו של ברזאני עשויה לסייע במאמצי הפיוס בין הממשל הכורדי לבין הממשלה בבגדאד, שצעדי הנגד שלה למשאל העם ערערו את מאזני הכוחות בצפון המדינה. "אני מסרב להמשיך בתפקיד כנשיא המחוז אחרי 1 בנובמבר", כתב ברזאני, לפי הודעה שפרסמה מפלגתו בחשבון הטוויטר הרשמי שלה. "אשאר פשמרגה".

לפי הטלוויזיה העיראקית, הכוחות העיראקיים והפשמרגה התחילו בסבב שיחות נוסף היום, במטרה לפתור את המחלוקת סביב השליטה על מעברי הגבול של המחוז הכורדי. סבב השיחות הראשון התקיים בסוף השבוע, כשראש הממשלה חיידר אל-עבאדי הודיע בשישי על השעיית הפעילות הצבאית נגד הכורדים למשך יממה. אל-עבאדי דחה את ההצעה של הכורדים להשעות את תוצאות משאל העם, ודורש את ביטולן המלא.

(עדכון ראשון: 17:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully