וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני האישומים: אנשי המפתח במעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב

29.10.2017 / 12:26

כלי התקשורת האמריקניים דיווחו שצפויים כתבי אישום ראשונים בפרשה, ככל הנראה נגד אנשי שוליים, שיסייעו בחקירת הבכירים המעורבים. כל הפרטים מהתפטרותו של היועץ לביטחון לאומי ועד מינוי החוקר המיוחד רוברט מולר

צילום: CNN, עריכה: ורד לידני

(בווידיאו: דיווח ב-CNN על כתבי אישום צפויים בפרשה)

חקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות בארצות הברית עולה שלב, וביממה האחרונה מדווחים כלי התקשורת במדינה כי כבר ביום שני צפויים כתבי אישום ראשונים, כולל אפשרות למעצרים בפרשה. מהות העבירות, מספר כתבי האישום שהוגשו ופרטי הנאשמים עדיין נותרו חסויים. עם זאת, העובדה שלראשונה מאז החלה החקירה צפויים אישומים ראשונים מבהירה כי החוקר המיוחד, רוברט מולר, אסף די ראיות שאפשרו לו לשכנע את חבר המושבעים הפדרלי בוושינגטון כי ניתן להעביר את הפרשה אל השדה המשפטי.

החקירה בנושא החלה כבר במהלך קמפיין הבחירות עצמו בשנת 2016, כאשר זמן קצר לאחר שנכנס הנשיא דונלד טראמפ לתפקידו, נאלץ היועץ לביטחון לאומי מייקל פלין להתפטר כיוון שלא דיווח על מגעים שהיו לו עם שגריר רוסיה במהלך תקופת חילופי השלטון. ניסיונו של טראמפ להתערב ולהביא להפסקת החקירה באמצעות פיטורי ראש ה-FBI הסתיימה בכך שסגן שר המשפטים, רוד רוזנשטיין, מינה חוקר מיוחד לפרשה.

ההערכות במערכת המשפטית האמריקנית הן שכתבי האישום הראשונים שיוגשו יהיו נגד אנשים בשולי הפרשה, במטרה לנסות לגייסם לסיוע בחקירה בתמורה לעסקה מקלה.

רגע לפני פרסום זהות החשודים והחשדות - אלו האנשים שעומדים במרכז הפרשה:

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפתח פגישתם בוועידת G20 בגרמניה. 7 ביולי 2017. AP
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא רוסיה פוטין בפגישתם, בחודש יולי האחרון/AP

מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי לשעבר

24 ימים בלבד לאחר שנכנס לתפקידו, ב-14 בפברואר, נאלץ היועץ לביטחון לאומי מייקל פלין להתפטר מתפקידו. העילה הרשמית והמידית להדחה הייתה כי שיקר לסגן הנשיא מייק פנס לגבי השיחות שהיו לו עם שגריר רוסיה בארצות הברית, סרגיי קיסליאק, לפני כניסתו לתפקיד. השניים שוחחו על האפשרות שוושינגטון תסיר את הסנקציות מעל מוסקבה אחרי שטראמפ ייכנס לתפקידו. מדובר בעבירה שכן בתור אזרח פרטי, אסור היה לו להבטיח הבטחות הנוגעות למדיניות החוץ של ארצו.

אבל זה היה רק קצה הקרחון. לפי סגן יושב ראש ועדת הביקורת בבית הנבחרים, אלייז'ה קאמינגס, פלין שיקר כשחידש את הסיווג הביטחוני שלו. בשנת 2015, הוא נסע לרוסיה להשתתף בכנס של רשת הטלוויזיה הממשלתית (RT), תמורת תשלום של 45 אלף דולר, אלא שהצהיר כי "חברות אמריקניות" שילמו על הנסיעה. מסירת מידע שקרי לממשל ביודעין היא עבירה פלילית שדינה עד חמש שנות מאסר.

דובר הקרמלין : התפטרות היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב היא עניין פנימי אמריקני. רויטרס
הודח כי כי שיקר לסגן הנשיא לגבי השיחות שהיו לו עם שגריר רוסיה בארצות הברית. פלין/רויטרס

למרות שהיועץ לביטחון לאומי לשעבר יידע את הצוות של טראמפ כבר ב-4 בינואר, 16 ימים לפני ההשבעה, כי הוא תחת חקירה, הוא מונה לאחד מתפקידי המפתח בממשל, ונחשף למידע מסווג ורגיש.

סרגיי קיסליאק, שגריר רוסיה לשעבר

השגריר הרוסי לשעבר הפך במהלך תקופת חילופי השלטון לדמות מפתח. הוא ניהל כאמור מגעים עם מי שעתיד היה להתמנות ליועץ לביטחון לאומי, מייקל פלין, ועם חתנו ולעתיד ןיועצו הקרוב של הנשיא, ג'ארד קושנר. בשיחות אלה עלתה האפשרות להקל בסנקציות על מוסקבה לאחר הבחירות, וכן – לפי דיווחים בארצות הברית – לכונן ערוץ תקשורת חשאי וישיר בין צוות חילופי השלטון ובין הקרמלין, מתוך מתקנים דיפלומטיים רוסיים, באופן שלא יאפשר לממשל היוצא לדעת על אופי המגעים.

סרגיי קיסליאק, שגריר רוסיה בארצות הברית, מרץ 2017. AP
לפי דיווחים, פעל לערוץ תקשורת חשאי בין צוות חילופי השלטון ובין הקרמלין. קיסליאק/AP

בכירים כמו פלין, שר המשפטים ג'ף סשנז וקושנר לא דיווחו במלואן על הפגישות הללו בזמן אמת, ועשו זאת לרוב רק לאחר שפרטים בנושא פורסמו בתקשורת.

פול מנפורט, מנהל קמפיין הבחירות לשעבר של טראמפ

מנהל קמפיין הבחירות לשעבר של הנשיא טראמפ עבד במשך שנים כיועץ לנשיא אוקראינה המודח ויקטור יאנוקוביץ' הנחשב מקורב לקרמלין. בחודש אוגוסט, זמן קצר לאחר פרסומים על כך ששמו הופיע ברשימה סודית של חשבונות שקיבלו מיליוני דולרים מיאנוקוביץ' בין 2007 ל-2012, הוא התפטר מתפקידו. עוד לפני מועד הבחירות, ב-1 בנובמבר, פתח ה FBI בבדיקה של קשריו עם רוסיה ואוקראינה. הוא מצדו אמר בראיון ל-NBC כי "שום דבר מזה לא נכון" וכי "מדובר בתעמולה של הדמוקרטים".

בחודש אוגוסט פשטו חוקרי ה-FBI על ביתו של מנפורט, בחיפוש אחר מסמכים הקשורים במסגרת חשד לתיאום מהלכים עם רוסיה במהלך הבחירות. דוברו האישי מסר אז: "סוכנים חיפשו באחד מבתיו של מנפורט, הוא משתף פעולה עם החקירה באופן עקבי ועשה זאת גם הפעם".

מנהל קמפיין טראמפ לשעבר פול מנפורט. נובמבר 2016. GettyImages
התפטר מתפקידו לאחר ששמו הופיע ברשימה סודית של חשבונות בנק שקיבלו מיליוני דולרים. מנפורט/GettyImages

מדובר באירוע משמעותי שכן מנפורט הוא אחת הדמויות המרכזיות בקמפיין של טראמפ. קשריו עם הקרמלין עוררו עניין רב ברשויות החקירה. העובדה שהבולשת הפדרלית נאלצה לפשוט על ביתו ללא התראה מוקדמת יכולה ללמד כי לרשויות אין אמון בכך שהוא ימסור מרצונו את כל המידע אשר נמצא ברשותו.

קרטר פייג', איש עסקים שפעל בשוק הרוסי

איש עסקים שעסק בתחום האנרגיה והקדיש את מאמציו בשוק הרוסי. התמנה במרץ 2016 ליועץ לענייני מדיניות החוץ בקמפיין של טראמפ. מאז נכנס לתפקידו, הוא גרם למספר תקריות. בין היתר, בפגישה סגורה של מומחי מדיניות חוץ עם ראש ממשלת הודו שנערכה בבלייר האוס, בית ההארחה הרשמי של הבית הלבן, אמר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוא חזק ואמין יותר מאשר הנשיא הקודם ברק אובמה. עוד הסביר את ה"אפקט החיובי" שיהיה לבחירתו של טראמפ על מערכת היחסים עם רוסיה. חודש לאחר מכן, הוא נשא נאום במוסקבה שבו ביקר את המדיניות האמריקנית כלפי רוסיה, בדגש על הסנקציות, תוך שהוא מדבר על "הצביעות" בוושינגטון.

אותו ביקור של פייג' בוושינגטון עורר עניין מצד ה-FBI לאחר שוויקטור פודובני, סוכן מודיעין רוסי, ניסה לגייס אותו לצדו בעת שהראשון סבר כי הוא נספח האנרגיה של רוסיה. בסוף חודש ספטמבר 2016 עזב פייג' את הקמפיין. בדיעבד התברר כי מיד כשחדל לייעץ לטראמפ, ביקש משרד המשפטים מבית המשפט צו חיפוש שיאפשר לעקוב אחר כל סוג של תקשורת שהוא מבצע, בחשד שהוא סוכן רוסי.

יועץ לשעבר במטה טראמפ קרטר פייג'. אי-פי, AP
עסק בתחום האנרגיה והקדיש את מאמציו בשוק הרוסי. פייג'/AP, אי-פי

נכון להיום, הוא נתון לחקירה של ה-FBI, ה-CIA, ה-NSA וגופים נוספים. אנשיו של טראמפ, מנגד, הסתייגו מאז מפייג' וטענו כי ייעץ לו באופן לא רשמי ולא היה חלק מן הקמפיין.

ג'ף סשנז, התובע הכללי

התובע הכללי של ארצות הברית נפגש עם קיסליאק כמה פעמים במהלך קמפיין הבחירות. כשנשאל בעת השימוע לקראת מינויו לתפקיד האם היו לו מגעים עם גורמים רוסים בתקופת הקמפיין השיב בשלילה. לאחר שהתפרסם כי נפגש עם קיסליאק, נאלץ לפסול את עצמו מחקירת המעורבות הרוסית, דבר שהכעיס מאוד את טראמפ. הנשיא שקל כמה פעמים לפטרו, אך לבסוף נשאר בתפקידו.

התובע הכללי של ארה"ב סשנז, 20 ביולי 2017. רויטרס
טראמפ שקל כמה פעמים לפטרו אך לבסוף נשאר בתפקיד. סשנז/רויטרס

עם זאת, סגנו של סשנז, רוד רוזנשטיין, קיבל את הפיקוד על החקירה. התפתחות זו נחשבת לשלב משמעותי בדרך למינוי החוקר המיוחד רוברט מולר.

ג'יימס קומי, ראש ה-FBI לשעבר

ראש ה- FBI לשעבר הודה כי הדליף לתקשורת פרטי מפגש שקיים עם הנשיא, במהלכו הוא ביקש ממנו "להניח" לחקירה של מייקל פלין. בחודש מאי החליט טראמפ לפטרו. את הסיבה המקורית לפיטורים הוא פירט במכתב שנפסל על ידי היועצים המשפטיים בבית הלבן, ובמקומו נכתב מכתב אחר.

עדותו של ראש האף בי איי לשעבר ג'יימס קומי בפניי הסנאט, וושינגטון, 8 ביוני 2017. רויטרס
הדליף לתקשורת פרטי מפגש שקיים עם טראמפ. קומי/רויטרס

מאוחר יותר תפס מולר גם את אותו נוסח מקורי של מכתב פיטורים, שעד כה לא ידוע מה נכתב בו. בעקבות הפיטורים של קומי, הודיע רוד רוזנשטיין על מינויו של החוקר המיוחד רוברט מולר.

דונלד טראמפ ג'וניור, בנו של הנשיא

בנו של הנשיא נפגש בזמן קמפיין הבחירות במגדלי טראמפ עם עורכת דין רוסיה המקורבת לקרמלין. מאוחר יותר התברר שהפגישה נערכה רק לאחר שטראמפ הבן חשב כי בפגישה יקבל מידע שיזיק לקמפיין של הילרי קלינטון. "אם זה מה שאני חושב - אני אוהב את זה", הוא השיב למי ששלח לו את המייל בניסיון לתווך בפגישה.

טראמפ הבן אף הודה בכך כי הגיע לפגישה מתוך מחשבה שיקבל מידע שלילי על הקמפיין של קלינטון, אך אמר שהוא לא סבור שיש בכך כל פסול, ואף פרסם בחשבון הטוויטר שלו את תכתובת המיילים שהובילה לפגישה. מדובר היה בשינוי משמעותי מן הגרסה הראשונה שנמסרה מטעמו.

דונלד טראמפ ג'וניור. רויטרס
ניסה לקבל מידע שלילי על הקמפיין של הילארי קלינטון. טראמפ ג'וניור/רויטרס

לפי התגובה הראשונה, שנמסרה ב-8 ביולי לניו יורק טיימס, הוא אמר: "זו הייתה פגישה היכרות קצרה. ביקשתי מג'ארד קושנר ופול מנפורט להשתתף בה. המטרה העיקרית שנדונה, הייתה תכנית לאימוץ ילדים רוסים על ידי משפחות אמריקניות שהייתה פופולרית בעבר ומאז ממשלת רוסיה הפסיקה אותה. בשום שלב לא עלו נושאים הקשורים לקמפיין ולא היה לפגישה המשך. גם הפגישה הזו נמצא במוקד תשומת הלב של מולר, בניסיון להבין מה הייתה המטרה האמיתית של הפגישה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully