וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הדחת מנהיגי קטלוניה: מה צפוי בהמשך המשבר החמור בספרד

28.10.2017 / 12:45

בחירות בזק ייערכו בחבל בעוד כחודשיים, אך לא בטוח שהן יפתרו את המשבר. קבוצות התומכות בעצמאות קראו למרי אזרחי, שוטרים בחבל הודיעו כי לא יישמעו להוראות מדריד והחשש העיקרי הוא מפני אלימות דומה לזו של יום משאל העם

צילום: רויטרס

ממשלת ספרד הודיעה אמש כי ממשלת קטלוניה תודח אחרי הכרזת העצמאות החד-צדדית, ובחירות בזק בחבל ייערכו ב-21 בדצמבר. בנוסף, החליטה הממשלה במדריד כי מפקד משטרת קטלוניה יפוטר, נציגויות קטלאניות מעבר לים ייסגרו ושרים בממשלה המרכזית במדריד ייקחו בינתיים את תפקידיהם של בכירי הממשלה המודחת בקטלוניה.

הממשלה במדריד הודיעה הבוקר (שבת) כי סגנית ראש הממשלה סוראיה סאנז דה סנטה-מריה תוצב כמנהיגת קטלוניה. בנוסף לכך הודחו מתפקידם קציני משטרה בכירים בחבל, בהם מפקד המשטרה המקומית וראש אגף המבצעים. המשטרה קראה לשוטריה לשמור על נייטרליות במשבר הנוכחי.

זהו המשבר הפוליטי החמור במדינה זה 40 שנה, וישנם כמה תרחישים אפשריים לתקופה הקרובה.

לקריאה נוספת:
ספרד הכריזה: ממשלת קטלוניה תודח, הבחירות במחוז יתקיימו בעוד חודשיים
הפרלמנט של קטלוניה הכריז על הקמת מדינה עצמאית
הבדלנים בקטלוניה נוהרים לכספומטים – ומושכים כסף במחאה

חגיגות בברצלונה בעקבות הכרזת העצמאות החד-צדדית של קטלוניה מספרד. 27 באוקטובר 2017. AP
חגיגות בברצלונה בעקבות הכרזת העצמאות החד-צדדית, אתמול/AP
חגיגות בברצלונה בעקבות הכרזת העצמאות החד-צדדית של קטלוניה מספרד. 27 באוקטובר 2017. AP
מפגינים עוטים את דגלי קטלוניה. חגיגות בברצלונה, אתמול/AP

בחירות
בחירות הבזק שעליהן הכריז הממשל המרכזי במדריד לא בהכרח יפתרו את המשבר. סקר דעת קהל שפורסם על ידי העיתון "El Periodico" ביום ראשון העלה כי בחירות הבזק ככל הנראה יניבו תוצאות דומות לבחירות הקודמות שנערכו ב-2015, שלאחריהן מפלגות התומכות בעצמאות קטלוניה הרכיבו ממשלת מיעוט. סקרים אחרים מצביעים על כך שתושבי החבל מתחלקים כמעט שווה בשווה בין התומכים בעצמאות לבין המתנגדים.

האזרחים
הקבוצות המרכזיות התומכות בעצמאות קראו למרי אזרחי. הן גם הנחו אזרחים שלא לציית להוראות הממשלה במדריד ולהשיב בהתנגדות שקטה. לא ברור אם האזרחים ייענו להנחיות או לא.

שימוש בכוח
הממשלה הספרדית הודיעה כי היא אינה מתכוונת לבצע מעצרים, אך לא ברור כיצד יימשך המהלך אם אנשי הממשל המקומי יסרבו לעזוב את תפקידם. מומחים חוששים כי המצב עלול להידרדר לעימות פיזי אם המשטרה הלאומית הספרדית, שנהגה באלימות כלפי המצביעים ביום משאל העם בתחילת החודש, תבקש להתערב.

חגיגות בברצלונה בעקבות הכרזת העצמאות החד-צדדית של קטלוניה מספרד. 27 באוקטובר 2017. AP
מפגינים מניפים כרזה שעליה נכתב "קטלוניה אינה ספרד". ברצלונה, אתמול/AP
חגיגות בברצלונה לאחר הכרזת העצמאות של הפרלמנט בקטלוניה. 27 באוקטובר 2017. רויטרס
חגיגות בברצלונה בעקבות הכרזת העצמאות החד-צדדית, אתמול/רויטרס

המשטרה
אחת הבעיות העיקריות של מדריד עם החלת שלטון ישיר על קטלוניה קשורה במשטרה המקומית. ראחוי הודיע אתמול כי מפקד המשטרה בקטלוניה יפוטר, אך קבוצת שוטרים קטלאנים התומכים בעצמאות כבר הודיעו כי לא יישמעו להוראות מדריד ולא ישתמשו בכוח כדי הדיח מתפקידם את השרים והמחוקקים בחבל.

כמה שוטרים אמרו כי הם סבורים ש-17 אלף השוטרים המקומיים חלוקים בין אלה התומכים בעצמאות וכאלה שמתנגדים לה. השוטרים הקטלאנים, שמפקדם נחקר בחשד להסתה, יהיו חייבים לציית להוראות המפקד החדש שימונה להם. אם יהיה צורך, ייתכן שהשוטרים המקומיים יוחלפו במשטרה הלאומית.

חגיגות בברצלונה בעקבות הכרזת הפרלמנט של קטלוניה על עצמאות בספרד. 27 באוקטובר 2017. רויטרס
חוגגים משפריצים שמפניה. ברצלונה, אתמול/רויטרס
חגיגות בברצלונה בעקבות הכרזת הפרלמנט של קטלוניה על עצמאות בספרד. 27 באוקטובר 2017. רויטרס
חגיגות בברצלונה בעקבות הכרזת העצמאות החד-צדדית, אתמול/רויטרס

כלכלה
משרד הכלכלה הספרדי כבר הגדיל את שליטתו בנעשה בחבל, בניסיון למנוע שימוש בכספי המדינה למימון צעדי פרישה והפניית כספים לשירותים חיוניים. בהמשך לצעדים שעליה הכריזה הממשלה במדריד, היא צפויה להעביר לידיה לחלוטין את השליטה בכלכלת החבל.

חברות רבות הפועלות בקטלוניה חוששות כי משרד אוצר חדש בחבל יבקש לגבות מהן מסים, וכי במקרה כזה הן יעבירו את פעילותן אל מחוץ לו. ייתכן שגם קטלאנים התומכים בעצמאות יפסיקו לשלם מסים לממשל המרכזי במדריד.

כלי תקשורת ציבוריים
הממשלה הספרדית אמרה בהתחלה כי היא תשלוט בטלוויזיה הציבורית הקטלאנית TV3, אך לבסוף היא ויתרה על תכנית זו. התקשורת צפויה להיות שחקן מרכזי לקראת בחירות הבזק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully