וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה ייצוגית נגד בי"ח לניאדו: הפלה נשים לא נשואות בטיפולי פוריות

27.10.2017 / 18:26

בית המשפט המחוזי מרכז אישר הגשת תביעה בסך 60 מיליון שקל בשל סירוב בית החולים לקבל לטיפול זוגות שלא נרשמו כנשואים במשרד הפנים, בנימוק שהמוסד "פועל על פי ההלכה". בית החולים: "נלמד את ההחלטה"

בית חולים לניאדו, נתניה. שלומי גבאי
נציגת המוסד הציעה למטופלת לפנות לטיפול במקום אחר. בית החולים לניאדו/שלומי גבאי

בהחלטה תקדימית הודיע השבוע בית המשפט המחוזי מרכז בלוד כי יכיר בתובענה ייצוגית שהוגשה לפני כשנתיים נגד בית החולים לניאדו בנתניה, בטענה על אפליה בטיפולי פוריות בין נשים נשואות ללא נשואות. בשנת 2015 פנתה דינה (שם בדוי), תושבת מרכז הארץ שאינה נשואה ובמשך חמש שנים ניסתה להביא עם בן זוגה ילד, אל בית החולים לקבלת טיפולי פוריות – אך נדחתה. זאת, עקב מדיניות בית החולים שלא לספק שירותי הפריה לבני זוג שאינם רשומים כנשואים במרשם האוכלוסין של משרד הפנים.

לאחר שפנתה דינה אל המחלקה לטיפולי פוריות בית החולים היא זומנה לשיחה עם נציגת המוסד. בשיחה ציינה דינה כי היא ובן זוגה אינם נשואים ומבקשים לעבור טיפולי הפריה חוץ גופית (IVF) בבית החולים. הנציגה השיבה לדינה כי היא אינה עומדת בקריטריונים של בית החולים והסבירה לה, להפתעתה, כי: "אנחנו מטפלים בזוגות נשואים או שיש ביניהם איזשהו הסכם שהם התחתנו בנישואים אזרחיים. זה גם בסדר, אבל כשזה רשום במשרד הפנים שאתם נשואים". הנציגה אף הציעה לדינה לעבור את הטיפולים באחת מ-26 יחידות IVF אחרות ברחבי הארץ. "את מוזמנת לעשות איפה שאת רוצה. לנו יש חוקים, אנחנו בית חולים שפועל על פי ההלכה", הוסיפה.

דיון בדלתיים סגורות בבית המשפט מחוזי מרכז בלוד. ראובן קסטרו
השופטת עובדיה דחתה את טענות בית החולים. בית המשפט המחוזי מרכז/ראובן קסטרו

עם התשובה הקשה שקיבלה פנתה לעורכי הדין חגי קלעי ועדי ניב-יגודה שניסחו תובענה ייצוגית בסך 60 מיליון שקל נגד בית החולים, בטענה שהוא מפלה בניגוד לחוק בין נשים נשואות לבין מי שאינן נשואות. זאת, על אף שהמוסד הוא גוף ציבורי שמחויב להעניק שירותי בריאות שוויוניים לכל דורש.

בהחלטת השופטת הדס עובדיה שניתנה במענה לתובענה נקבע כי "בית החולים מודה למעשה כי מדיניותו אינה עולה בקנה אחד עם הנורמה החוקית" וכי הטענה שהעלה המוסד לפיה מתן אישור לטיפול לנשים לא נשואות תוביל לכך שיפסיק לספק שירותי הפריה חוץ גופית לכלל האוכלוסייה לא הוכחה. "ממילא ספק בעיני אם ככל שיקבע שמדיניות בית החולים מנוגדת לדין ונגועה בהפליה אסורה יש לשעות לטענת בית החולים", הוסיפה השופטת. בהחלטת בית המשפט נקבע כי הקבוצה שתוכל להצטרף לתובענה הייצוגית היא "כל הנשים הזכאיות בהתאם להסכמים בין קופות החולים ובתי החולים לקבלת טיפולי פוריות בבית חולים לניאדו, הסובלות מבעיות פוריות ושאינן נשואות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אשה בהריון. ShutterStock
בית המשפט אישר לכל הנשים הזכאיות לטיפול להצטרף לתביעה. אילוסטרציה/ShutterStock

עורכי הדין קלעי וניב-יגודה אמרו בשיחה עם וואלה!NEWS כי מדובר ב"החלטה תקדימית" וב"תובענה ייצוגית ראשונה מסוגה במערכת הבריאות". לדבריהם, "מאז נחשפה האפליה כלפי נשים לא נשואות בבית החולים לניאדו, בחרו בית החולים ומשרד הבריאות להגן ולבסס מדיניות מקוממת זו בטענה לפיה מדובר לכאורה במוסד רפואי פרטי. טענה שמעבר לעובדה שהיא מנוגדת לחוק ולמצב המשפטי הקיים, היא גם אינה נכונה עובדתית".

השניים הוסיפו כי "מעבר למיליוני השקלים שהמדינה העבירה לבית החולים עד היום, רק לאחרונה נחתם הסכם בין המדינה ובין בית החולים לפיו יקבל בית החולים תמיכה בסך של 60 מיליון שקל מכספי הציבור. בהחלטתו התקדימית מעביר בית המשפט מסר חד וברור למערכת הבריאות כי לא ניתן לקבל מציאות שבה מוסד רפואי, פרטי או ציבורי יפלו בין מטופלים".

בית החולים: "מעניקים טיפול כמתחייב על פי החוק וההלכה"

מבית החולים לניאדו נמסר: "הצוות הרפואי בלניאדו מעניק טיפול ללא הבדל דת, גזע ומין כמתחייב על פי החוק ועל פי ההלכה. אנו לומדים את ההחלטה ונגיב בבית המשפט".

ממשרד הבריאות נמסר: "בית החולים לניאדו הוא בית חולים ציבורי לא ממשלתי, השייך לעמותה חרדית והמשרת, בין היתר, אוכלוסייה בעלת צרכים פרטניים המבקשים לקבל שירות רפואי לפי רוח ההלכה. כפי שנמסר לבית המשפט על ידי היועץ המשפטי לממשלה, הצעת חוק בנקי הזרע שכבר פורסמה כתזכיר ממשלתי, תעגן, בין היתר, את חובתם של גבר ואישה שאינם נשואים, המטופלים יחדיו ביחידה להפריה חוץ גופית לחתום על תצהיר שבו יתחייבו שהאב המיועד יפנה להירשם כאב היילוד במרשם האוכלוסין".

לטענת המשרד, "לפי המוצע בחוק יוקם מאגר מידע ומרשם ילודים של ילדים שייוולדו כתוצאה משימוש בתרומת זרע בישראל במטרה למנוע תרומות זרע בין קרובי משפחה ונישואי אח ואחות. אנו סבורים כי יהיה בהצעת חוק הנ"ל כדי להביא את הבעיה העומדת בבסיס התביעה על פתרונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully