וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאשם באיומים זוכה למרות תיעוד: "הסוכן הסמוי ניסה להדיח אותו"

26.10.2017 / 17:54

סוכן סמוי שהופעל בחקירת הימורים לא חוקיים לווה כספים בריבית מהנאשם ותיעד את המפגש בווידאו. הפרקליטות הגישה כתב אישום בגין איומים על סמך ההקלטות, אך בית המשפט קבע שהסוכן ניסה לדחוף אותו לביצוע העבירה. "המשטרה עשתה הכול כדי להדיח את הנאשם"

מערכת וואלה!

המשטרה והפרקליטות בנו את התיק הזה במשך זמן רב. הקלטות, סוכן סמוי ומשאבים יקרים הושקעו בניסיון לגבש ראיות נגד אדם בשם דניאל כהן, שלפי כתב האישום שהוגש נגדו – הלווה בריבית ולאחר מכן ניסה להשיב את כספו באמצעות איומים. המשטרה והפרקליטות ביססו תיק פלילי שלם על משפט שאמר לכאורה הנאשם. אלא שבפסק דין חשוב שניתן לאחרונה זיכה בית משפט השלום בירושלים את כהן, בין היתר בהסתמך על תיעוד התקרית, המתפרסם כעת בוואלה! NEWS. פסק הדין הטיל ספק בכך שכהן אכן אמר את אותו משפט, ביקר את עדותו "המגמתית" של הסוכן הסמוי, וקבע כי "המשטרה עשתה הכול כדי להדיח את הנאשם לדבר עבירה". סנגורו של כהן אף טען כי המשטרה עודנה חייבת למרשו כסף.

המקרה התרחש בחודש יוני האחרון בקיוסק בשכונת בר אילן בירושלים, המוכר למשטרה כמוקד של הימורים לא חוקיים, בעיקר בקרב נהגי מוניות. ה', סוכן משטרתי, הושתל כחודשיים קודם לכן כעובד בקיוסק וכעבור שבועות ספורים החל לקבל הצעות להימורים ("בטים", א.ס.). מפעילו של הסוכן, עוזי זקן, סיפר כי הנחה את ה' להפסיד כספים במכוון בהימורים לא חוקיים - "חלקם הגיוניים וחלקם לא", כדבריו - כדי לראות אם יקבל הצעה להלוואה. בסופו של דבר הגיעה הצעה ממתווך שהפנה את הסוכן לדניאל כהן, שהפך לימים לנאשם בתיק. ההסכם בין השניים כלל הלוואה בריבית גבוהה במיוחד: סכום של 4,800 שקל בעבור הלוואה של 3,000 שקל, שאותו יש לשלם בשמונה תשלומים שבועיים שווים. "זרקנו חכה והם נתפסו בפיתיון", תיאר זאת זקן בעדותו. כהן לא הכחיש כי הלווה את הכסף לסוכן, אבל טען כי מעולם לא איים עליו.

תיעוד פעילות סוכן סמוי נגד מלווה בריבית שזוכה מסחיטה באיומים. צילום מסך, צילום מסך
הסוכן ה' וכהן בקיוסק, כפי שנקלטו במצלמת האבטחה/צילום מסך, צילום מסך

לאחר ששילם לכהן חמישה תשלומים הפסיק ה' לשלם לו וניתק עמו את הקשר, בהוראת מפעילו, זקן. המטרה הייתה לבחון את תגובתו של המלווה. בית משפט השלום בירושלים ביקר את הדברים שאמר זקן, וקבע כי עדותו מלמדת על כך ש"המפעיל, בהנחיית הפרקליטות, עשה הכול על מנת להדיח את הנאשם לדבר עבירה. זקן נתן הוראה מפורשת לסוכן להפסיק את פירעון ההלוואה, בידיעה שהדבר עלול לגרום לאנטגוניזם מצד הנאשם".

כהן אכן שם לב לפיגור בתשלום והגיע לקיוסק שבו הועסק ה', שם דרש ממנו את הכסף בתוספת של מאה שקלים – מעין "קנס" על הפיגור בתשלום. המחלוקת בין הצדדים נגעה לחילופי הדברים בינו לבין הסוכן המשטרתי. כהן לא הכחיש כי ביקש להסדיר את נושא התשלום, אולם חלק על כך שהמשפט שעליו נשענו המשטרה והפרקליטות בדרך להגשת כתב אישום, אכן נאמר כפי שתואר על ידי השוטר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
תיעוד פעילות סוכן סמוי נגד מלווה בריבית שזוכה מסחיטה באיומים. צילום מסך, צילום מסך
השיחה בין ה' וכהן כפי שהוקלטה במצלמה ברכבו של הסוכן/צילום מסך, צילום מסך

על פי כתב האישום כהן אמר לסוכן המשטרתי: "אל תשחק איתי משחקים, אני לא רוצה שיבואו אנשים מהמרכז ויחתכו לך את כל הפנים". אלא שבדיון הטיעונים לעונש טענה הפרקליטות כי כהן אמר "אני לא רוצה שיבואו שותפים מהמרכז" - ניסוח שסותר הן כתב האישום שהגישה והן את עדות הסוכן עצמו.

ה', הסוכן, העיד שלמשמע משפט זה מפיו של כהן הוא "הרגיש מפוחד", אלא ששופט בית משפט השלום בירושלים, פאול שטרק, קבע בפסק דין שניתן לאחרונה כי לא ניתן להוכיח שהמשפט אכן נאמר, וכי גם אם נאמר, לא ניתן להוכיח כי מדובר באיום מפורש המאפשר להגיש כתב אישום בגין עבירה של סחיטה באיומים. השופט הסתמך בין היתר על תיעוד האירוע כפי שצולם הן במצלמת האבטחה של הקיוסק והן במצלמה נסתרת שהוסתרה ברכבו של הסוכן.

תיעוד פעילות סוכן סמוי נגד מלווה בריבית שזוכה מסחיטה באיומים. צילום מסך, צילום מסך
כהן מושיט את ידו אל עבר הסוכן, כפי שנקלט במצלמת האבטחה/צילום מסך, צילום מסך

הדברים "המפלילים" נאמרו לכאורה בשעה שתיים בלילה, ותועדו בסרטון וידאו של מצלמת האבטחה – שאינו מקליט את הדברים הנאמרים בקיוסק. במצב זה, קבע השופט שטרק, "העדות היחידה לנטען בכתב האישום היא עדותו של הסוכן ה' אשר העיד על המלל, ההקשר ואופן אמירת המילים". הסרטון עצמו, קבע השופט, לא מלמד על "יצירת אווירת איומים שמטרתה להטיל מורא על הסוכן". הוא ציין אף כי כהן שילם עבור פחית שתיה שנטל לעצמו, "במקום לקחת אותה בהפגנתיות ולא לשלם בעבורה", כעדות נוספת לכך שלא היה מדובר בשיחת איומים.

בסרטון חשוב נוסף תועדה החזרת חלק מהכסף לכהן ומעין יישור הדורים בין השניים. הסרטון צולם ברכבו של הסוכן, שבו גם התקיימה הפגישה בינו לבין כהן, והוא כולל גם הקלטת שמע (אודיו). אלא שבית המשפט קבע כי דווקא הסרטון שצולם על ידי ה' מלמד על האווירה הנינוחה יחסית, ששררה בין השניים. "על אף ניסיונו של הסוכן לדובב את כהן במילים בהזכרת המילים 'אנשים' (שכביכול, היוו איום – א.ס.), הנאשם שולל כל איום כפי שנטען בכתב האישום", קבע השופט שטרק.

כך למשל, במהלך פגישת יישור ההדורים ביניהם נשמע הדיאלוג הבא:

דניאל כהן, הנאשם: אל תיקח את זה בלחץ כזה. אתה גם בן אדם.

הסוכן ה': כן זה מה שאני אומר. איך שבאת אלי לזה, ראיתי שאתה עצבני. התעצבנת.

כהן: לא אמרתי לך איזה...

הסוכן ה': אמרת...

כהן: אמרתי לך אחי תבין את זה, אתה בן אדם, גם אני בן אדם.

הסוכן ה': אמרת לי אנשים מהמרכז... אני ילד טוב.

כהן: לא... אני אסביר לך, כל בן אדם יכול ליפול לסיטואציה שאין לו, עזוב אותך הכול טוב.

בהמשך השיחה מכנה כהן את הסוכן "ילד מותק" וממליץ לו לעבוד בעבודה נוספת חוץ מהקיוסק. הוא שב ומרגיע אותו ומסביר לו כי אין לו ממה להילחץ. "כל אחד נתקע, גם אני נתקע, גם אבא שלי נתקע, כולם נתקעים. לא צריך להיות לחוץ. זו דרך העולם", אומר כהן לסוכן.

"הסרטון סותר את עדות הסוכן בנוגע ליצירת אווירה של פחד מצד הנאשם", קבע השופט שטרק. בנוסף, הטיל השופט ספק במניעי המשטרה, שלא דאגה להקליט באודיו את הנאמר בקיוסק עצמו. "סבורני כי לא במקרה לא בוצעה הקלטה של האירוע, או שבוצעה ולא הוצגה לפני בית המשפט... הסרטון הינו ראיה המעוררת ספק בליבי על עצם אמירת האמירה המיוחסת לנאשם".

סנגורו של כהן: "ככל הידוע לי המשטרה עדיין חייבת למרשי כסף"

מעו"ד אריאל הרמן, שייצג את כהן מטעם הסניגוריה הציבורית, נמסר: "מוצדק להילחם בעבריינות באמצעות סוכנים סמויים אך יש לעשות כן בדרך הוגנת. כאן, לטענתנו, הייתה חריגה לא סבירה מכללי ההתנהלות הלגיטימיים של הרשות המשטרתית. כך או כך, מרשי לא 'נפל' למלכודת שהוטמנה לו ולא עבר עבירה".

עוד מסר הרמן כי "בית המשפט קבע כי הוא מעדיף את גרסת מרשי וכי לא היו בדרישתו להחזיר את ההלוואה דברי איום כלל, והחליט לזכות אותו. בין היתר נתן בית המשפט ביקורת גם על התנהלות המשטרה בהפעלת הסוכן. ככל הידוע לי, המשטרה עדיין חייבת למרשי כסף אותו קיבלה, כהלוואה, שלא הוחזרה במלואה, כפי שהתחייבה בחוזה ההלוואה. גם בכך יש, לטעמי, פסול ופגם חמורים".

המשטרה: "פעילות הסוכן הביאה עד כה להרשעת 12 נאשמים"

ממשטרת ישראל נמסר: "הסוכן פעל במשך כשנה בתחום הסמים, הפשיעה החמורה, ההימורים הבלתי-חוקיים, ההלוואות בריבית וסחיטות באיומים. במהלך הפעלתו נאספו ראיות והוגשו כתבי אישום נגד 30 חשודים. נכון להיום, 12 מתוכם כבר הורשעו בבית המשפט - עובדה המלמדת יותר מכל על איכות הפעילות והצלחתה. במקרה בודד זה בו הנאשם זוכה מחמת הספק בכוונתנו ללמוד את החלטת בית המשפט".

במשטרה ביקשו להדגיש כי "סוגיות הנוגעות להפעלת סוכנים מנוהלות באופן מוקפד וסדור ונידונות על שולחנם של הגורמים הבכירים והמוסמכים לכך במשטרה ובפרקליטות, כאשר לנגד עיני מערכת האכיפה מונח בראש ובראשונה האינטרס הציבורי. משטרת ישראל תמשיך לפעול יחד עם יתר רשויות אכיפת החוק בישראל, להמשך המאבק הנחוש בפשיעה החמורה והמאורגנת".

מהפרקליטות נמסר: "הפרקליטות סברה כי הפעלת הסוכן נעשתה בהתאם להוראות החוק והפסיקה. לאחר ניתוח כלל הראיות המצויות בתיק החליט בית המשפט לזכות את הנאשם, אך מחמת הספק".

  • עוד באותו נושא:
  • איומים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully