וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסגדים מחוררים ובתים הרוסים: תיעוד מהעיר שהחריב דאעש בפיליפינים

26.10.2017 / 12:26

העיר מראווי נותרה עיי חורבות שדומים לאזור שעבר לחימה של שנים ארוכות ולא של חודשים ספורים. נאמני "המדינה האסלאמית" התבצרו בה עד הרגע האחרון, והותירה אותה מלאה בהריסות ובחורבן, בקרב העירוני הקטלני ביותר שחוותה המדינה הקתולית בעת המודרנית

עם כלי רכב הפוכים ומבנים הרוסים עד היסודות, העיר מראווי שבדרום הפיליפינים מזכירה אזור שחווה מלחמה שנמשכה שנים ארוכות, ולא חודשים בודדים.

פרט לקבוצות קטנות של לוחמים בין ההריסות וכלבים וחתולים מזי רעב המחפשים אחרי שאריות מזון, מרוואי היא עיר רפאים, שכמעט הושמדה לחלוטין בקרב העירוני הגדול והקטלני ביותר בהיסטוריה המודרנית של הפיליפינים.

מאות חמושים שהצהירו על נאמנותם לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) כבשו שטחים נרחבים מהעיר בת 200 אלף התושבים במאי והתבצרו בה למרות מתקפות אוויריות והפגזות ארטילריות בלתי-פוסקות של הממשלה, עד שאחרון הלוחמים נהרג לפני שלושה ימים.

בתים, בניינים ומסגד הרוסים בעיר מראווי, הפיליפינים 25 באוקטובר 2017. רויטרס
צריח מסגד הרוס לצד מבנה חרב במראווי/רויטרס

הצבא ליווה כתבים דרך הרחובות הכתושים בעיר הציורית לשעבר, והציג לראשונה את קווי החזית בעימות שהצית חשש מפני התפשטות האידאולוגיה הקיצונית של דאעש באזור.

היקף ההרס נגלה עם מעבר שיירת כלי הרכב של הכתבים והצלמים אחרי כלי רכב צבאי דרך שכונה אחת למשנה, כשהיא עוצרת בצומת מרכזי שטוהר לאחרונה מתחמושת שלא התפוצצה וממטענים.

שדרות נרחבות בעיר נראו עם בתים מפוררים ועם חנויות הרוסות, כששברי כיסאות, צעצועים של ילדים וכלי בית נערמו לגושי בטון. קרעי בגדים שהיו תקועים בהריסות סיפקו את הצבע היחיד מבין גושי הבטון האפורים שנצבעו שחור. מסחריות, משאיות ומכוניות היו הפוכות, מחלידות או מפורקות מפיצוצי מטענים.

כתובת "אני אוהב את דאעש" בעיר מראווי, הפיליפינים, 25 באוקטובר 2017. רויטרס
כתובת "אני אוהב את דאעש" בקיר במראווי/רויטרס

התכנון, מאגרי הנשק ויכולות הלחימה של החמושים הפתיעו את כוחות הממשלה, שלחמו בהם רחוב אחר רחוב כדי להשתלט מחדש על העיר, כשהם נקלים לעתים קרובות בירי צלפים ובמטענים מאולתרים.

"בתחילה, הכוחות שלנו לא יכלו ללחוץ אותם, הם עברו ממבנה אחד לשני. רצינו לתחום אותם – זה לקח זמן, אבל תחמנו אותם", אמר קולונל סאם יונק, מפקד בכוחות המיוחדים שנשלח לעיר מאז תחילת הלחימה. "ערכנו חידושים כדי להתגבר על השיטות שלהם. הם לא היו טובים מאיתנו, לכן הם הפסידו".

בתים, בניינים ומסגד הרוסים בעיר מראווי, הפיליפינים 25 באוקטובר 2017. רויטרס
בתים, בניינים ומסגד הרוסים בעיר מראווי, הפיליפינים 25 באוקטובר 2017/רויטרס

ממשלת הפיליפינים הודיעה על תום הקרבות בעיר ביום שני האחרון, אחרי שהצבא חיסל את 42 הלוחמים שנותרו בה, בהם כמה לוחמים זרים. יותר מ-1,100 איש, בהם 165 חיילים ו-45 אזרחים, נהרגו בעימות. לטענת הממשלה, יתר הקורבנות היו משורות אנשי דאעש.

קצינים בכירים אמרו כי הם פעלו נמרצות כדי להגן על רשת המסגדים בעיר, היחידה במדינה הקתולית שמוגדרת "עיר אסלאמית". על אף שרבים לא נפגעו מהתקיפות האוויריות היומיות, צריחים וחומות של בתי התפילה נוקבו מקליעים של מכונות ירייה עם ניסיונות הכוחות להדוף את החמושים משהם.

אתמול שיבח שר ההגנה של ארצות הברית ג'יימס מאטיס את החיילים הפיליפינים על כך שגברו על דאעש מבלי לגרום להפרות זכויות אדם חמורות. וושינגטון סיפקה מודיעין טקטי קריטי במהלך הלחימה, כמו גם מטוסי סיור ומל"טים, וכן ציוד האזנה וראיית לילה.

בתים, בניינים ומסגד הרוסים בעיר מראווי, הפיליפינים 25 באוקטובר 2017. רויטרס
בתים, בניינים ומסגד הרוסים בעיר מראווי, הפיליפינים 25 באוקטובר 2017/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully